pohled na hory a moře a keříky
Evropa,  Francie

Francie – Marseille

Marseille a Parque National des Calanques - bez půjčení auta

Do Marseille jsme se vydaly s kámoškou v listopadu. Z výběru několika lokalit s levnými letenkami, padl výběr na Marseille. Rozhodly jsme se jet na týden a v plánu nebyla ani tak Marseille samotná, ale hlavně treky v okolí Marseille, po pobřeží v nádherných zátokách nazývaných „calanques“. Mohu jen doporučit, krásné výhledy, tyrkysové moře, vápencová skaliska, prostě nádhera. A protože je Marseille velké město, určitě jsme nechtěly půjčovat auto a naprosto bez problémů jsme zvládly hromadnou dopravou, která je zde spolehlivá a jezdí v pohodě až do večera. Jako vždy jsem vše podrobně popsala včetně různých tipů, doporučení a odkazů, tak pokud se také pro tuto destinaci rozhodnete, určitě vám můj článek ušetří čas při plánování.

Datum: 9.11.-16.11.2021

Itinerář

Den 1 – Odlet z Vídně do Marseille

Den 2 – Marseille

Den 3 – Trek z Montredon do Sormiou

Den 4 – lodní výlet na ostrov If a ostrov Frioul

Den 5 – lodní výlet po pobřeží do calanques

Den 6 – Trek z Cassis do Calanques d´en Vau

Den 7 – Trek z 9e Arrondissment do Les Baumettes + Marseille návštěva továrny na výrobu mýdla

Den 8 – Odlet z Marseille do Vídně

Navštívená místa

Odkaz – https://mapy.cz/s/batoloreko

Francie byla vždy moje srdcovka. Teď tedy na plné čáře Francii předběhlo Portugalsko a Madeira (tak moc, že jsme si tam koupili byt a náš byt v Portugalsku v Algarve nabízíme k pronájmu, tak budeme rádi, když i vy k nám přijedete na dovolenou, je tam fakt nádherně. Bližší info zde – https://lenkacestounecestou.cz/portugalsko-algarve/). Ale pořád mám Francii ráda, přece jen jsem francouzštinu vystudovala, takže jak k jazyku, tak k této zemi mám kladný vztah. Ve Francii jsem už byla více než 10krát, už ani přesně nevím kolikrát, na gymplu a na vysoké škole jsem tam jezdila docela často. Ale už jsem tam strašně dlouho nebyla, teď jsem jela asi po 19 letech. V Marseille jsem také jednou byla jako dítě ve 14 letech jen tak rychle na skok, takže před 25 lety… Uff, to zní strašně, to skoro vypadá, jako kdybych už byla docela stará :p Takže bylo příjemné do této krásné země po letech opět zavítat.

Příroda je tu nádherná, ale musím říct, že z Marseille jako města, z lidí a celkově atmosféry už jsem tak nadšená nebyla, tam opravdu Portugalsko vyhrává na plné čáře a jsem ráda, že jsme si byt koupili právě v Portugalsku a na Madeiře. Tady konkrétně v Marseille je to až moc multikulturní a když se člověk prochází večer venku ve městě a vidí různé hloučky různých individuí a bezdomovců, tak jsme byly rády, že cestujeme ve dvou… Taky mě překvapilo, jaký je tu na ulicích bordel, odpadkové koše jim evidentně nic moc neříkají a tak často vidíte, jak týpek před vámi prostě plechovku od pití prostě jen tak pohodí na zem, stejně tak se neobtěžuje vyhodit nějaký papír do koše, ale jen tak na zem…Doprava je tu taky docela šílená, tak jsme byly rády, že jezdíme městkou dopravou… Auta často při zatáčení ani neblikala, o nějaké ohleduplnosti se také nedá mluvit, na přechodu nás nikdy nikdo nepustil, prostě jsme musely počkat, až bude ulice prázdná nebo prostě udělat první krok a doufat, že pak teda auto zastaví. Teda kecám, jednou nám paradoxně jedno auto zastavilo, na přechodu se s semaforem, když jsme měly červenou, haha :p – takže jsme přecházely na červenou, když byl tak hodný a pouštěl nás :p

Co se metra týče, tak nás překvapilo, že není prakticky bezbariérové, pohyb s dětským kočárkem by tu byl hodně těžký. Na většině zastávek nebyly jezdící schody a když už byly, tak jen v části a zbytek jen normální schody. Nebo často jezdící schody nefungovaly nebo byly jezdící jen v jednom směru. Taky nás celkem šokovalo, že docela často jsme zahlédly někoho, kdo v metru na nástupišti kouřil

No a co se týče restaurací, tak těch jsme si moc neužily, za prvé jsme chodily hlavně na treky a také mě překvapilo, jak jsou tady restaurace předražené, často tak od 16 EUR, ale běžně spíš 20-25 EUR… To už mi přijde dost, holt jsem se tak trošku rozmlsala v Portugalsku, kde se člověk v pohodě v restauraci nají za 8-10 EUR a když ví člověk kam jít, tak klidně i za méně.

Jednou jsme zašly do jednoho fast foodu, nějaký gyros nebo kebab mám čas od času docela ráda. No, ale tady fakt nikdy více. Hamburgery atd. nejim, tak jsem si vybrala tacos. Teda, tacos se to jen jmenovalo, ale bylo to burito… Evidentně Francouzi to nějak popletli, ve všech fast foodech se tyto buritos jmenovaly tacos… A dovnitř si člověk mohl vybrat různá masa, třeba kebab, cordon bleu, steak atd…a nějaký rozteklý sýr vevnitř. Na obrázku to vypadalo celkem normálně, a tak jsem si říkala, že to zkusím… No, už příprava nás tak trochu překvapila…Na plátu, kde se ohříval nakrájený kebab, najednou obsluha přihodila hranolky a pomocí takových dvou sekáčků je začala pěkně krájet, až byly totálně rozmašírované na úplně malé kousíčky…Tyhle totálně rozdrbaný hranolky smíchali s tím masem a daly dovnitř toho burita, které nazývají tacos… Takže člověk jedl maso s rozmašírovanými hranolkami a chutnalo to poněkud zvláštně…Radši bych si ty hranolky do této konzistence požvýkala sama… No, tento fast food už nikdy více, ale evidentně je to pro Francouze asi oblíbené jídlo, protože tyhle „tacos“ měli opravdu v každém fast foodu tohoto typu…

Letenky

Jako vždy jsem hledala letenky přes Skyscanner a letenky jsem kupovala přímo u letecké společnosti (Ryainair).

Let trvá cca 2 hodiny. Tam nám to letělo z Vídně v 17:10 a přílet byl v 19:10.

Zpět nám to letělo v 19:35 a ve Vídni jsme přistáli v 21:30.

Takže tentokrát dobré časy, takže nebylo potřeba přespávat ve Vídni, i večer to jezdí do Brna v pohodě i kolem půlnoci.

Odkaz Skyscanner – https://www.skyscanner.cz/

Ryainair – http://ryanair.com/

Doprava Brna z/do Vídně

Student Agency

Na cestu tam jsme použili Student Agency, který jezdí až na letiště.

Odkaz – https://www.regiojet.cz/

Cena – 390 Kč

Gepard Express

Co se týče cesty zpět, přilétali jsme 21:30 a v 22:20 měl odjíždět do Brna Gepard Express. Pro jistotu jsme si rezervovaly i pozdější Student Agency, kdybychom třeba Gepard Express nestihly. Poté co jsme přišly na nástupiště a viděly jsme, že Gepard Express v pohodě stíháme, zrušila jsem jízdenky na Student Agency. Gepard Express je malá dodávka pro 8 lidí, využila jsem teď po druhé a jsem s nimi spokojená. Nedělá žádnou zastávku v centru Vídně, takže je rychlejší než autobus. Do Brna měl přijíždět 00:10, ale tím že nebyl v noci velký provoz, tak byl rychlejší a dorazil asi 23:50. To jsme velmi ocenili, abychom všichni stihli půlnoční rozjezdy autobusem od hlavního nádraží. Řidič byl tak hodný, že se nás zeptal, zda chceme, aby nám zastavil rovnou na nádraží a nemuseli jsme jít kus pěšky od Grand Hotelu. Takže díky tomu jsme noční autobus v pohodě stihli.

Odkaz – https://www.gepard.com/

Ubytování

Co se týče ubytování, tak nejsme náročné, protože se sem jdeme jen vyspat a tak i tady jsme volily jedno z nejlevnějších ubytování přes booking. Nebrala jsem tedy úplně to nejlevnější, ale takové, aby šlo co nejdéle zdarma zrušit, přece jen v době covidové člověk nikdy neví… Vybrala jsem tedy levnější ubytování přímo v centru, abychom to měly blízko do centra na prohlídku Marseille a abychom měly zároveň dobré spojení na treky do okolí Marseille. Vybraly jsme garsonku, která byla moc pěkná s novým nábytkem a nově zrekonstruovanou koupelnou a kuchyní. Noc vyšla na 734 Kč/osoba. Poprvé jsme měly self check-in. Agentura, která byt spravuje, nám kód ke schránce a informace, kde schránku najdeme, poslala ráno v den naší cesty do Marseille, poté co jsme zaplatily 300 EUR vratnou kauci (instrukce a odkaz na zaplacení poslali přes whatsapp i když na bookingu psali, že se strhne rovnou z platební karty zadané na bookingu…). Připadala jsem si tak trochu jako při hledání kešky, protože krabička nebyla přímo na dveřích tohoto domu, ale vedle byly ještě jedny dveře, kde byl vchod jen pro tyto dva pronajímané apartmány. Byt byl pěkný a když jsme tam vešly, tak tam bylo neskutečné vedro, protože tam nechali puštěný přímotop. Měly jsme co dělat, aby se to dalo přes ventilačku vyvětrat…. Pak jsme si chtěly zajít ještě něco nakoupit a při odchodu z bytu jsme zjistily, že neumíme zamknout :p Respektive zamknout šlo, ale nešlo klíčem otočit tak, aby šel klíč vyndat. Laborovaly jsme nad tím docela dlouho, ale nepřišly jsme na to, jak zamknout. Tak jsme psaly přes whatsapp agentuře, aby poradila co s tím… Pán nám řekl, že zamykání funguje, že to jsou bezpečnostní dveře a při zamykání je třeba dát kliku z normální polohy nahoru a v ten moment otočit klíčem… Tak tohle nás fakt nenapadlo, tento systém jsme neznaly. Nevěděly jsme, že jsou kliky, které jdou otočit takto nahoru na obrácenou stranu… Asi by bylo lepší tohle také dávat do instrukcí nebo poslat třeba návodné video na whatsapp.

Postel byla nahoře v galerii, kam se šlo po točitých schodech. Strop byl tedy dost nízký, pro chlapa bych to asi nedoporučila, asi by se tam cítil celkem stísněně… Nám to nevadilo, postel byla pohodlná, akorát na manželské posteli byla dvojdeka, jak je v zahraničí zvykem… Naštěstí jsme našly ještě jednu náhradní dvojdeku, abychom mohly mít každá svou. Dvojdeky nesnáším i když cestuju s manželem… Přijde mi to prostě nepohodlné, nemít svou vlastní deku… Taky vám vadí tyhle velké deky pro dva?

Kuchyň byla vybavená, ale na nějaké velké vaření by to nebylo, byl tam např. jen jeden nůž, který byl hodně tupý a malý, že se s ním nedala řezat ani bageta, ani ovoce a zelenina, tak jsme vše řezaly příborovým nožem, který měl naštěstí zoubky…

Pokud byste si půjčovali auto, tak ubytování v centru nedoporučuju, tady by bylo hodně těžké zaparkovat.

Odkaz booking – https://www.booking.com/hotel/fr/loft-luxe-liberte-1.cs.html?aid=304142&label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaDqIAQGYAQW4ARfIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4AsOE4IwGwAIB0gIkYzI3YTEwM2YtMDMwMi00NWU2LThiYWYtMWM5NjlhNWVkNjA32AIE4AIB&sid=5fed14ba1f5ff9c1135a531da040e028&dest_id=5631248&dest_type=hotel&dist=0&group_adults=2&group_children=0&hapos=0&hpos=0&no_rooms=1&req_adults=2&req_children=0&room1=A%2CA&sb_price_type=total&sr_order=popularity&srepoch=1637352031&srpvid=1a9f8caec81000a2&type=total&ucfs=1&sig=v1vYHv5xDL&activeTab=main

Obývák se sedačou a točitým schodištěm
Bílá kuchyň a velké hodiny
Manželská postel s dvěma polštáři
točité schodiště a dole hodiny
záchod a bílé kachlíky
Sprchový kout s bílými kachlíčky
ruka držící kliku u dveří a zámek s klíči

Počasí

Počasí bylo dobré, pršelo nám jen dopoledne druhý den po příjezdu a pak drobně pršelo den před odjezdem. Zbytek pobytu většinou jasno/polojasno, některé dny zataženo. Na treky ideální počasí, v létě bych sem na treky nejela, to je na mě moc vedro. Teď bylo tak 17-19°C. Některé dny, když bylo slunečno, jsme chodily i v krátkém rukávu.

Na počasí jsem používala appku Windyhttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.windyty.android

Národní park Calanques

Parque National des Calanques  je druhý nejmladší francouzský národní park založený v roce 2012 a nachází se mezi městy Marseille a Cassis. Najdete zde úzké skalnaté zálivy vstupující daleko do pobřeží. V celém národním parku je kamenitý terén střídající prašné cesty, takže doporučuju určitě dobré boty. Celý park je protkaný velkým množstvím stezek, takže si můžete vybrat dle libosti délku i obtížnost. Je zde opravdu nádherně, takže jestli pojedete na dovolenou do této oblasti, určitě sem na nějaký trek nebo koupačku zajeďte.

Skály u moře

Covid formality

Shrnu naši zkušenost a situaci, která byla v době návštěvy. Tím, že se pravidla mohou kdykoliv změnit, vždy si před cestou ověřte informace z oficiálních zdrojů a zároveň pro jistotu u letecké společnosti, která také zasílá několikrát před cestou seznam odkazů, kde si můžete vše překontrolovat:

Před odletem do Francie

Očkovací certifikát

S kámoškou jsme to měly jednoduché, protože jsme obě naočkované, takže jsme potřebovaly jen certifikát o očkování, který jsme nahrály přímo k boarding passum na stránkách Ryanairu.

Před cestou si podmínky vstupu pro očkované i neočkované ověřte v oficiálních zdrojích:

Čestné prohlášení

Dále bylo potřeba vyplnit čestné prohlášení, které najdete na stránkách níže. Je třeba si na stránkách níže zkontrolovat, jestli je ČR v zelené, oranžové či červené barvě a podle toho na stránkách níže vybrat správný formulář čestného prohlášení. Formulář jsme tedy vytiskly, vyplnily, podepsaly, naskenovaly a opět jsem ho nahrála přímo na stránky Ryanair k boarding passum. Ale moc jsem to nepochopila, u gatu na letišti se sice ptali, kdo to nemá vyplněné a kdo neměl, tak mu dali formulář k vyplnění, ale pak už jsme si nevšimli, že by ty formuláře někdo vybíral… Každopádně je jednodušší si to vyplnit z pohodlí domova a nahrát na stránky Ryanairu a radši to mít i v papírové podobě, abyste to mohli ukázat u gatu.

Opatření v destinaci

Roušky či respirátory se musely nosit ve vnitřních prostorách a v hromadné dopravě. Většina lidí měla spíš jen roušku, respirátory spíš vyjímečně. V restauracích kontrolovali doklad o bezinfekčnosti (pass sanitaire). I při vstupu do památek byl vyžadován Covid pass, takže nejjednodušší je ukázat to z naší aplikace Tečka.

Před odletem do ČR

Pravidla návratu do ČR

Příjezdový formulář

Jako naočkované jsme opět nemusely prakticky nic řešit. Jen jsme vyplnily příjezdový formulář. Tím, že jsme jely do Vídně, tak stačilo opravdu až při příjezdu do ČR (ale když jsme letěli při jiné dovolené do Prahy, tak příjezdový formulář kontrolovali už na check-inu před odletem).

Odkaz příjezdový formulář – https://plf.uzis.cz/

Tranzit Vídeň

Pro tranzit přes Vídeň nebylo nic potřeba (viz oficiální zdroj níže, kde doporučuju před cestou pro jistotu zkontrolovat). Takže frontu, kterou uvidíte na letišti u východu, můžete klidně předběhnout a pracovníkovi říci, že se jedná o tranzit a chtějí jen vidět občanku nebo pas.

Cesta z letiště

Do centra Marseille je to asi 25 km a z letiště jezdí každých 20 minut autobus 91, který stojí přímo před příletovou halou (https://mapy.cz/s/bumekuluho).

Jízdenky se dají koupit na místě u řidiče či online (https://store.marseille.aeroport.fr/bus.html). My kupovaly den předem online a zpáteční stál 16 EUR (jednotlivý lístek 10 EUR, takže se vyplatí koupit rovnou zpáteční).

Stačilo pak ukázat vytištěné řidiči, příp. ve smartphonu. Pak nám dal řidič rovnou lístek pro zpáteční cestu, který bylo potřeba uschovat. Takto jsem to našla v informacích na webu, ale řidič mi ho málem zapomněl dát, protože si nevšiml, že to byla zpáteční jízdenka. Takže jsem si musela o lístek na zpáteční cestu říct. Naštěstí s kámoškou umíme francouzsky, takže jsme to měly jednodušší… Kdo jste byl ve Francii, tak jste jistě postřehli, že Francouzi často mluví dost blbě a nebo s takovým přízvukem, že je často dost blbě rozumět… Ale vlastně nevím, jestli se to třeba za ty roky co jsem tu nebyla, nezlepšilo, nemohu posoudit, když se všemi mluvím francouzsky.

Autobus z letiště nikde cestou nestaví a jede rovnou na konečnou do centra Marseille na nádraží Gare Saint Charles.

Vlastně až těsně před cestou, když jsem ladila detaily, jsem zjistila, jakou super lokalitu jsem pro ubytko vybrala, bylo hned kousek od tohoto nádraží, takže jsme to na ubytko měly pár minut pěšky.

Jízdenky z/na letiště onlinehttps://store.marseille.aeroport.fr/bus.html

Zastávka bus L091 – https://mapy.cz/s/bumekuluho

Cena zpáteční jízdenka – 16 EUR

Schodiště vedoucí k budově nádraží
Nádraží Gare Saint Charles
Obrovské schodiště s pouličními lampami

Doprava po Marseille

Metro

Bydlely jsme v centru, takže z větší části jsme chodily všude pěšky. Jinak je po Marseille nejjednodušší doprava metrem, které má dvě linky (M1 a M2), takže orientace je velmi jednoduchá.

Jízdenky se kupují u vchodu do metra v automatu, platit se dá hotově či kartou. Jednotlivá jízdenka stojí za 1,80 EUR nebo si můžete koupit 2 jízdy za 3,50 EUR nebo rovnou kartu s 10 jízdami za 15 EUR. Tyto karty jsou rovnou nabíjecí, takže je pak můžete po vyčerpání znovu nabít stejným typem jízdného. Nám na celý týden vystačila jedna jízdenka s 10 jízdami a další s 2 jízdami. Když hned přesedáte, třeba i na autobus, tak je třeba si znovu pípnout, ale jízdu to neodečte a napíše to na strojku přestup přijat (correspondance accepté).

Jízdní řády

A jak se zorientovat v jednotlivých spojích metra a autobusů? Já si oblíbila českou appku Jízdní řády od Seznamu, která funguje i v některých cizích zemích a zde v Marseille také funguje výborně. Stačí naklikat odkud kam jedete a vyjede to různé možnosti včetně přestupů. Když kliknete na konkrétní spoj, tak si pak můžete vyjet mapu, kde krásně vidíte, kudy spoj jede a jak se dostanete na zastávku. Akorát v calanques nám to někdy házelo zbytečně delší cestu s přestupem navíc, tak je lepší překontrolovat na Google mapách (taky velmi dobře funguje pro plánování tras MHD) nebo v appce Rome2rio, příp. na stránkách či MHD pro Marseille (RTM, viz odkaz níže, osobně jsem ale nezkoušela).

Tentokrát jsem tedy u jednotlivých výletů nevypisovala přesné časy, protože to jezdí poměrně často a těch možností je vždy více, stačí opravdu mrknout vždy do appky Jízdní řády.

Jízdní řádyhttps://play.google.com/store/apps/details?id=cz.fhejl.pubtran

RTM appkahttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.c4mprod.rtm

RTM webhttps://www.rtm.fr/

automat na jízdenky
Místo na pípání jízdenek v metru
vstup do metra s turnikety
nástupiště metra

Den 1

Přílet do Marseille

První den jsme přiletěly v 19:10, takže už jsme se jen stihly ubytovat a nakoupit si pár věcí.

Den 2

Marseille

První den jsme sice chtěly někam na trek, ale počasí nám nepřálo. Celou noc pršelo, ráno taky a tak jsme si řekly, že nejdřív prozkoumáme Marseille. Vydaly jsme se v dešti do centra, pěšky to nebylo daleko. Nejdřív jsme si vyfotily Vítězný oblouk Arc de Triomphe / Porte d´Aix (https://mapy.cz/s/dupagagena ).

vítězný oblouk a zatažená obloha
Malebná ulička s barevnou výzdobou, kde je žirafa a smajlíci
Malebná ulička s barevnou výzdobou

Vieux port

Pak jsme se vydaly do starého přístavu (Vieux Port), kde najdete kotviště rybářských i výletních lodí nebo soukromých jachet. Je to nejrušnější část města hojně navštěvovaná turisty. V okolí můžete najít spoustu restaurací, kaváren a obchůdků. Prohlédly jsme si přístav a prozkoumaly jsme také místo, odkud jezdí trajekt na pevnost If a ostrov Frioul (https://mapy.cz/s/hutugunoso) a pak jsme ještě našly společnost, která dělá lodní výlety podél pobřeží po jednotlivých zátokách calanques (https://www.calanques-if.com/). Tento den ani jedna společnost nejezdila, protože moře bylo rozbouřené. Takže doporučuju plánovat lodní výlety hned na začátek, aby se třeba ke konci dovolené nestalo, že už lodní výlet nestihnete, protože bude rozbouřené moře a lodě jezdit nebudou… A oba výlety rozhodně stály za to 🙂

V okolí přístavu už probíhaly přípravy na Vánoční trhy, ale ještě stánky nebyly otevřené a výzdoba ještě nebyla hotová.

starý přístav s loďkami
Turisté a ruské kolo
Pohled na budovy domů a dřevěné stánky
Přístav s loďkami
přístav s loďkami a ruské kolo
Písmeno M s visacími zámky a za ním přístav
Kašna a budovy
Historická budova s vlajkou s červeným, bílým a modrým pruhem
Osvícený kolotoč a okolní domy

Ombrière du Vieux Port

V přístavu můžete najít tenhle přístřešek se zrcadlovým stropem. 🙂 (https://mapy.cz/s/nudagusomu)

přístřešek se zrcadlovým stropem a v dálce ruské kolo
přístřešek se zrcadlovým stropem

Rybí trh

Na břehu starého přístavu také můžete najít v dopoledních hodinách tržnici s čerstvě vylovenými rybami.

různé ryby jako úhoř a další ryby a jedna oranžová ryba
Rybí trh v Marseille
prodavači ryb pod přístřeškem se zrcadlem
Přístav s loďkami a prodavač ryb
Přístav s lodí a stánek s čerstvými rybami
stánky s rybami a loď v přístavu

Dále jsme se prošly podél přístavu k pevnosti Fort Saint Jean (https://mapy.cz/s/jujurefamu).

Výhled na moře a přístav a město
Moře vedle pevnosti

Dále můžete blízko přístavu najít muzeum Mucem (https://mapy.cz/s/kagorehogo , https://www.mucem.org/ ), je to zajímavá budova s moderní architekturou. Vevnitř jsme ale nebyly.

Stan cirkusu a moderní budova
Pevnost Mucem
Moderní budova

Cathédrale la Major

Naštěstí už nepršelo, tak jsme byly rády, déšť nemám ráda… Dále jsme pokračovaly ke katedrále Cathédrale la Major (https://mapy.cz/s/polepaduju)

katedrála a prostranství před katedrálou se stromy
katedrála a oranžový medvídek
katedrála
Velká loď

Le Panier

Za návštěvu určitě stojí i čtvrť Le Panier (https://mapy.cz/s/bosakodahe), což je stará čtvrť s úzkými malebnými uličkami a zákoutími a spoustou kytek před domy. Najdete zde také spoustu zajímavého street artu.

Dům s pomalovanou zdí s klaunem který jede na kole
obchod Bazar du panier a pokojové květiny v květináčích
Malba tyrkysové chobotnice na zdi
dům s dveřmi a malbou portrétu na zdi
Dům s šedými dveřmi a namalovaným portrétem vedle dveří na zdi
Zeď na který je namalovaný mladík v saku a vestě
malebná ulička s mnoha rostlinami v květináčích
malebná ulička se zamřížovaným oknem
ulice s mnoha květinami v květináčích a schody vedoucí dolů
ulice s mnoha květinami u domů
okno s mnoha barevnými květináči
budova a květiny v květináči
malebná ulička s malbami na zdech

Dále zde můžete najít barokní komplex La vieille Charité – https://mapy.cz/s/fetefogudo (v překladu doslova Stará Charita. Původně sloužila jako sirotčinec a chudobinec, nyní se tu nachází muzeum zaměřené na umění Afriky, Ameriky a Oceánie).

chrám se sloupy a kupolí

Den 3

Trek z Montredon do Sormiou

Další den vypadalo počasí slibně a tak jsme se rozhodly pro trek podél pobřeží na okraji Marseille. Vybrala jsem trek z Montredon do Sormiou. Tady jsem treky neplánovala tak strašně do detailu jak jsem zvyklá, busy zde jezdí často až do večera a co se týče tras, tak tahle oblast je stezkami doslova prošpikovaná, tak si člověk může vybrat trasy různých obtížností a není problém danou trasu zkrátit nebo si ji naopak prodloužit a nasednout na autobus až v jiném předměstí Marseille (u této trasy by to šlo klidně prodloužit a jít třeba až do Les Baumettes nebo do Luminy (9e arrondissement). My ale nejsme až tak zdatné turistky, tak plánujeme spíš kratší trasy kolem 15 km a navíc ten terén nebyl až tak jednoduchý, místy po kamenech a občas do kopce, takže cesta neubíhala tak rychle a navíc v listopadu už člověk musel počítat, že slunce zapadalo cca v 17:15, takže se stmívalo dost brzy, takže to není jako v létě, kdy může být člověk na treku klidně do devíti do večera. Stezky byly poměrně dobře značené, jednotlivými barvami namalovanými většinou na kamenech nebo někdy na stromech.

pohled na hory a moře a keříky
pohled na tyrkysové moře, ostrůvek a pobřeží
Skály podél pobřeží a moře
cestička po pobřeží a moře

Tato oblast se nachází v národním parku (Parc National des Calanques), takže je zde zakázáno stanovat i bivakovat.

Trek byl moc hezký, krásné výhledy na pobřeží, tak i to byl jeden z důvodů, proč jsme nešly moc rychle, protože jsme často fotily….

Pobřežní cesta u mezi skalami a moře
Pobřeží se skálami a keříky a moře
Skály na pobřeží a moře
Skalní útvary a zátoka v moři
pohled na domek na skále a zelené keříky
Pohled na skalnaté pobřeží a skály

Po cestě byla jedna restaurace ve  vesničce Callelongues, ale na treky si radši vždy bereme jídlo sebou, protože ne vždy musí být v době oběda v blízkosti nějaká restaurace.

Před cestou jsem si říkala, jestli si mám vzít sebou ty rukavice, co jsem si po návratu z Algarve koupila v Bauhausu, abych byla příště lépe připravená na kaktusové fíky z opuncie. No, a říkám si, v listopadu už určitě nebudou, takže si je brát nebudu. Chyba, velká chyba :p Opět zde byly, tady jiný druh, menší a červené uvnitř. Takže opět nepřipravená… Ale už byly pěkně zralé a tak kámošku napadlo sbírat je pomocí dvou menších kamenů rovnou pěkně do krabičky. Šlo to opravdu krásně. Doma jsem je pak zkusila oprat pořádně ve vodě, ale proud nebyl tak silný, aby zbavil fíky úplně všech malých trnů. Tak jsem je pak loupala s pytlíkem na ruce a ještě se složenou papírovou utěrkou a šlo to dobře, už jsem se nepopíchala. Pokud to budete někdy taky zkoušet, tak buďte fakt opatrní, jinak budete mít ty trny opravdu všude. Takže od příště fakt budu vozit tyto rukavice vždycky, protože zralé už byly na různých místech v červenci, srpnu, září, listopadu, ale i v únoru…

Opuncie kaktusový fík
Fialový kaktusový fík ve skleněné míse
Zátoka mezi skalami s malou pláží a tyrkysové moře
Skály a jehličnaté stromy a rostliny s růžovými květy
Borovice a za ní moře a skály

Na tomto místě jsme se rozmýšlely, jestli jít dolů po zelené, která místy už byla na mapě tečkovaná, takže už podle mapy bylo vidět, že to bude obtížnější trasa. Jedna Francouzka říkala, že je to těžší trasa, kde jsou už i řetězy… Viděly jsme, že většina turistů si volila spíše tu lehčí trasu, tak jsme se také rozhodly radši pro tu lehčí trasu. Turistů jsme zde potkávaly hodně, sice už to bylo mimo sezónu, ale ten den byl státní svátek, takže si spousta místních vyrazilo na výlet, obzvlášť když bylo krásné počasí. Počasí vyšlo fakt skvěle, bylo to i na krátký rukáv.

Skály a moře
Keříky a borovice v dálce
Skalnaté útesy a moře
Výhled na skály a jehličnaté stromy
Výhled na skály a moře
Výhled na skalnaté pobřeží s jehličnatými stromy a moře

• Calanque de Callelongue
  • Calanque de la Mounine
  • Calanque de Marseilleveyre
  • Calanque de Podestat

• Metro M1 (zastávka Réformé) – na zastávku Castellane
  • Bus 19 (ze zastávky Castellane na konečnou Mandrague de Montredon)

Zpět

• Bus ze Sormiou – č. 23 (ze zastávky Sourmiou Pierotti do zastávky Metro Rond point du Prado)
  • Metro M2 (ze zastávky Rond point du Prado na Réformé)

Trasahttps://mapy.cz/s/gefejenuco  (12 km, dle mapy.cz 4:41 hod)

Den 4

Pevnost If

Další den počasí vypadalo celkem dobře a tak jsme se rozhodly pro výlet na ostrov If a ostrov Frioul. Jezdí sem trajekt ze starého přístavu a lístky se kupují na nábřeží (https://mapy.cz/s/hutugunoso). Byly jsme tam radši o dost dříve, abychom měly jistotu, že nebudou vyprodané a stouply jsme si do fronty brzo, abychom si mohly vybrat dobré místo na lodi.

Budova kde se prodávají lístky na lodní výlet
Zde se kupují lístky na pevnost If a ostrov Frioul
Přístav a pohled na město a ruské kolo
Vpravo, kde jsou šipky, nástup na lod na pevnost If a ostrov Frioul - 3 fronty - pro místní s předplacenou jízdenkou, fronta pro vstupenky zakoupené online a vstupenky koupené na místě

Jely jsme spojem v 9:50, nechtělo se nám brzo vstávat a taky pevnost If otevírá až v 10:00. My přijeli na pevnost If cca v 10:10 a vystupovaly jsme z lodi jako druhé v pořadí a když už jsme byly téměř u vchodu do pevnosti, tak procházel kolem jeden pán a informoval nás, že nemusíme chvátat, že klíče od pevnosti má on :p

Takže průvodce i ostatní zaměstnanci z pevnosti If, jeli právě naší lodí, takže ještě chvilku trvalo, než otevřeli a mohli jsme si koupit lístky. Vstupenka do pevnosti stála 6 EUR a vlastně pokud by člověk nechtěl dovnitř, tak nemá cenu sem ani jezdit, protože pevnost If zabírá prakticky celý ostrůvek a bez vstupenky byste se dostali jen pár metrů ke dveřím a nic byste z návštěvy neměli. Vstupenka se dá koupit na místě nebo online. Online jsme ji ale kupovat nechtěly, kdyby náhodou loď ráno nejezdila kvůli špatnému počasí. Po zakoupení si můžete pevnost prohlédnout sami nebo si zároveň počkat na průvodcovanou prohlídku, ta byla ve francouzštině. My jsme si počkaly, protože obě umíme francouzsky, tak jsme si říkaly, že si rády poslechneme zajímavé informace od průvodce. S průvodcem se pak ale nejde do dalších pater, takže tuto část si člověk pak stejně musí projít sám.

Vlnky od lodi a výhled na město
Pevnost If v šeru
Pevnost If a moře
Pevnost If

Tento skalnatý ostrůvek byl dříve i díky značnému obchodnímu ruchu v okolí města Marseille častým útočištěm pirátů, pašeráků a rybářů. Pro ochranu přístavu pak nechal král František I. na ostrově vybudovat třípatrovou vojenskou pevnost (neboli fort If), která byla dokončena v r. 1531. O necelých padesát let později se však funkce pevnosti změnila a stala se státním vězením.

výhled z pevnosti se zamřížovaným oknem na moře a ostrov
Pevnost

Bylo zajímavé vidět konečně tuhle známou pevnost, která se proslavila díky románu Hrabě Monte Cristo od Alexandra Dumase. Takže vlastně asi nejslavnějším a zároveň jen fiktivním vězněm v pevnosti If byl Edmont Dantes, hlavní hrdina tohoto románu. Ten tu podle knihy strávil 14 let.

Pevnost If a dveře do cely
Kašna uprostřed pevnosti
Pevnost If a kašna uprostřed
Výhled z pevnosti na moře a město
pevnost a pohled na ostrůvek na moři
Pevnost
Pevnost a dva racci na zídce
Moře a skály

Ostrov Frioul

Po prohlídce zrovna přijížděla další loď z Marseille, která pokračovala dále na ostrov Frioul. Pouze odjezd z Marseille se kupuje na konkrétní čas a když člověk vystoupí na pevnosti If, pokračování v cestě na ostrov Frioul už není na konkrétní čas a člověk si může vybrat, jak dlouho tam chce být, to stejné na ostrově Frioul, zpáteční cesta také není na konkrétní čas, ale můžete si vybrat. Loď jezdí až do večera.

Divily jsme se, proč lidi na lodi mají velké nákupní tašky, vždy s několika bagetama navrchu. Pak nám došlo, že to byli místní, kteří na ostrově bydlí. Nevěděly jsme, že je tenhle ostrůvek obydlený… Bydlí tam asi 150 obyvatel a najdete tam i pár restaurací hned u přístavu.

Největším ostrovem souostroví Frioul je Pomègues, který je s druhým největším ostrovem Ratonneau spojen hrází. Na ostrůvku Ratonneau je vybudován přístav a turistické zázemí, včetně domků a restaurací.

loďky v přístavu a ulice s domy a palma
Chrám na skále a borovovice
keříky, zátoka s přístavem a městečko za kterými jsou skály

Doporučuju vyhradit si spíš více času na ostrov Frioul. Ostrov If je maličký, pevnost se dá projít za poměrně krátkou dobu a není třeba čekat na průvodcovanou prohlídku. Na ostrov Frioul jsme tedy dorazily před polednem a musím říct, že bych tam strávila klidně víc času. V létě by to stačilo, když se stmívá později, ale teď zapadalo slunce tak 17:15, takže tolik času nebylo.

Zátoka s tyrkysovou vodou a vápencové skály
dům na skále a obloha
Skalní útvary a moře a osvícená obloha s mraky
Moře a vápencové skály a dva racci

My se vydaly na ten druhý ostrůvek (Pomègues), který nám připadal zajímavější. Byla to krásná procházka se spoustou nádherných výhledů, doporučuju, byly jsme nadšené.

skalní útvar ve tvaru kapky a jasná obloha
skalní útvary a mraky osvícené sluncem
maják na skále a obloha s mraky
Zátoka s tyrkysovou vodou a vápencové skále
zátoka s tyrkysovou vodou mezi skalami a zatažená obloha
Pohled na skalnatý ostrov a slunce osvěcující ostrov
Frioul
pohled na skály osvícené sluncem a moře
Osvícené skály a moře
Ostrov osvícený sluncem

Dva menší ostrovy Tiboulain a If jsou také součástí souostroví Frioul. Tiboulain je skalnatý ostrov bez staveb.

Zpět jsme jeli lodí v 17:30. V létě můžete zůstat klidně až do večera, poslední loď jede v 21:00.

Pobřeží ostrova a ulice s domy
Ostrov a loďky v přístavu
pohled na městečko v šeru
Pohled na ostrov v šeru

Praktické rady

• Teplé oblečení, na lodi může dost foukat
  • Pevnost If – pondělky zavřeno
  • Přístupné pouze s Covid passem (stačí ukázat v aplikaci Tečka)
  • v létě plavky sebou, abyste se na ostrově Frioul mohly vykoupat v krásných zátokách

Pevnost If

Trasahttps://mapy.cz/s/kulozunuze (5,6 km, dle mapy.cz 1:57 hod)

Poté co jsme se vrátily do přístavu, zašly jsme ještě na ruské kolo. Cena 8 EUR a byl z něj krásný výhled na osvícenou Marseille.

Osvícené ruské kolo ve tmě
Osvícená pevnost a moře
osvícené město v přístavu ve tmě
Osvícené pobřeží a budovy

Den 5

Marseille – Palais Longchamps

Dopoledne jsme se rozhodly navštívit Palais Longchamps, který jsme měly kousek od ubytování. Je to krásný palác s fontánami a uvnitř najdete muzeum.

Za palácem je park, který nás teda dost zklamal, čekala jsem nějaký krásný udržovaný park, ale ten park opravdu nevypadal hezky a udržovaně… Pak jsme chtěly na oběd do pizzerie, ale poté co jsme usedly, jsme dostaly informaci, že začínají vařit až po dvanácté a půl hodiny se nám tam sedět nechtělo. Přesunuly jsme se teda vedle do fast foodové pizzerie…

Palác s kašnou
Pohled na město a kašnu
Palác se sloupy
Palác se sloupořadím

Lodní výlet do calanques

Tento den jsme chtěly hned na další lodní výlet podél pobřeží, abychom nádherné zátoky calanques viděly i z lodi. Chtěly jsme absolvovat co nejdříve, aby se nestalo, že třeba poslední den bude rozbouřené moře a lodě nebudou jezdit. Večer předtím jsme si říkaly, že možná bude lepší lístky koupit online. V sobotu měly lodě jezdit v 10:00 a ve 14:00 na tento delší lodní výlet (Intégrale des calanques), který měl trvat cca 3 hodiny 15 minut. Zjistily jsme, že ranní výlet v 10:00 už byl komplet vyprodaný… Sakryš, to jsme nečekaly, ještě že tam byl ještě ten druhý čas odpoledne (ve všední den to jezdilo jen odpoledne, jízdní řád najdete na webu, liší se podle sezóny). Tak jsme si tedy vybraly ten odpolední čas… A dobře jsme udělaly, dopoledne bylo zataženo a odpoledne se krásně vyčasilo a svítilo sluníčko.

Výhled od moře na město
Výhled na skalnaté pobřeží u moře
Útes vystupující z moře

Po prohlídce Palais Longchamps jsme si sedly na nábřeží kousek od nástupního místa na loď. No, když už jsme viděly, že už 45 minut předem tam první 3 lidi začali tvořit frontu, tak jsme se také raději hned zařadily do fronty, abychom měly jistotu, že si budeme moct vybrat dobré místo. A dobře jsme udělaly, loď byla plná a fronta za námi docela šílená. Takhle jsme nastupovaly mezi prvními a mohly jsme si vybrat místečko podle našich představ. Sedly jsme si teda nahoru nalevo, abychom byly na té straně, kde bude pobřeží a mohly jsme pěkně fotit. Vedle nás bylo ještě jedno místo, kam si na poslední chvíli sedla jedna slečna. Vůbec jsme nepochopily, proč na tenhle lodní výlet za 30 EUR jela… Celou dobu se dívala jen tupě před sebe směrem do kabiny s kapitánem, nepodívala se ani napravo ani nalevo na tu krásu kolem a vypadalo to, že jen celou dobu čeká, až to skončí (ale nevypadala, že by jí bylo třeba špatně…). Pak dokonce zavřela oči a vypadalo to, že snad půlku cesty prospí… To zrovna kolem procházela obsluha lodi a týpek si z ní dělal srandu se slovy „hej, nespi, spát můžeš doma, dívej se na tu krásu kolem…“ Tak na chvíli otevřela oči a dál se dívala jen před sebe směrem do kabiny….

Skalnaté pobřeží
Skalnaté pobřeží a jasná obloha bez mráčku
Poloostrůvek s borovicovým hájem

Doporučuju dobře se na loď obléct, opravdu dost foukalo a pár holek, které zřejmě chtěly udělat dojem na své partnery, měly na sobě krátké sukýnky s tenkými silonkami a celou dobu se třásly zimou. My seděly slušně v zákrytu a žádnou parádu jsme teda nehonily a měly jsme dlouhé kalhoty a softshellku, takže nám většinu cesty zima nebyla, foukalo jen chvíli, byla jsem docela slušně v zákrytu.

Zajímavé skalní útvary vystupující z moře
Pohled na skály a jasnou oblohu od moře

Tenhle lodní výlet se jmenoval Intégrale des Calanques a byl to ten delší výlet lehce přes 3 hodiny, plulo se z Marseille skoro až k městečku Cassis. V nabídce byl ještě jeden kratší, ale tam mi přišlo, že by se moc zátok neprojelo, tak jsme si vybraly ten delší a rozhodně to za ty peníze stálo. Výhledy na pobřeží a zátoky byl opravdu nádherný. Je to také oblíbená oblast pro horolezce, tak jsme po cestě mohli vidět i dost lidí na skalách. Některé lezecké cesty byly přístupné dokonce jen z lodi.

Moře a skály a jasná obloha
Pohled na moře a skalnaté pobřeží
Výhled na moře, skály a borovice
Moře, modro růžový cirkusový stan, moderní budova a pevnost

Lístky onlinehttps://www.calanques-if.com/

Cena – 30 EUR (Intégrale des Calanques)

Lístky na místě se dají koupit přibližně zde (viz mapa a foto níže) – https://mapy.cz/s/ranafukuga

Stánek s lodními výlety na chateau d´if

Den 6

Trek z Cassis do Calanques d´en Vau

Další den mělo být krásné počasí. Původně jsme chtěly dát trek z La Ciotat do Cassis, ale v neděli nejezdil dobře autobus z vlakového nádraží do centra městečka a nechtělo se nám jít několik kilometrů ještě před začátkem samotného treku a tak jsme změnily plán a vybrala jsem okružní trek z Cassis podél pobřeží a pak zpět do Cassis. A dobře jsem udělala, za nás nejkrásnější trek z celé dovolené.

Dá se sem jet jak autobusem, tak vlakem, ale autobus jede hodně dlouho a tak jsme se rozhodly vyzkoušet vlak. Nádraží Gare Saint Charles jsme měly hned kousek od ubytování. Lístky na vlak jsme kupovaly v automatu. Byl přehledný a intuitivní, takže koupení lístku bylo opravdu jednoduché. Nezapomeňte si pak ale lístek ještě označit ve strojku na nádraží (viz žlutý strojek na fotce s nápisem „compostage de billets“), byly umístěné na začátku nástupiště. Informace na vstupence jsou jen ve francouzštině, tak by to každého nemuselo napadnout a zrovna tam nebyly žádné davy, takže to člověk ani nemohl odkoukat od ostatních. Vlak byl poloprázdný a v Cassis byl velmi rychle, asi za 23 minut. Kdežto autobusem bysme tam jely přes hodinu a půl. Vlak stál 6,3 EUR. Z vlaku to bylo do centra Cassis ještě asi 3 km a chtěly jsme si spíš užít treku samotného podél zátok než jít cestu z nádraží do centra a tak jsme se rozhodly počkat 15 minut na autobus, který jel do centra. Nakonec jsme vystoupily ještě zastávku před centrem, protože to bylo zhruba na stejno na začátek trasy podél calanques.

automat na vlakové jízdenky
Žlutý strojek na označování vlakových jízdenek
Vlak stojící ve stanici na nádraží pod krytou střechou
Modrobílý vagon vlaku na nádraží
vlak s modrými sedačkami

Nejdřív jsme procházely kolem moc hezké pláže, kdybyste jeli v létě, tak jdou treky spojit i s koupáním 🙂

Moře, pláž a budova vedle které je několik borovic
Písečná pláž a moře a borovice

Opravdu nádherný trek, ty výhledy na krásné zátoky s tyrkysovou vodou byly opravdu úchvatné.

Bílý dům a vysoké borovice a jasná obloha
Přístav s loďkami v zátoce a stromy
Zátoky v moři a borovice
Zátoka s tyrkysovou vodou mezi skálami s borovicemi
Krásná tyrkysová zátoka uprostřed skal a borovice na skalách
Skály a výhled na moře a zatažená obloha
Zátoka s tyrkysovou vodou a jednou loďkou
Zátoka obklopená skálami a borovice
Skály a výhled na moře s ostrůvkem na obzoru

Je to celkem nenáročný trek, chvílema do kopce, ale nic extra náročného. Pro zdatnější turisty lze opět dle libosti prodloužit, podle toho kolik toho zvládnete a kolik máte času. My radši daly opět radši kratší okruh, abychom se stihly v pohodě do tmy vrátit.

Borovice a skály
Zátoka mezi skálami a borovice
Moře a v dálce skalnaté pobřeží

Cestou zpět na autobus jsme si stihly v rychlosti prohlédnout městečko Cassis. Je to moc hezké malebné městečko. Rozhodly jsme se jet tentokrát autobusem, protože stavěl hned kousek od centra a cestou zpět nám nevadilo, že je pomalejší než vlak.

přístav s loďkami a v dálce pevnost
pláž a moře
Přístav s loďmi a barevné domky
náměstíčko se stromem bez větví
Cassis

• Calanque de Port-Miou
  • Calanque de Port-Pin
  • Calanque d’En-Vau

Trasahttps://mapy.cz/s/canopanesu (12,1 km, dle mapy.cz 4:05 hod.)

Tam

• Vlak z nádraží Gare Saint Charles do Cassis (cca 23 minut) – přijíždí na vlakové nádraží (https://mapy.cz/s/kaforahehu )
  • Bus M01 (staví přímo před nádražím a přiblíží vás do centra Cassis)

Zpět

Den 7

Trek z 9e Arrondissment do Les Baumettes přes Calanques de Morgiou

Na předposlední den před cestou domů jsme neplánovaly nic dlouhého, protože mělo celý den pršet. Vybrala jsem tedy krátký trek z Luminy (9e arrondissment) do Les Baumettes přes Calanque de Morgiou. Byla to hezká procházka, ale ze všech treků mě nadchla nejméně, nebylo tolik výhledů a viděly jsme jen jednu calanque. Kdyby bylo hezké počasí, doporučila bych trek výrazně prodloužit o další calanques po tomto pobřeží, abyste si užili více výhledů. Jako všude i zde je spousta stezek, takže si stačí jen zvolit délku a obtížnost dle vašich preferencí.

Déšť naštěstí nebyl nijak silný, tak se to dalo, ale i tak to po kamenech docela klouzalo a bylo potřeba být opatrný. Naštěstí větší část stezky nebyla kamenitá, ale vedla po štěrkových lesních cestách.

Skály a lesy
sítě na rybaření
Skály a loďky v přístavu
Calanque, zátoka ve skalách

• Calanque de Morgiou

Trasahttps://mapy.cz/s/gudutufero (5,7 km, dle mapy.cz 2:14 hod.)

Tam

• Jeli jsme busem č. B1 až na konečnou do Luminy, která se nachází v 9e arrondissment. Překvapilo nás, jak byl autobus totálně narvaný, že se tam fakt nedalo hnout a ještě víc to, že po cestě moc lidí nevystupovalo a většina lidí jela až na konečnou. Ke konci nás napadlo mrknout do mapy a zjistily jsme, že v této části města je asi naprostá většina univerzit, takže to vysvětlovalo ten narvaný autobus, studenti jeli na přednášky…
  • Metro M2 na zastávku Rond Point du Prado
  • Bus B1 ze zastávky Rond Point du Prado na konečnou Luminy PN des Calanques

Savonnerie Marseillaise de la Licorne

Po návratu kámoška vymyslela, že bysme mohly zajít do „savonnerie“ (továrna na mýdlo) na prohlídku. Byl to obchůdek s mýdlem a hned u něj byla rovnou i továrnička na výrobu tradičního marseillského mýdla, které je pro tuto oblast typické a najdete zde spoustu obchůdků s tradičně vyráběným mýdlem. Těchto savonnerie s tradiční výrobou mýdla se v Marseille zachovaly 4. Prohlídky se dělají několikrát denně zdarma. My jsme stihly prohlídku v 15:00, bylo nás asi celkem 5. Bylo to velmi zajímavé, pokud byste měli cestu kolem nebo neměli hezké počasí na trek, je to určitě zajímavý program. Protože je prohlídka zdarma, je pak určitě slušné si aspoň něco v obchůdku zakoupit. Mají opravdu velký výběr mýdel všech možných barev, vůní a velikostí, tak nebylo vůbec lehké si vybrat.

Mapa – https://mapy.cz/s/galamazese

Web – https://www.savon-de-marseille-licorne.com/?lang=en

obchod s různě barevným mýdlem
stroj na výrobu mýdla a sekáček
oobchod Savonnerie marseillaise de la Licorne
výroba mýdla
stroje na výrobu mýdla
paní vyrábějící mýdlo
stroj na výrobu mýdla
obchod s mýdlem
Světle zelené, žluté a tyrkysové mýdlo v zakulaceném tvaru

Marché des Capucins

Cestou zpět jsme narazily ve čtvrti Noailles na tržnici s ovocem a zeleninou.

tržnice s ovocem v ulicích města
tržnice s ovocem a prodavač v červené bundě
trh s rybami

Den 8

Marseille

Poslední den nám to letělo až v 19:35, takže jsme měly ještě dost času. Ubytování jsme měly opustit do 11:00. Odcházely jsme asi v 10:00 a batohy jsme si nechaly v úschovně zavazadel na nádraží Saint Charles. Úschova stála 5,5 EUR (moje střední kabinové zavadlo).

Úschovna La Bag mobilehttps://goo.gl/maps/5Q9wS6VptAS4m2MJ6

cedule úschovny zavazadel La Bag Mobile
vstup do úschovny zavazadel La Bag Mobile

Bazilika Notre Dame de la Garde

Pak jsme se vydaly autobusem k bazilice Notre Dame de la Garde (https://mapy.cz/s/kutasakoru) . Bylo to pořádně do kopce, takže se nám to nechtělo šlapat a radši jsme se svezly busem (bus č. 60 z Vieux Port – https://mapy.cz/s/hefamakuna). Tento den bylo opravdu azuro, tak odsud byl opravdu nádherný výhled na město. Určitě doporučuju při návštěvě Marseille nevynechat.

Kostel a jasná obloha bez jediného mraku
výhled na město a moře
výhled nahoru na kostel a jasná obloha
schodiště se zábradlím a výhled na město a moře
kostel
výhled na moře a město

Vallon des Auffres

Pak jsme šly procházkou ještě k malému přístavu Vallon des Auffres (https://mapy.cz/s/dedenajame).

přístav s loďkami a most
několik kotvících lodiček na moři
několik loděk a most
výhled na moře a v dálce hory
most u přístavu s loďkami
Socha a za ní oblouk a výhled na moře

A odsud jsme se vydaly zpět k nádraží, abychom si vyzvedly věci a pomalu se vydaly na letiště.

Byla to super dovolená, doporučuju. Doporučuju hlavně treky s návštěvou calanques, já ráda chodim, tak bych sem jen asi jen kvůli návštěvě Marseille nejela, na prohlídku Marseille v pohodě stačí 1-2 dny maximálně, nebo klidně navštívit po kouskách po treku. Nebo pokud nechodíte rádi na treky, tak aspoň ty lodní výlety doporučuju, ty opravdu stály za to…

Restaurace

Tak restaurací jsme si tentokrát moc neužily, chodily jsme hlavně na treky a tak stejně většinou nebyla restaurace po ruce. A druhý důvod, restaurace tu nejsou zrovna levné, nejlevnější začínají tak na 16-17 EUR, ale běžná cena je i 20-25 EUR za jídlo…

Pokud chce člověk ušetřit, tak může zajít do nějakého rychlého občerstvení, kde jsou ceny celkem levné, různých fast foodů je po Marseille opravdu hodně. Pizza na ulici také není drahá (většinou tak 2,50 za kousek).

Takže tentokrát sem ani těch pár míst, kde jsme byly, dávat nebudu, byly jsme jen v nějaké pizzerii, na lasagnich v italské restauraci ve starém přístavu a na palačinkách v Glacier Marina (https://goo.gl/maps/FQWUnxyEkH3yNUoa8). No, ani palačinky nevyjdou úplně levně, když si je dá člověk na oběd. Měla jsem jednu sladkou a jednu slanou se šunkou a sýrem a platila jsem cca 14 EUR.

Crepe - palačinka banány, jahodami a šlehačkou
Palačinka na bílém hranatém talíři

Pekařství

Francie je vyhlášená svým pečivem a pekařství (boulangerie) zde najdete opravdu na každém rohu. Výborné bagety, čokoládové závitky (pain au chocolat), croissanty a další druhy pečiva a zákusky – je těžké projít kolem a nic si nekoupit. Takže tady jsme neutrácely jako obvykle za ovoce, ale za pečivo a zákusky.

Taky jsem si oblíbila „éclair“ – navrchu čokoláda či karamel a uvnitř čokoládový krém, fakt mňamka 🙂

Tady jsme se hecly a chodily na střídačku ráno pro čerstvé bagety a sladké pečivo 🙂 Jedno pekařství bylo hned v naší ulici a za rohem další 2, tak jsme si říkaly, že přece nebudeme jíst k snídani bagetu z předešlého dne. Bagety byly krásně čerstvé, vždy ještě teplé…

Také v pekařstvích často prodávají quiche lorraine nebo různá pečiva jako fougasse, croissant se šunkou a sýrem či pizzy a rovnou vám to případně ohřejou v mikrovlnce.

Různé druhy zákusků a koláčů
Různé druhy zákusků
Různé druhy barevných zákusků
Různé druhy chleba v pekařství
Pekařství s různými druhy pečiva v ošatkách
Různé druhy chleba

Náklady

Náklady celkem za osobu – 14 670 Kč

• Letenky – 2278 Kč (vč. 10 kg příručního zavazadla)
  • Bus Brno – Vídeň – 390 Kč
  • Suvenýry – 32 EUR

Odkazy

Covid odkazy:

Please follow and like us: