Průzračné moře se zaoblenými balvany a výhledem na hory
Evropa

Sardinie – 09/2022

Itálie - Jižní Sardinie

Na Sardinii jsme se vydali v září, abychom si ještě prodloužili léto. Byla to taková kombinace odpočinkové dovolené s koupáním a kratší treky a procházky po plážích. Sardinie má opravdu nádherné pláže s jemným bílým pískem a neskutečně průzračné moře s krásnou tyrkysovou barvou. Jestli máte rádi koupání u moře, je Sardinie pro vás tou pravou destinací, určitě nebudete litovat. V článku jako vždy najdete spoustu užitečných informací, které vám pomohou při plánování, pokud se rozhodnete navštívit jih Sardinie.

Datum: 8.9. – 15.9.2022

Itinerář

1. Odlet z Vídně + Villasimius
  2. Pláže Villasimius, Trek poloostrov Villasimius
  3. Villasimius – Spiaggia del Riso; Spiaggia di Portu de S’Ilixi, Trek na pláž Spiaggia Cala Sa Figu
  4. Costa Rei, Pláže u Punta di Santa Giusta
  5. Trek přes Capo Boi a pláže v okolí
  6. Villasimius – Spiaggia di Santo Stefano; Spiaggia di Punta Molentis
  7. Villasimius – trek k Torre di Porto Giunco
  8. Odlet do Vídně

Navštívená místa

Na Sardinii jsem se vydala se svými rodiči. Ti už ve svém věku preferují spíše odpočinkové dovolené s koupáním, ale mě moc koupání nebaví a tak jsem to chtěla spojit a vybírala jsem takové lokality pláží, aby tam šly dělat alespoň kratší treky. Nakonec jsme procestovali jen malou část Sardinie v bezprostředním okolí, protože bylo takové vedro, že treky ve vzdálenějších částech ostrova jsem vzdala, protože v tom vedru se to moc nedalo…No, příště už bych jela radši mimo sezónu, v září je na mě ještě moc vedro a voda natolik teplá, že se člověk vlastně moc nezchladí. Ale byla to super dovolená a určitě Sardinii doporučuju navštívit.

Letenky

Jako vždy jsem hledala letenky přes Skyscanner a letenky jsem kupovala přímo u letecké společnosti (určitě NIKDY nekupujte přes prodejce, ale vždy přímo u letecké společnosti). Letěli jsme z Vídně s Ryanairem. Koupila jsem opět priority boarding, abychom mohli mít 10 kg příruční zavazadlo.

Cestou tam nám to letělo v 10:45, takže jsme se rozhodli noc před odletem strávit ve Vídni.

Cestou zpět nám to letělo v 12:40. Let trvá 2 hodiny.

Ryanair má u priority boardingu v ceně 10 kg zavazadlo a k tomu ještě menší baťůžek nebo kabelku. Dávejte na to pro jistotu pozor, abyste neměli nic dalšího, může vám to projít, ale nemusí. Taťka měl na cestě zpět příruční kufřík, baťůžek na zádech a ještě takovou tu malinkou pánskou tašku přes rameno. Zapomněl si jí totiž uklidit do baťůžku, který měl poloprázdný. No, prošli jsme my s mamkou a pokračovali jsme dál a přemýšlíme, proč taťka stále nejde. Za chvíli se objevil a říkal, že asi měli něco proti jeho tašce přes rameno (anglicky nemluví, tak proto to chvíli trvalo), ale nakonec ho pustili. Já měla přes rameno foťák (který by se mi vešel do batohu), ale jak jsem měla přes rameno ještě kabelku, tak si toho nikdo nevšiml. Takže opravdu záleží, na koho narazíte a je lepší to neriskovat.

Home exchange – ubytování na Sardinii zdarma

I zde na Sardinii nám vyšel další home exchange 🙂 S ubytováním přes home exchange jsme začali letos a tohle byl náš třetí. Takže ubytování opět téměř zdarma. Čím více výměn za rok stihnete, tím to vyjde levněji, protože roční členství 150 USD rozdělíte mezi více výměn. Takže zde jsme jeli ve 3 lidech (já a rodiče) a tak tento home exchange nás vyšel cca na 390 Kč/osoba za celý týden, takže opravdu velmi symbolická částka.

Když jsem při výběru ubytování zjistila, že Sardinie je tak velká, že ji nestihneme objet při jedné dovolené, rozhodla jsem se obeslat nejdřív ubytování na jihu a kdyby neklaplo nic na jihu, tak pak obeslat ubytka na severu a koupit příp. letenky na sever Sardinie.

Obeslala jsem tedy nejdřív 10 ubytování na jihu a klaply hned 3 nabídky, což je slušné skóre. Vybrala jsem ubytování ve vesničce Villasimius, což je velmi známé místo s krásnými plážemi. Bylo to přesně místo, které bych si vybrala pro ubytování na jihu Sardinie i kdybych měla možnost svobodné volby, které místo pro ubytování vybrat. A proto jsem vybrala tento home exchange. Byl to tentokrát skromnější menší domek, žádný luxus, ale tohle pro mě není nějak extra důležité, hlavně že to mělo dvě ložnice a díky home exchange to bylo téměř zdarma. Domek se nacházel na kopci, takže byl odtamtud hezký výhled. Mělo to dvě menší terásky, kde bylo příjemné posezení. Dole kuchyně s menším obývákem, koupelna a WC a nahoře 2 ložnice.

Já si opravdu homeexchange oblíbila a jsem z tohoto stylu ubytování nadšená. Nejenže člověk ušetří spoustu peněz na ubytování, ale za mě je to mnohem větší luxus než v hotelu, když má člověk k dispozici celý byt či dům. Jestli si chcete přečíst podrobněji, jak to celé funguje, mrkněte na můj článek, kde vše velmi podrobně popisuju – https://lenkacestounecestou.cz/home-exchange/

Pokud vás home exchange také zaujme a chtěli byste ho vyzkoušet, nezapomeňte při registraci použít můj doporučující kód lenka-4a800, abyste dostali body do začátku navíc 🙂

Řadové domky s výhledem na hory
Výhled z terasy
Obývák se schodištěm
Kuchyňská linka a sporák
Ložnice s manželskou postelí a ručníky
Pokoj s dvěma postelemi na kterých jsou ručníky
Koupelna se sprchovým koutem a záchodem
Koupelna s umyvadlem a kulatým zrcadlem
Terasa s bílým stolem a dvěmi židlemi

Ubytování Vídeň

Letadlo nám letělo v 10:45, a protože by bylo těžké se dopravit do Vídně busem na letiště na 8:45, rozhodli jsme se opět přespat ve Vídni. Tentokrát ale hotel přímo na letišti byl pořádně předražený, cca 2500 Kč/noc/osoba, a to se mi opravdu dávat nechce. Jasně, je to vlastně odpovídající cena za 3-4 hvězdičkový hotel… Dříve v době covidu jsme měli asi velké štěstí, když jsme v obou hotelech na letišti vychytali cenu cca 1000 Kč noc /osoba.

A tak jsem se rozhodla vzít radši něco v centru Vídně, co nejblíže vlakovému nádraží, abychom druhý den ráno vyrazili vlakem na letiště. A taky jsem potřebovala, aby měl byt 2 ložnice, protože taťka hodně chrápe, takže druhá ložnice je vždy opravdu nutnost. Rezervovala jsem tedy přes booking.com 2 pokojový byt, kde byly 2 ložnice, kuchyň a koupelna. Byt byl opravdu krásný, vše nově zrekonstruováno a od hl. nádraží (Wien Hbf) byl pouze 10 minut pěšky. Cena 38 EUR/osoba/noc. Pokud budu opět potřebovat přespat ve Vídni a pojedeme aspoň ve 3 lidech, tak určitě chci spát opět tady, pokud bude volno. Majitel říkal, že mu můžu napsat rovnou přes Whatsapp a nabídne mi lepší cenu, protože bookingu člověk musí platit nehorázné provize, takže bez bookingu může nabídnout lepší cenu. 🙂

Odkaz ubytování – https://www.booking.com/hotel/at/sweet-dreams-wien.html?aid=808251

Ložnice se skříní a manželskou postelí s bílým povlečením a černé noční stolky s lampičkou
Moderní koupelna se záchodem, sprchovým koutem a umyvadlem
Bílá kuchyňská linka s mikrovlnou troubou a kávovarem
Ložnice s manželskou postelí, skřín a stůl nad kterým je obraz

Doprava na letiště ve Vídni

Ubytování jsme měli 10 minut pěšky od Wien Hbf a tak jsme jeli na letiště vlakem. Je to přímý vlak, který jezdí každých 30 minut a cesta na letiště trvá 15 minut. Jízdenka na vlak stojí 4,3 EUR a dá se koupit buď online (odkaz níže) nebo přímo na nádraží v automatu. Automat je i v angličtině a je přehledný. Variant je víc, takže je potřeba vybrat vlak, který jede přímo na letiště, abyste nemuseli přestupovat. Lístek koupený v automatu už není potřeba nikde označovat. A pak už jen sledujete na obrazovce s odjezdy, z jakého nástupiště to pojede na Flughafen Wien (foto viz níže). Pokud neletíme dopoledne, tak preferuji jet autobusem z Brna rovnou na letiště, ale i tahle varianta mi přijde v pohodě, když má člověk jen příruční zavazadlo a nemusí se tahat s těžkými kufry.

Odkaz jízdenka online – https://shop.oebbtickets.at/en/ticket

Automat na lístky na vlak společnosti OBB
Automat na vlakové jízdenky společnosti OBB
Modrá Odjezdová tabule

Autopůjčovna

No, tak tentokrát jsem výběr auta úplně nezvládla a zkušenější se mi budou asi smát :p Nechtěně jsem vybrala autíčko s 2 dveřma :p Na to nejsem zvyklá, je docela opruz lézt dozadu se sklopenou přední sedačkou, ale zvládla jsem to a za chvíli už jsem vylézala a nalézala celkem obstojně i když mnoho elegance v tom teda nebylo :p A jak se mi to podařilo objednat tohle prdítko? Při základním prozkoumání jsem zjistila, že i tady na Sardinii jsou ceny letos docela šílené. Běžná cena 75 – 100 EUR/den za malá auta. Normálně beru radši auta vždy přes autopůjčovnu a ne přes prostředníka, abychom to v případě nějaké škody nemuseli řešit, když je to přímo přes autopůjčovnu s plným pojištěním. Ale tentokrát to vycházelo opravdu o dost dráž než přes prostředníka, přes autopůjčovnu všude i ty nejmenší auta začínaly na 75 EUR/den. Tak jsem to tentokrát zkusila přes prostředníka Rentalcars a vybrala jsem auto nejnižší kategorie za 57 EUR za den u autopůjčovny Noleggiare. No a jaksi jsem si nevšimla, že tam jsou napsané pouze 2 dveře, protože na obrázku byly 4 dveře :p No moje chyba, vždy na to koukam, ale tady jsem to nějak přehlédla. Ale v pohodě, nakonec nám to stačilo a i když to bylo takové malé prdítko, tak do kopce jezdilo velmi dobře, motor byl dostatečně silný. Normálně beru vždy aspon Fiata Pandu nebo ještě o kategorii vyšší, když často je rozdíl opravdu minimální, ale tady to už nebyl rozdíl pár eur, už takhle mi těch 57 EUR přišlo opravdu hodně, když jsem dosud i jinde v sezóně měla auto max za 40 EUR (když teda nepočítám Island), tak jsem prostě vzala to nejlevnější.

I přes Rentalcars jsem vzala raději plné pojištění. Rozdíl oproti půjčení přímo přes autopůjčovnu by byl, že při pojistné události by si autopůjčovna nechala škodu zaplatit a Rentalcars by nám pak případnou škodu refundovali. Takto je to aspoň v jejich podmínkách, ale zdá se, že v praxi to může být jinak, na Madeiře jsme měli auto taky pres Rentalcars a měli jsme ťuklý přední sklo od kamínku a nic po nás zaplatit nechtěli a i někdo jiný mi říkal, že měli pojistnou událost a taky si to nemuseli nechat refundovat u prostředníka.

Takže když jsme neměli plné pojištění přímo u autopůjčovny, autopůjčovna si na kreditce blokovala 600 EUR pro případnou škodu. Bála jsem se, aby se nesnažili najít nějaký škrábanec při vracení, když jsme neměli pojištění přímo přes půjčovnu a tak jsem si pečlivějši než jindy překontrolovala a nafotila auto při převzetí i při vracení. Tentokrát jsme vraceli v 11:00 dopoledne, takže pracovník autopůjčovny si auto při prevzetí překontroloval včetně stavu benzínu, jestli jsme dočerpali před vrácením do plné nádrže.

Rentalcarshttps://www.rentalcars.com/

Noleggiare – https://www.noleggiare.it/it/

Mapa – kancelář Noleggiare – https://g.page/noleggiare-cagliari?share (auta zaparkovaná na parkovišti vedle kanceláře)

Bílý fiat 500 u borovicového háje
Naše fáro 😀 😀 😀

Pláže

Ne nadarmo se Sardinii přezdívá evropský Karibik. Moře je tu opravdu neuvěřitelně krásně průzračné, s nádhernou tyrkysovou barvou. Naprostá většina pláží jsou spíše menší, žádné kilometrové pláže, ale spíš menší zátoky, což se nám líbilo, protože nemáme rádi dlouhé pláže se spoustou lidí. Na většině pláží (až na 2 vyjímky) nebyly žádné davy a pokud není člověk líný jít dál od parkoviště, dají se najít i pláže kde bude úplně sami.

Pláže jsou tu ideální pro děti, krásný jemný písek jak na pláži, tak v moři a opravdu velmi dlouho mělko. Na některých plážích byl ve vodě sem tam mezi pískem nějaký ten kamen, ale přístup byl v pohodě.

Pokud máte rádi koupání v moři, určitě Sardinii doporučuju, budete nadšení.

Jsou tu i oblázkové pláže, ale my radši písek, tak jsem podle fotek v Google maps vybírala samé písečné pláže, kterých je v této oblasti naprostá většina.

A voda tu v září měla po většinu dní 27°C. Rodiče mají rádi přehled o teplotě vody i vzduchu, takže u nich vždy povinnou součástí příručního zavazadla je teploměr, takže na většině pláží měřili teplotu vody a skoro vždy měla 27°C, jen jeden den byl trochu vítr a vlny a zchladila se na příjemných 25°C. I když nemám ráda studenou vodu, tak těch 27°C na mě bylo až dost a vydržela jsem tam třeba i hodinu, protože těch 27 stupňů už člověka moc nezchladí a při 30° vedru bych chodila do vody klidně každých 10 minut :p

Na většině pláží nebylo moc přírodního stínu, někde sem tam u nějakého většího kamene nebo skály, ale není jistota, že už to nebude zabrané někým jiným. Takže slunečník se hodil, na ubytování jsme ho naštěstí měli k dispozici.

Počasí

Musím říct, že na mě už bylo dost vedro a preferuju Madeiru, kde sice v létě je taky teplo, ale oceán měl 24°C, což je tak příjemné na zchlazení a na levádách je ve stínu příjemně. Tady na Sardinii bylo v druhém týdnu v září 30°C a na mě už teda dost vedro, protože vítr prakticky žádný a na žádné velké treky to teda nebylo, protože na slunci to byla docela výheň. Já vedra nemusím, takže příště bych letěla radši klidně mimo sezónu, abych zvládla víc treků.

Parkování

U některých pláží bylo parkování zdarma, většinou tam, kde se jednalo o pláž bez žádného zázemí jako bary, slunečníky atd.

Na plážích s bary, slunečníky, lehátky a dalším zázemím, bylo většinou parkování placené, standardně 10 EUR na celý den. Zlevněné parkování bylo standardně až po 16:00. Standardně na začátku parkoviště stála paní, která vybírala parkovné. Na parkovací automat jsme narazili jen jednou.

Den 1

Odlet z Vídně + Villasimius

Odlétali jsme z Vídně v 10:45 a do Cagliari nám to mělo přilétat v 12:45. Už na odletu jsme nabrali asi 25 minut zpoždění. Po příletu jsme si převzali v autopůjčovně naše prdítko Fiat 500 a vydali jsme se do našeho ubytování přes home exchange ve vesničce Villasimius. Převzetí bylo velmi rychlé, byli jsme první klienti na řadě, takže jsme nemuseli stát žádnou frontu. Cesta nám zabrala něco přes hodinu.

Dům jsme našli v pohodě. Klíče jsme dle instrukcí našli ve schránce na klíče s kódem, který mi hostitelka sdělila před cestou. Hostitelka měla připravený manuál, kde jsme našli užitečné informace, jako doporučení na restaurace, info k třídění odpadu atd. Také na nás čekala láhev vína a v ledničce jogurty a voda.

Zvláštní mi tady přišel systém odpadu. Ve vesničce Villasimius nikde nejsou na ulicích popelnice ani kontejnery a každý dům má jen takové minipopelnice velikosti odpadkového koše a mají je doma někde na terase. Každý si zřejmě pamatuje, kdy vyváží komunální odpad, plasty či papír a v ten den příslušný pytel z této minipopelnice vynese na ulici a tam ho nechá a popeláři ho vyvezou. Tím, že my jsme potřebovali vynést všechny odpadky najednou poslední den, tak jsme museli zavézt jednotlivé pytle s vytříděným odpadem přímo do sběrného dvora, kde měli standardní kontejnery na tříděný odpad a komunální odpad.

Spiaggia della Fortezza

Poté co jsme se ubytovali, zašli jsme nakoupit něco do obchodu a pak jsme vyrazili ještě na chvíli na pláž.

Jako první jsme navštívili pláž v naší vesnici u pevnosti – Spiaggia della Fortezza. Hezká menší pláž, ale viděli jsme hezčí. Občerstvení přímo na pláži žádné, ale kousek od pláže se nachází restaurace. Pevnost se dá navštívit pouze dopoledne mezi 9:00 – 12:30, my si ji prohlídli jen zvenčí.

Parkování – zdarma (podél silnice či u parkoviště hned u pláže)

Mapa – https://mapy.cz/s/duzalusopa

pláž u přístavu
Výhled na poloostrov ve vesnici Villasimius

Den 2

Villasimius

Druhý den jsme se rozhodli prozkoumat pláže ve Villasimius, kde jsme byli ubytovaní. Tohle místo je opravdu vyhlášené, co se pláží týče a je jich tady na výběr několik, od malých, až po větší s veškerým zázemím.

Cala Caterina

My máme rádi menší pláže a tak jsme se na začátek rozhodli pro pláž Cala Caterina. Parkování zde bylo zdarma a nebyl problém zaparkovat, v 9 ráno jsme byly třetí auto na parkovišti. Blízko je ještě jedno parkoviště na další vedlejší pláž, takže se to tak nějak rozprostře. Na pláž to bylo od parkoviště cca 450 metrů pěšky.

Je to krásná malá zátoka s nádhernou vodou a pěknými balvany na kraji pláže. Tato pláž se mi moc líbila a rozhodně nebyla přeplněná.

Zátoka s průzračným mořem na Sardinii se skalními útvary
Tyrkysové moře se zaoblenými balvany
Zátoka s písčitou pláží a tyrkysovým mořem
Tyrkysové moře se zaoblenými balvany v moře

Trek poloostrov Villasimius

A protože mě nebaví ležet celý den na pláži, každý den jsem si snažila zpestřit menším trekem nebo alespoň procházkami po pláži. Původně jsem měla v plánu delší treky, ale v tom 30° vedru jsem to brzo vzdala a byly to opravdu krátké treky nebo jen procházky.

Tady jsem se s taťkou vypravila z pláže Cala Catarina cestičkou podél silnice na konec poloostrova.

Cestou jsme narazili na spoustu opuncií se spoustou zralých kaktusových fíků. Je jich tady všude opravdu hodně a v září už byly pěkně zralé. Konečně jsem byla pořádně připravena 🙂

Pořád jsem hledala způsob, jak efektivně natrhat kaktusové fíky, aniž bych se popíchala o ty maličké trny a konečně jsem našla dobrý způsob. Tlustá pracovní rukavice o nějaké to číslo větší, aby šla snadno sundat, je konečně efektivní způsob, jak se nepopíchat. V batohu už ji radši vozím všude sebou, kdyby tam náhodou byly zralé opuncie. A tady jich teda fakt bylo. Po natrhání jsem je pak dala do uzavíratelný krabičky, zatřásla jsem, aby se trny trochu sundaly a pak jsem několikrát propláchla vodou pod velkým proudem vody, aby to co nejvíc trnu smylo. Ale je jich tam fakt hodně, takže ani pak na ně radši moc nesahám, kdyby tam nějaký zbyly a oloupu to pomocí nože tak, že odkrojím oba konce a udělám podélný řez a pak jednoduše vyloupnu dužninu, která se jí.

Jestli mate nějaký jiný efektivní způsob, jak je trháte a porcujete vy, budu rada za tipy.

Kaktusový fík opuncie se čtyřmi plody a mnoha trny
trhání kaktusových fíků pomocí rukavice
Opuncie kaktusový fík na talíři
Vyloupaný kaktusový fík na talíři
Slupka z plodu kaktusového fíku

Spiaggia di Capo Carbonara

Po chvíli jsme došli na pláž Spiaggia di Capo Carbonara, kde byl stánek s občerstvením. Taťkovi se už dál nechtělo a tak zakotvil v občerstvení a já pokračovala dál sama.

Mapa – https://mapy.cz/s/reheseboke

písečná pláž s několika slunečníky a tyrkysové moře
pláž se slunečníky a kopcovitým pobřežím
výhled na tyrkysové moře a pobřeží
Výhled na moře a skalní útvary

Spiaggia Cala Burroni

Šla jsem až na konec poloostrova k pláži Spiaggia Cala Buroni. Tam se nekoupal vůbec nikdo. Ale je pravda, že tady nebyl přístup do vody úplně ideální. Cestou zpět jsem potkala jen pár turistů, takže je to trek, kde budete skoro sami.

Mapa – https://mapy.cz/s/moleholume

Písečná pláž se skalnatými útvary na břehu moře

Pak jsem šla zpět a vyzvedla taťku a pak jsme pokračovali společně zpět.

Trasa – https://mapy.cz/s/bufosaguce (5,4 km, dle mapy.cz 1:38 hod.)

Spiaggia di Porto Giunco

Po obědě jsme vyrazili na pláž Spiaggia di Porto Giunco, stále na tomto poloostrově ve vesničce Villasimius. Zde bylo obrovské placené parkoviště, které stálo 10 EUR, paní na začátku parkoviště vybírala peníze. Parkoviště jsou tady obrovská, takže nebyl problém najít místo.

Tahle pláž je větší, s veškerým zázemím jako slunečníky, lehátka a bary. Větší pláže nemusíme, a proto jsme šli úplně na kraj, kde to bylo hezké a nebylo tam moc lidí. K večeru už zde bylo i dostatek přírodního stínu. Tady je to opravdu naprosto ideální pro děti, krásný jemný bílý písek a opravdu hodně dlouho mělko.

Pláž s průzračným mořem na Sardinii
Moře a v dálce hory
Průzračné moře a v dálce věž na kopci

Cala Porto Guinco

Hned vedle je ještě jedna moc hezká malinká pláž – https://mapy.cz/s/gevofozohe

Zátoka ke koupání v moři a věž na kopci

Spiaggia Timi Ama

Pak jsem se šla projít po pláži úplně na konec na další pláž Spiaggia Timi Ama. Také moc hezká pláž.

Mapa – https://mapy.cz/s/kugefolomu

Skalní útvary v moři

Spiaggia Serr’e Morus

A za pláží Timi Ama se nachází hned další pláž Spiaggia Serr’e Morus, která je taky moc hezká a se zajímavými balvany na okraji.

Mapa – https://goo.gl/maps/oivHrVvjjCAtnupz7

Pláž se skalními útvary
Skalní útvary u pláže
Skalní útvary

Stagno di Notteri

Dále jsem pokračovala k jezírku Stagno di Notteri, které je hned naproti pláži Spiaggia di Porto Giunco a lagunu odděluje od moře pouze širší pás písku. V jezírku jsou zdálky vidět plameňáci.

Mapa – https://mapy.cz/s/gebubojuvo

Čtyři plameňáci v laguně
Laguna a skalní útvary na břehu

Den 3

Spiaggia del Riso

Další den jsme dopoledne vyrazili na další pláž Spiaggia del Riso, abychom byli co nejblíž restauraci, kterou jsem vybrala na oběd. Spiaggia del Riso se nachází hned vedle mariny a je také moc hezká se zajímavými balvany v moři. Je to hned pod kempem, takže tam bylo trochu živo, protože tam probíhalo asi něco jako animační program, hudba a nějaké cvičení ve vodě. Ale na to, že to bylo hned u kempu, tak pláž rozhodně nebyla přeplněná.

Mapa – https://mapy.cz/s/kovavunepo

Parkoviště – zdarma (https://mapy.cz/s/rabomanuju)

Tři zaoblené balvany na pláži a v dálce jsou vidět hory
Průzračná voda v moři a v dálce hory
Balvany v průzračném moři
Zajímavé skalní útvary v moři a hory na obzoru
Pláž se zaoblenými kameny a hory v dálce

Spiaggia di Portu de S’Ilixi

Po obědě jsme vyrazili kousek dál nad městečko Costa Rei, kde jsem měla vyhlídlou jednu moc hezkou pláž Spiaggia di Portu de S’Ilixi. Je to pláž bez veškerého zázemí a parkování bylo tedy zdarma. Na pláž bylo pak nutné jít kus pěšky cca 600 metrů. Před touto pláží byla ještě jedna menší, taky moc hezká, ale jak byla menší, bylo tam o něco více lidí a tak jsme se rozhodli pro tuto větší, která byla téměř prázdná, takto po obědě jsem napočítala na celé pláži asi 18 slunečníků, takže super, tohle byla pláž dle mého gusta – pár lidí, krásné výhledy a zajímavé skály. Zde byl odpoledne i přírodní stín od skály.

Mapa – https://mapy.cz/s/furuvamutu

Písečná pláž se skálou v dálce
Písčitá pláž se skalními útvary
Písčitá pláž se skalními útvary v moři
Písčitá pláž se slunečníky a tyrkysové moře a jasná obloha

Trek na pláž Spiaggia Cala Sa Figu

Z pláže Spiaggia di Portu de S’Ilixi jsem pak vyrazila na menší trek až k pláži Spiaggia Cala Sa Figu. Původně jsem měla v plánu mnohem větší okruh po tomto poloostrůvku, ale při tom vedru jsem si to rychle rozmyslela a zkrátila to. Cestou tam to bylo do kopce, ale nic hrozného a pak už jen po rovině a z kopce. Výhledy na pláž Spiaggia di Portu de S’Ilixi byly opravdu nádherné.

Cestou také byly krásné výhledy na skály a moře.

Písčitá pláž s tyrkysovým mořem a horami v dálce
Výhled na pláž Spiaggia di Portu de S'Ilixi
Tyrkysové moře a skaliska
Zátoka s tyrkysovým mořem na Sardinii

Pláž Spiaggia Cala Sa Figu je spíš divočejší, s horším přístupem do moře a s kameny. Nekoupal se tu vůbec nikdo.

Kamenitá pláž a výhled na moře

Já popošla ještě kousek dál, na další pláž, která na mapě ani nemá žádný název. Tady taky nebyl úplně dobrý přístup do moře, byly tam kameny a tak to chtělo boty do vody. Tady na té pláži byla pouze jedna jediná rodina. Takže jak vidíte, pokud člověku nevadí jít dále od parkoviště, můžete najít pláže a zátoky, kde budete úplně sami.

Pláž s kameny a moře
Pláž s bílým slunečníkem a výhled na okolní kopce

Trasa – https://mapy.cz/s/jucacazeja (2,6 km, dle mapy.cz 55 min.)

Den 4

Další den jsme se rozhodli prozkoumat pár pláží u Costa Rei. Cestou tam jsme zastavili na pár vyhlídkách.

Výhled na moře a okolní kopce
Výhled na tyrkysové moře a pobřeží

Spiaggia di Costa Rei

Vyhlídka jsem si pár hezkých pláži u Costa Rei. Před obědem jsme chtěli zastavit na nějaké pláži po cestě, než půjdeme v městečku Costa Rei na oběd, ale pláž, kterou jsem vybrala, měla opět placené parkovné 10 EUR, což se nám asi na hodinu a půl dávat nechtělo. A tak jsme pokračovali až do Costa Rei, kde jsem měla podle Google maps vyhlídlou jednu restauraci hned u pláže, která vypadala dobře a tak jsem se na tu hodinu a kousek rozhodli zastavit hned na pláži u restaurace, i když je to hodně velká městská pláž, ale říkali jsme si, že tu chvíli přežijeme. Opět hezký jemný písek, pozvolný vstup do vody, občerstvení, ale jinak davy, takže nic pro nás, ale na tu chvilku jsme to přežili. Já fakt nechápu, kdo vyhledává takovéhle pláže, kde jsou fakt davy, když je všude v okolí tolik krásnějších menších pláží, kde je jen pár lidí.

Písečná pláž se slunečníky a moře a v dálce hory
Písečná pláž se žlutými a modrými slunečníky

Pláže u Punta di Santa Giusta

Po obědě jsme jeli na pláže kousek pod Costa Rei. Názvy na mapy.cz ani nejsou označené, je to u výběžku Punta di Santa Giusta a u sochy Ježíše (Monumento di Gesú – https://mapy.cz/s/nohopehote). Zůstali jsme hned na té pláži před sochou Ježíše.

Písečná pláž se slunečníky a tyrkysové moře
Socha Krista a jasná obloha
Socha Krista a moře a jasná obloha
Socha Krista dívajícího se na moře

Odtud jsem se pak šla projít na okolní pláže, ty byly také moc hezké se zajímavými skalními útvary (Spiaggia di Santa Giusta).

Moře a balvany v moři
Moře a skalní útvary v moři a několik slunečníků
Písečná pláž a tyrkysové moře
Písečná pláž se slunečníky
Skalnaté útvary a tyrkysové moře
Tyrkysové moře se skalními útvary a výlhed na hory v dálce
Pláž se slunečníky a moře

Za touto pláží se pak již nacházela ta velká pláž u Costa Rei.

• Parkování – placené (platilo se v automatu)
  • Občerstvení – ano, u parkoviště nebo dále u větší pláže
Písečná pláž s mnoha slunečníky a lehátky

Den 5

Solanas

Pláž La Scogliera

Další den jsme se dopoledne koupali ve vesničce Solanas (La Scogliera) na kraji pláže. Parkování bylo zdarma a byl zde nějaký bar. Je to hned u větší pláže Vanity beach.

Tuto pláž  jsem si vybrala, protože odsud jsem chtěla jít na menší 5 km trek. Takže jsme zde strávili čas do oběda. No, výběr restaurací nic moc, většina otvírala až večer a tak jsme se vypravili na jednu na kraji pláže Vanity beach. Ale poté co jsme tam vlezli, tak nám řekli, že kuchyni mají v tento den zavřenou a mají jen sandwiche. Naštěstí hned vedle byla ještě jedna plážová restaurace, kde jsme se najedli. Nebyla to žádná bomba, ale šlo to, nic moc dalšího tu stejně nebylo, tak jsme aspoň nemuseli trávit čas hledáním restaurace. Rodiče se pak vydali zpět na pláž, kde jsme byli dopoledne.

Písečná pláž s balvany v moři
Písečná pláž s mořem

Trek přes Capo Boi

Já se po obědě vypravila z konce pláže Vanity beach nahoru do kopce na menší 5 km trek. Instruovala jsem taťku, kam má pak k večeru zajet, až dorazím na pláž za kopcem. Kopec naštěstí nebyl velký a částečně se šlo ve stínu. Po krátkém stoupání už se naštěstí šlo krásně po rovině po pohodlné široké prašné cestě. Byl odtud nádherný výhled na pláž, kde jsme leželi dopoledne.

Výhled na písečnou pláž a tyrkysové moře
výhled na zeleň a okolní kopce
Tyrkysové moře na Sardinii s šesti loďkami

Byla zde věž (Torre di Capo Boi), ale k té jsem nahoru nešla.

Věž a tyrkysové moře
Pěšina vedoucí po pobřeží a výhled na moře a věž
Výhled na cestu v kopci a věž
Výhled na pláž a tyrkysové moře

Výhledy na moře byly opravdu nádherné, trek i v tom vedru rozhodně stál za to.

Výhled na skalnaté pobřeží a tyrkysové moře

Poté co jsem obešla tento poloostrůvek, tak začalo menší klesání po cestičkách dolů k dalším několika plážím. Za celý trek jsem potkala pouze jeden pár a jednoho turistu.

Výhled na pláže a tyrkysové moře
Výhled na tyrkysové moře a stromy

Trasa – https://mapy.cz/s/gafepafame  (5 km, dle mapy.cz 1:48 hod.)

Spiaggia di Porto Sa Ruxi

Pak jsem dorazila na konec k pláži Spiaggia di Porto Sa Ruxi. Před touto pláží je dalších pár pláži, které ani na mapě nejsou označené názvem a všechny jsou moc hezké.

Pláž s kameny a tyrkysové moře
Písčitá pláž se slunečníky a tyrkysovým mořem
Písčitá pláž s tyrkysovým mořem
Písek a kopce

Parkoviště zde bylo placené. Takže chvíli předtím, než jsem dorazila, volala jsem našim, že už můžou vyrazit a kde mě najdou. Byla jsem ráda, že jsem takto mohla jít z bodu A do bodu B a nemusela se v tom vedru vracet zpět stejnou cestou.

Do večera jsme zůstali tedy tady a zašli si ještě do restaurace u pláže na panini.

Na vedlejší pláži byly i slunečníky a lehátka (za šílených 30-40 EUR set 2 lehátka + slunečník) a kdo chtěl, obsluha mu to přenesla na menší pláž hned vedle, kde jsme leželi my.

Opět moc hezká pláž, ostatně jako všechny tady.

Den 6

Spiaggia di Santo Stefano

Na dopoledne jsme šli na pláž Spiaggia di Santo Stefano. Za mě jedna z nejhezčích pláží na tomto poloostrově.

Parkoviště bylo neplacené a není tu žádný bar ani lehátka se slunečníky a nebylo tu moc lidí.

Mapa – https://mapy.cz/s/gazasarujo

Parkoviště – zdarma (https://mapy.cz/s/bavucavufe )

Výhled na moře a hory
písčitá pláž a moře
Moře a výhled na hory v pozadí
Průzračné moře
Moře s balvany
Písčitá pláž s výhledem na hory
Moře s balvany a výhledem na hory
Pláž s kameny a výhledem na moře a hory

Spiaggia di Punta Molentis

Odpoledne jsme vyrazili na pláž Spiaggia di Punta Molentis. No, tohle je pláž, kterou můžete s klidným srdcem vynechat, pokud se teda nevyžíváte v plážích, kde je hlava na hlavě :p Fakt jsem nepochopila, proč je tahle pláž tak vyhlášená a proč lidi v recenzích na Googlu píšou tak často, že to je jedna z nejhezčích pláží co viděli. Asi jich teda moc neviděli :p Protože každá druhá pláž na Sardinii je hezčí než tato a je tam jen pár lidí. Fakt by mě zajímalo, co na této pláži všichni vidí. Byly tam opravdu davy a prý je tam povolen vstup jen pro 400 lidí najednou a z toho část se dá rezervovat online. Dost lidí psalo, že tyhle místa online byly vyprodány dost dní předem. Já si bohužel recenze přečetla až po naší návštěvě, při tom počtu pláží, které jsme navštívili jsem neměla čas studovat informace o každé pláži dopředu…

My jsme tam jeli až kolem 14:30 a na začátku cesty k parkovišti, kde seděla pani, která vybírala vstupné, byla cedule, že je plně obsazeno, ale parkovací lístek nám prodala, protože zrovna nějaká auta odjížděla. Parkovné stojí 10 EUR + 1 EUR vstupné na osobu, takže ve 3 lidech jsme platili 13 EUR. Bohužel od tohoto místa, kde se prodávají parkovací lístky je to ještě dost daleko k parkovišti, takže člověk nemá šanci vidět, kolik je lidí na pláži. Kdybych to věděla, tak tam ani nejedeme a obrátíme se a jedeme pryč. Ale když už jsme zaplatili těch 13 EUR, tak jsme nechtěli jet hned pryč, a to odpoledne jsme tam vydrželi, našli jsme si místečko na kraji, kde moc lidí nebylo. Na pláži se nachází 2 bary. Ale jinak parkovací lístek platí i na další pláže v Simius, ale nám už se nechtělo jít hledat jinou pláž, kde platí i tento parkovací lístek.

Také jsou tu k dispozici lehátka a slunečníky a ta cena mě teda šokovala. Set 2 lehátek a slunečník v první řadě, stál 50 EUR, šílenost :p Zajímalo by mě, kdo je tohle ochoten dát, já bych nedala ani korunu, přijde mi to jako opravdu zbytečný náklad, ležet na jemném písku není nic nepříjemného… Další řady stály 45-30 EUR a opravdu zájem o lehátka byl, leželo na nich dost lidí. Nechápu…

Takže když to shrnu – drahé parkovné a vstupné, placené WC, předražené slunečníky a lehátka a davy lidí na pláži i ve vodě. Zajímalo by mě, proč takové přeplněné pláže lidi lákají? Kvůli zázemí barů, lehátek nebo proč vlastně?

Mapa – https://mapy.cz/s/kalajovahe

Pláž s mnoha lidmi a slunečníky
Skalní útvary

Jediné co se této pláži nedá upřít, je krásný výhled na pláž, poté co vystoupáte do mírného kopce kousek nad pláž. Výhled byl opravdu moc hezký.

Mapa – https://mapy.cz/s/govelumevo

Skalní útvar s výhledem na pláž
Jasná obloha, moře a kamenité pobřeží

Den 7

Spiaggia di Santo Stefano

Poslední den už se mi nechtěl vymýšlet nějaký plán, kam jet a tak jsme šli poprvé na stejnou pláž jako předchozí den, na pláž Spiaggia di Santo Stefano.

Bylo tady hodně rybiček a tak jsme je krmili starým pečivem. Bylo jich tam fakt hodně a i pěkně velkých, cca 20 cm. Zobaly pečivo i přímo z ruky a bylo přitom cítit, jak mají ostré zoubky.

Rybičky v průzračném moři
Písčitá pláž s průzračným mořem

Trek k Torre di Porto Giunco

K večeru jsem se vydala na druhou stranu pobřeží k věži Torre di Porto Giunco (https://mapy.cz/s/latajefula), abych si vychutnala výhled na okolní pláže zeshora. Na mapě je vyznačených hodně cestiček, ale cestu, kterou jsem si vybrala, byla snad ta nejhorší, co tam byla. Chtěla jsem udělat okruh, a proto jsem šla tudy, ale byla to velmi úzká cestička, takže bez dlouhých kalhot jsem se dost poškrábala o porost vedle cesty. Cestou tam jsem nepotkala žádné turisty, až u věže bylo pár lidí. Byl odtamtud krásný výhled.

Výhled na moře a hory
výhled na moře a věž

Cestou zpět jsem to vzala jinudy, směrem k parkovišti vedoucí na pláž a byla to pěkná širší cestička.

Trasa – https://mapy.cz/s/moregakutu (4,1 km, dle mapy.cz 1:19 hod.)

Pak jsme jeli už na ubytování, abychom ještě stihli uklidit, protože je u home exchange zvykem nechat domov ve stejném stavu, v jakém jsme ho našli.

Restaurace

Moc jsem se těšila na italskou kuchyni, kterou mám moc ráda. Byla to vlastně moje první návštěva Itálie a tak jsem se těšila, že ochutnám pravou italskou kuchyni, kterou jsem doteď znala jen z našich restaurací. A musím říct, že to bylo teda trochu zklamání, po týdnu na Sardinii musím říct, že lepší italskou kuchyni jsem jedla v ČR a v jedné úžasné restauraci v Budapešti. Nevím, jestli jsme měli smůlu, ale ve vesničce Villasimius ani v okolí, kde jsme zrovna byli, mě výběr restaurací nějak extra nenadchl a pak už jsem to teda vzdala a chodili jsme často na oběd do samoobslužné restaurace, kde se člověk najedl cca za 10 EUR úplně v pohodě a bylo to dobré. Ale jinak často ceny nebyly zrovna levné, často porce stála tak 16-24 EUR, což mi přijde dost, holt jsem se rozmlsala v levném Portugalsku a na Madeiře, kde se často najíme v pohodě za 10 EUR a někde třeba i za 8 EUR, když ví člověk kam jít. Na Madeiře jsem i za tuňáka s přílohou dávala běžně 8-10 EUR, tady nás tuňák stál 23 – 25 EUR.

Pizzu jsme měli jednou a byla dobrá, ale opět nemůžu říct, že by to byla nejlepší pizza, kterou jsem kdy jedla. Nejvíc jsem se těšila na těstoviny, ale všude mi přišel hrozně malý výběr, všude tak maximálně 3 druhy na výběr, těstoviny se slávkami, těstoviny s mořskými plody a pak ještě nějaké jedny a to je vše. Takže pokud člověk nezbožňuje mořské plody, tak si moc nevybere….Nevím, jestli i těstoviny jsou nějakou regionální záležitostí a všechny ty carbonara, bolognese, amatriciana, atd. jsou v spíš v jiných regionech a tady se soustředí jen na ty mořské plody…

A když teda člověk nechtěl zrovna pizzu nebo nějakou předraženou rybu nebo mořské plody, tak měli často jen nějakou vepřovou kotletu na grilu, což také nepovažuju za nějaký extra velký gastronomický zážitek. Takže často když jsem předem mrkla na menu na internetu, tak jsem ani neměla chuť do spousty restaurací jít.

Tam, kde jsme vždy nakonec jedli, bylo jídlo v pohodě, ale tak nějak jsem od toho čekala víc…

Většina restaurací otvírá mezi 12:30 – 13:00 a vaří jen do 15:00 a pak otvírají znovu až na večer, většinou od 19:00.

La Sorgente

Samoobslužná restaurace, kde jsme byli na obědě několikrát. Každý den mají na menu něco jiného a maso + příloha vyjde cca na 10 EUR, na výběr jsou i těstoviny, pizza a různé předkrmy, saláty, dezerty a melouny. Servíruje se to tedy na papírové talíře a jí se umělohmožným příborem, ale jídlo bylo dobré. Je tu hodně stolů, takže nikdy nebyl problém si sednout a prostředí restaurace bylo moc příjemné. Takže když jsem pak nemohla najít další restaurace, které bych chtěla v okolí zkusit, chodili jsme hlavně sem.

Restaurace s venkovním posezením
Venkovní restaurace se stromy
Bramborové dukátky, grilovaná zelenina a tuňák s cherry rajčátky a citrónem
Špíz na špejli, meloun a pečené brambory na papírových talířích
Citrón, plátek masa s rajčetem a čočkový salát
Bramborové dukátky a ryba s citrónem
Pečené brambory a kousky králíka

Ayaya

Do této restaurace jsme jednou zašli na večeři. Já si s taťkou dala grilovaného tuňáka (18 EUR) + příloha 5 EUR. Tuňák byl výborný, udělaný na medium rare, uprostřed tedy syrový, takže žádná vysušená chudinka. Mamka si dala těstoviny culurgiones (13 EUR), také byly moc dobré.

těstoviny culurgiones s rajčatovou omáčkou
Steak z tuňáka, citrón a cherry rajčátkem
Grilovaný lilek a grilovanou paprikou

Pepe Nero

Do této pizzerie ve Villasimius jsme zašli jednou na večeři, pizza tady byla dobra. Ve většině restaurací otevírají v 19:00, což je na nás čas tak akorát, takže jsme vypadali jako největší hladovci a byli úplně první hosté. Ceny pizzy 6-10 EUR.

Pizza se salámem
Pizza s šunkou a žampiony

Chaplin Spaghetteria Ristorante

Tohle byla restaurace, která byla dost zaměřená na těstoviny, tak konečně dobrý výběr více druhů těstovin a byly moc dobré. Já si dala all´arabiata, mamka amatriciana a taťka výborného tuňáka, ten tedy nebyl levný, stál 20 eur, protože byl na váhu a byl to pěkně velký steak. Těstoviny stály kolem 12 EUR.

Restaurace se stoly a skleničkami
Restaurace se stoly a skleničkami a židle
Špagety s rajčatovou omáčkou na bílém talíři
Steak z tuňáka se salátem a citrónem

Náklady

Celkem 13 280 Kč celkem/osoba

• Ubytování – téměř zdarma přes Home exchange
  • Letenky – 4 068 Kč/osoba (s Ryanair a s příručním zavazadlem 10 kg)
  • Auto – 57 EUR/den, 9916 Kč celkem, tj. 3305 Kč/osoba (byli jsme 3)
  • Benzín – 1279 Kč (tj. 426 Kč/osoba)
  • Vlak do Vídně – 251 Kč
  • Gepard Express z Vídně do Brna – 430 Kč
  • Ubytování 1 noc Vídeň – 38 EUR (931 Kč)
  • Vlak z Wien Hbf na letiště – 4,3 EUR
  • Jídlo – 42 EUR
  • Restaurace – 100 EUR
  • Parkování – celkem 26 EUR (8,6 EUR/osoba)
  • Pojištění – 0 Kč (mám cestovní pojištění v rámci platební karty)

Odkazy

Home exchange – https://lenkacestounecestou.cz/home-exchange/ (doporučující kód lenka-4a800)

Skyscanner – https://www.skyscanner.cz/

Ryanair – https://www.ryanair.com/cz/cs

Sweet dreams – ubytování Vídeň – https://www.booking.com/hotel/at/sweet-dreams-wien.html?aid=808251

Jízdenka online z Vídně na letiště – https://shop.oebbtickets.at/en/ticket

Rentalcars – https://www.rentalcars.com/

Autopůjčovna Noleggiarehttps://www.noleggiare.it/it/

Please follow and like us: