Evropa

Kanárské ostrovy – Tenerife

Tenerife - lehké túry pro děti

Na Tenerife jsme se rozhodli jet s mým 6 letým synem v únoru (8.2.-15.2.2019) o jarních prázdninách. Protože manžel nakonec ze zdravotních důvodů nemohl, jela s námi sestra, a proto jsme se rozhodli ostrov procestovat autobusem, protože ani jedna z nás nemáme řidičák. Pokud máte rádi pěší turistiku a chcete strávit aktivní dovolenou, tak je Tenerife určitě super volba i pro vaši dovolenou.

Datum – 8.2. – 15.2.2019

Itinerář:

1. Den – Odlet z Prahy
  2. Den – Puerto de la Cruz & Loroparque
  3. Den – Teide
  4. Den – Anaga – z Taganana do Afur
  5. Den – Las Escaleras – Punta del Hidalgo
  6. Den – Santiago del Teide – Puerto Santiago – Los Gigantes
  7. Den – Masca – Las Portelas

Navštívená místa

Ubytování Praha

Letěli jsme z Prahy a kvůli časům odletu i příletu zpět do Prahy jsme přespali v hostelu Modrá hned u letiště, u 3 lůžkového pokoje tam byla dokonce koupelna i WC přímo na pokoji a ne společná jako u 2lůžkových pokojů. Žádný luxus, ale na přespání to úplně stačí. Je super, že je to tak blízko letiště, ze zastávky K letišti pouhých 7 minut na Terminál 2.

Hostel Modrá (K letišti 916/8, Praha) – https://www.booking.com/hotel/cz/ubytovny-letiste.cs.html?label=gen173nr-1FCAEoggI46AdIM1gEaDqIAQGYAQW4ARfIARXYAQHoAQH4AQuIAgGoAgO4Avr_8vAFwAIB&sid=8a4ba646305561c15b9f2b37a2338aab&all_sr_blocks=47146301_200159084_0_0_0&checkin=2020-02-20&checkout=2020-02-21&dest_id=-553173&dest_type=city&group_adults=2&group_children=0&hapos=1&highlighted_blocks=47146301_200159084_0_0_0&hpos=1&no_rooms=1&sr_order=popularity&sr_pri_blocks=47146301_200159084_0_0_0__5000&srepoch=1578942487&srpvid=e7ba868b3cf80036&ucfs=1&from=searchresults;highlight_room=#hotelTmpl

Let

Protože jsme se tentokrát rozhodli pro dovolenou přes cestovku, tak jsem letenky nemusela řešit. Letělo to ve 12:00, takže bylo příjemný, že jsme nemuseli brzo vstávat.

Délka letu – 5 hod. 15 minut

Hotel

Tentokrát jsme se rozhodli pro pobyt s cestovkou Canaria Travel, abychom hotel, letenky a transfer z/na letiště nemuseli řešit zvlášť. Vybrala jsem 4* hotel Puerto de la Cruz ve městě Puerto de la Cruz, což byla při cestování busem výborná výchozí stanice. Hotel z venku vypadá už dost ošuntěle, ale uvnitř odpovídá 4*.

No musím říct, že jsme tam byli suverénně nejmladší, byli tam téměř samí důchodci a v našem sportovním oblečení jsme tam vypadali tak trochu jako pěst na oko.  Služby byly dobré, první noc jsme měli pocit, že pod prostěradlem a dekou nám byla mírně zima, tak jsme si řekli každý o deku navíc a nebyl problém.

Jídlo v hotelové restauraci bylo výborné, velký výběr masa, že ani nešlo vše ochutnat (vždy tak 3 ryby na výběr, vždy přímo na místě grilovaná ryba nebo kuřecí/vepřové, dále hovězí nebo třeba i kozí maso), paella, různé přílohy (rýže, těstoviny, místní brambory papas arrugadas s omáčkou mojo picón a mojo verde) a samozřejmě dostatek ovoce, zeleniny i dortíků. Na snídaně byl taky velký výběr všeho. Dvakrát jsme snídani nestíhali, protože bus jel brzo, tak jsme se dovolili u šéfa kuchyně, jestli si můžeme nabrat jen snídani sebou a nebyl problém, dokonce po druhé se jiný kolega nabídl, že není problém, aby nás do restaurace pustili nějakých 15-20 minut před otvíračkou (snídaně byly od 7:30).

V hotelu byl i animační program, ale ten jsme přes den nevyužívali, jen jednou večer jsme zašli na akrobatickou show a jednou na kouzelnickou show. Ta se nám moc líbila, příjemným zpestřením bylo, že jsme se všichni 3 vystřídali na pódiu při asistenci s kouzlem. Já jsem se na pódiu ocitla tak trochu kvůli své sestře, která hned začala ukazovat na mě, když kouzelník z publika vybíral někoho, kdo má u sebe peníze. Chtěl po nás, abychom vyndali nějakou bankovku a já vytáhla 100 eurovku. V tu chvíli jsem na chvíli pomyslela, jestli to je dobrý nápad, protože mi došlo, že kouzlo určitě bude spočívat ve zmizení bankovky. Jiný pán z publika se rozhodl obětovat pouze svojí dvacku. Kouzelník nás nejdřív požádal, ať si bankovku podepšíme fixem, pak obě naše bankovky sroloval do ruličky, poté jsem ji mela vložit do obálky a požádal mě, ať ji zapálím sirkou. Když obálka i s mou stoeurovkou celá shořela a já na tácku viděla jen popel, modlila jsem se, aby ten kouzelník uměl fakt kouzlit. Pak mě a kolegu donutil sníst 2 banány s tím, že na konci slupky budou určitě naše peníze… Nic…prachy nikde…pak přinesl ještě cely trs banánů. Polilo mě horko, protože jsem byla právě po vydatné večeři… Naštěstí se mu v hlavě rozsvítilo a vzpomněl si, že peníze budou určitě v pomeranči. Rozkrojil opatrně neporušený pomeranč a uprostřed byla zasazená rulička s mojí stovkou a dvackou kolegy… Když jsem kuličku rozmotala, viděla jsem, že to je opravdu moje stovka s mým vlastnoručním podpisem. Uff, kouzlo se povedlo…. Pro jistotu jsem zmačkanou, fixem podepsanou a pomerančovou šťávou poznamenanou bankovku rozhodla co nejdříve rozměnit v prvním supermarketu, naštěstí mi jí bez problémů vzali.

Voda – od delegátky jsme dostali informaci, že v hotelu je pouze užitková voda, takže vodu bylo potřeba kupovat, ale je zde velmi levná a prodávají jí i ve velkých 5-10 litrových baleních, obchůdek s potravinami byl jen pár metrů od hotelu (https://mapy.cz/s/kobavujofu ).

Plánování výletů

Z domova jsme měly podrobný plán, přece jen při cestování autobusy a ještě s 6letým dítětem to chce jistou přípravu, abychom např. nezjistili, že nám poslední bus ujel, protože s malým dítětem a ve 3 lidech by se mi úplně stopovat nechtělo.  Při plánování výletů jsem musela brát v úvahu věk mého syna a přizpůsobit tomu délku i obtížnost tras. (no, ruku na srdce, vlastně je to spíš výmluva, obtížnost tras se musí řešit i kvůli mně, větší převýšení v horách se svojí kondičkou moc nedávám).

Věděla jsem, že syn už ve 4 letech ušel v pohodě 11 km, ale to bylo po rovince ve velmi jednoduchém terénu a netušila jsem, jak bude zvládat těžší terén a víc dní po sobě. Musím říct, že to zvládl úplně perfektně bez remcání, takže popisované trasy níže zvládne úplně každý, když je levou zadní zvládlo 6leté dítě.

Vybírala jsem záměrně lehké trasy spíše po rovině, z kopce nebo jen s menším stoupáním.  Akorát doporučuju tyto trasy absolvovat pouze za hezkého počasí, při dešti by byly výhledy poloviční a kamenité stezky by mohly být kluzké, takže by určité úseky nemusely být zrovna bezpečné.

Počasí nám vyšlo dokonale, i v Puerto de la Cruz, kde prý bývá často zataženo, bylo celý týden sluníčko a bez jediného mráčku, stejně tak v Anaze, v Masce, Santiagu del Teide a los Gigantes bylo slunečno a ve stínu cca 22-23°C. I na Teide bylo krásné slunečné počasí bez jediného mráčku. Až v den odletu se počasí pokazilo a začalo pršet.

Uzavírky tras:

Zdá se, že tras tu nebývá moc uzavřených, ale i tak je lepší to před cestou zkontrolovat na webu –  http://www.tenerife.es/portalcabtfe/es/temas/medio-ambiente-de-tenerife/accede-a-la-red-de-senderos-de-tenerife/senderos/46/682

Autobusy

Pokud máte možnost půjčit si auto, určitě doporučuju, protože ve 3 lidech jsme za 5 dní utratili víc, než bysme utratili za auto. Protože měl původně místo sestry jet manžel, měla jsem rezervované auto na 5 dní u autopůjčovny Cicar, která má výborné recenze a není potřeba na rezervaci kreditka (https://www.cicar.com/). Malé auto stálo v tomto období pouhých 90 EUR na 5 dní, nevím kolik by stál přesně benzín, ale ten je tam také levný, tak ve více lidech se určitě auto vyplatí. Rezervace šla naštěstí bez problémů zdarma zrušit. Ale nevýhoda auta je, že zdaleka ne všude jde udělat okruh a tak se člověk musí vracet stejnou trasou nebo pak jet k autu např. taxíkem nebo busem…

Autobusy fungují na Tenerife velmi dobře, ale i tak je lepší naplánovat si výlety dopředu, přece jen k Teide nebo do Anagy to nejezdí až tak často, hlavně na víkend je potřeba pečlivě vybrat výlet, protože to busy nejezdí na některá místa často.

Zastávky jsou všechny na znamení, takže na zastávce je potřeba na řidiče zamávat, aby zastavil. Viděli jsme jednou na zastávce turistu, který nezamával, jen se přiblížil k okraji chodníku a mávnul až pozdě, když viděl, že autobus nebrzdí a autobus už nezastavil a jel dál… Při vystupování je pak třeba zmáčknout tlačítko stop, aby řidič zastavil na zastávce, kde chcete vystoupit. V autobusech jsou elektronické panely, které ukazují příští zastávku (próxima parada) a aktuální zastávku (parada actual), takže je jednoduché ohlídat blížící se zastávku, kde chcete vystoupit.

Když srovnám s Mallorcou a Madeirou, kterou jsme taky procestovali busem, tak na Tenerife byla doprava nejpřehlednější a nejspolehlivější.

Karta Ten más – Título monedero:

Pokud budete cestovat častěji, určitě doporučuju koupit si kartu Ten más – Título monedero:

info v angličtině https://www.titsa.com/index.php/en/your-buses/fares-and-discounts

Je to slevová karta, na kterou je jízdné výhodnější, je přenosná, takže jí může používat více lidí najednou včetně dítěte a dá se nabíjet jakoukoliv částkou už od 5 EUR (maximální částka na jedno nabití je 100 EUR). Nejde použít akorát na autobus jedoucí k Teide.

Tato karta se dá koupit za 2 EUR na jakémkoliv autobusovém nádraží nebo v síti prodejců (např. i malé obchody s potravinami nebo na benzínkách atd.), na těchto místech lze zároveň kartu dobíjet – mapa se sítí prodejců je dostupná zde: https://www.titsa.com/index.php/atencion-al-cliente/puntos-de-venta-y-recarga

My jsme kupovali v malém obchůdku s potravinami pár metrů od našeho hotelu (https://mapy.cz/s/kobavujofu).

Člověk na začátku pobytu asi úplně neodhadne, kolik budou busy stát, tak je lepší nabíjet po menších částkách. Nás 4 výlety pro 2 osoby a 6 leté dítě stály 93,35 EUR (poslední cestu zpět z Portelas do Puerta de la Cruz už jsme platili hotově, protože jsem neměla dostatečně nabito) + zpáteční jízdenka k Teide pro 2 dospělé a dítě stála 33 EUR (ta se nedá koupit přes kartu Ten más). Děti zde platí už od 4 let.

Karta funguje tak, že při nástupu do autobusu se přejede kartou přes automat, aby se načetl začátek cesty. Při vystupování se standardně vystupuje prostředními dveřmi, kde je potřeba znova přejet kartou, aby se načetl konec cesty, protože jinak by se načetlo jízdné až na konečnou stanici. My tím, že jsme byli 3 včetně dítěte, tak jsme postupovali jinak, nahlásila jsem řidiči, kam jedeme a že jsme 2 dospělé osoby a 6 leté dítě a on to rovnou navolil, ale i tak pro jistotu jsem při vystoupení kartou přejela přes automat, kdyby náhodou nějaký řidič nenavolil celou cestu… Při validaci karty při výstupu je pak zároveň vidět zůstatek na kartě. Kdyby neměl člověk dostatečný zůstatek, lze zbytek doplatit přímo u řidiče.

Na většinu výletů jsme vyjížděli z autobusového nádraží v Puerto de la Cruz (https://goo.gl/maps/WSdFxRgeMmvUHtBU7), je to jen malé nádraží, kde jednotlivá stanoviště jsou podél silnice, takže není těžké se na nádraží zorientovat.

Jízdní řády

Web Titsa:

Společnost Titsa má jízdní řády přehledně na jejich webu:

Aplikace Guaguas:

Titsa má i přehlednou mobilní aplikaci Guaguas, akorát když jsem u některých jízdních řádů ověřovala cestu zpět, jestli to sedí s mými vytištěnými poznámkami, tak jsem měla problém, že mi to neukazovalo obrácený směr (nebo jsem možná jen nevěděla kam kliknout, ale v některých případech jsem jízdní řády pro zpáteční cestu prostě nenašla…), pak je lepší zkontrolovat přes Google maps kliknutím na ikonku autobusu na příslušné zastávce a zobrazí se přehledně nejbližší odjezdy.

Aplikace Rome2rio:

Při plánování jsem zároveň používala mobilní aplikaci Rome2rio, abych jednoduše zjistila, které autobusy na dané místo jedou, když zadáte odkud kam jedete, zobrazí to jednotlivé linky i s přestupy. Konkrétní jízdní řády jsem pak hledala přes web společnosti Titsa a Google maps.

Mapy.cz:

Při plánování jednotlivých výletů jsem použila i mapy.cz, kde jsou vidět při kliknutí na ikonu autobusu jednotlivé jízdní řády, ale pak jsem zjistila, že tyto jízdní řády nejsou na 100% spolehlivé a přestože jízdní řád ukazoval platnost od února do června, tak pak se odjezdy vyjímečně lehce lišily (ale většinou seděly), zároveň teď v únoru měnili i některé trasy a jeden autobus např. nezastavoval na zastávce Tucán u našeho hotelu jako dříve ale jezdil pouze z autobusového nádraží v Puerto de la Cruz a jel jinou trasou.

Nejspolehlivější jsou tedy webové stránky společnosti Titsa nebo jejich mobilní aplikace. Problém je, když nevyjíždíte z konečné, protože jízdní řády ukazují pouze čas, kdy autobus vyjíždí z konečné a čas odjezdu z jiné zastávky musíte odhadnout.  V takovém případě je lepší použít Google maps, ty časy odjezdů seděly.

Výlety

Puerto de la Cruz & Loroparque

Na první den jsme se rozhodli zůstat v Puerto de la Cruz, abychom se rozkoukali a stihli koupit i kartu Ten+ na autobus. Rozhodli jsme se pro návštěvu Loroparque, zoo, která nás opravdu nadchla.

Do Loroparque jezdí vláček zdarma z Plaza de los Reyes Catolicos (cca zde https://mapy.cz/s/3p86J ). První vláček vyjíždí v 9:00 a pak každých 20 minut a poslední jede v 16:00 (https://www.loroparque.com/index.php/el-parque/prepara-tu-visita/como-llegar-es) .

Vstupenky

Vstupenky se dají koupit online ( https://tickets.loroparque.com/gb/35-tickets ), ale my jsme on line nekupovali. Chtěli jsme lístky koupit až na místě, ale cestou na vláček nás odchytla paní, která nám nabízela, abychom si lístky koupili u ní. Byla z cestovky stojící na opačné straně silnice a doporučili nám koupit si lístky u nich, abychom se vyhli frontě. A udělali jsme dobře, fronta nebyla úplně šílená, ale vypadalo, že tak 15-20 minut bysme si postáli. Lístek pro dospělého stojí 37 EUR, pro dítě 25 EUR, není to zrovna levné, ale opravdu to stálo za to.

Časy jednotlivých show

Kousek za vstupem na konci malého mostu rozdávají leták s časy jednotlivých show, ale jsou samozřejmě dostupné i na netu (https://www.loroparque.com/index.php/el-parque/prepara-tu-visita/horarios-shows-y-atracciones ).

Je možné vidět show s delfíny, kosatkami, papoušky a lachtany. Všechny stály za to, ale nejvíc nás nadchli lachtani.

U show s kosatkami jsme si sedli do první řady, kde byla„splash zone“, takže hrozilo, že nás kosatky ohodí vodou. Prodávali za 3 EUR pláštěnku, my měli vlastní, až na sestřičku, která si tentokrát zapomněla pláštěnku doma v ČR, ale měla nějaké oblečení na převlečení. Pracovník zoo nás upozornil ať s kamerou a foťákem zacházíme opatrně, že voda stříká opravdu dost. Ale šikovná sestřička vymyslela zlepšovák a foťák dala do igeliťáku tak, aby koukal jen objektiv. Nakonec jsme měli štěstí a sprška nebyla, teda syn to považoval spíš za smůlu, přál si, aby ho kosatka ohodila. Ale ostatní byli zmáčení pěkně.

Krásná byla i expozice tučňáků, medúz, akvárium s tunelem, vlastně z celé zoo jsme byli úplně nadšení. Na oběd jsme zašli do restaurace Casa Pepe (https://mapy.cz/s/kecodukaso), dali jsme si chobotnici (předkrm, ale byla to tak velká porce, že by to téměř stačilo na celý oběd, bešamelové kuřecí krokety a kuřecí špíz a papas arrugadas)

Cestou zpět jsme se rozhodli jít od Loroparque až do našeho hotelu po pobřeží, abychom si prohlídli trochu město, Castillo de San Felipe, Jardín de Piedras a pobřeží. (https://mapy.cz/s/3pgMl).

Tak trochu mě překvapilo, kolik lidí leželo na pláži takhle v únoru, kdy do vody vlezou jen ti největší otužilci. Mně osobně to hlava nebere, když to není na koupání, tak bych tam vydržela ležet asi tak deset minut.

Teide

Na sopku Teide (3 718 m) jsme se chtěli vypravit co nejdříve, abychom neriskovali, že lanovka bude zavřená kvůli špatnému počasí. Např. po našem návratu do ČR byla kvůli počasí zavřená 4 dny v kuse.

Na neděli vypadalo počasí nadějně a zároveň byly dostupné poslední lístky on line a tak jsme se rozhodli pro neděli. Zde pro nás dokonalé plánování bylo důležité, protože sem autobus jezdí pouze jednou denně, zároveň by se mohlo stát, že po příjezdu by lístky kupované na místě mohly být vyprodané nebo dostupné na pozdější čas a my chtěli stihnout ještě menší túru. Zároveň jsme měli strach, abychom nekoupili lístky on line a ráno před odjezdem nezjistili, že bude lanovka zavřená. V takovém případě je sice možné rezervaci zrušit či přerezervovat na jindy (lístek má platnost rok) – https://www.volcanoteide.com/en/manage_your_booking , ale výlety na víkend byly kvůli busům omezené a bus na náhradní výlet odjížděl o hodně dříve, než na Teide, takže bysme ho už nestíhali.

Předpověď počasí vypadala dobře a neměl foukat silný vítr a tak jsme to riskli a lístky koupili online (kupovali jsme den předem a např. na 11:30 byly dostupné přes internet poslední 4. Bylo vidět, že se daly koupit i na místě, ale když jsme stáli ve frontě na lanovku, tak už chodili lidi s lístkem na pozdější čas, což by pro nás kvůli naplánované menší túře nebylo možné, když jsme ještě byli vázaní na odjezd autobusu, který jezdí jen jednou denně). Takže kdo má možnost půjčení auta, sem je určitě pohodlnější jet autem.

Lístky online na lanovku lze koupit zde (zpáteční stojí 27 EUR):

Lze tam zároveň zaškrtnout možnost, že v případě uzavření lanovky pošlou sms (cca kolem 8:30)

Jinak lze ráno před odjezdem zjistit 3 způsoby, zda ten den lanovka jezdí nebo je zavřená z důvodu špatného počasí:

1. Je možné tam zatelefonovat, ale to je asi nejméně pohodlná varianta (tel. 922 010 440)
  2. Můžete mrknout na jejich stránky https://www.volcanoteide.com/en/how-s-the-weather-on-mt-teide-today
  3. Nebo můžete mrknout na facebook – zde píšou pouze pokud je zavřená, pokud je otevřená, žádné info zde o tom není https://www.facebook.com/VolcanoTeideExperience/

Autobus nám jel z Puerto de la Cruz z autobusového nádraží v 9:40 (https://goo.gl/maps/WSdFxRgeMmvUHtBU7) a k Teide přijížděl kolem 11:00 (zastávka Teleférico del Teide). Lístky se na tento autobus dají taky koupit online, ale my kupovali až na místě (na tento bus neplatí karta Ten +). Autobus byl prakticky plný, takže se asi vyplatí jet z konečné… (u jiného výletu kde jel menší autobus, jsme pak viděli, že když už by se cestující nevešli do busu ani na stojáka, tak několika lidem řidič ani nezastavil a zrovna to byl bus, kdy další jel asi až za 3,5 hodiny)

Z Puerto de la Cruz je to opravdu samá serpentina, takže se synem, kterému se v autobuse dělá špatně, to byl celkem adrenalin. Už po půl hodině si začal stěžovat, že mu je špatně, pak to rozdýchal, a když už jsem myslela, že máme vyhráno, pozvracel se mi asi minutu před vystoupením z autobusu. Ještě že mám takový postřeh a měla jsem igelitku po ruce… Holt na 1,5 hod. serpentin byl i Kinedryl krátký…

U lanovky jsme pak jen ukázali v mobilu lístky na 11:30 (signál tam byl bez problémů) a už jsme frčeli nahoru.

Zpáteční lístek stál 27 EUR/osoba, dítě 13,5 EUR).

Doporučuji jet v teplém oblečení, protože nahoře byla opravdu zima cca 0°C.

Nahoře je možné být 1 hodinu.

Výhled je odtamtud nádherný, určitě tento výlet doporučuju.

Poté co jsme sjeli lanovkou zpět dolů cca v 13:00 tak jsme pokračovali dolů k silnici, abychom absolvovali menší túru, která vedla na další zastávku autobusu (konečná – Parador del Teide (T)), odkud jsme pak měli v 16:00 odjíždět. Na túru 8,6 km jsme měli teda přesně 3 hodiny, autobus odtud jezdí jen jednou denně, tak jsme doufali, že to stihneme. Túra náročná není, vede pěkně po rovině, tak jsme autobus naštěstí stihli. Dole už bylo podstatně tepleji, svítilo krásně sluníčko, tak nám stačilo triko s dlouhým rukávem, ale přece jen doporučuju oblečení na tento výlet nepodcenit.

Trasa – 8,6 km (dle mapy.cz 2:30 h) – my s 6 letým synem jsme šli 3 hodiny

Časová náročnost

• Cesta nám zabrala 3 hodiny (s 6 letým dítětem a s focením a filmováním)

Praktické informace

• Zjistit dopředu předpověď počasí – při velkém větru či dešti nechat na jiný den, nemusela by jezdit lanovka
  • Vzít si teplé oblečení a sluneční brýle
  • Občerstvení – u lanovky ano, během túry žádné
  • Na túře jsme během celé cesty nepotkávali žádné turisty, až ke konci jen pár v protisměru

Anaga – z Taganana do Afur

Na pondělí hlásili také krásné slunečné počasí kolem 22°C, tak jsme se rozhodli vydat do Anagy a jít túru z Taganany do Afuru. Přestupovalo se v na autobusovém nádraží v Santa Cruz, na přestup jsme měli asi půl hodiny.

Autobusové nádraží je přehledné, na ceduli jde najít mapu nádraží ze kterých nástupišť jezdí jednotlivé busy. Na bus 946 nám tedy stačilo sejít po schodech dolů do prvního para na nástupiště 1.

Za mě to byla nejkrásnější túra za celý náš pobytkrásné hory a pobřeží, prostě nádherné výhledy všude kam se podíváte. Túra je středně náročná, začíná krátkým stoupáním, pokračuje pohodlně po rovince a poslední třetina je výstup krásnou soutěskou nahoru do Afuru. 6 letý syn túru zvládl naprosto bez problémů, cesta byla dostatečně široká na to, abych ho mohla vést za ruku, přece jen šel takovéhle treky poprvé, tak jsem se cítila lépe, když jsem ho vedla za ruku.

Tento trek je třeba jít za hezkého počasí, přece jen část cesty je po kamenech, takže v dešti nebo po dešti by mohlo být kluzko. Protože máme rádi geocaching, v plánu byla i jedna keška, která se nacházela na naší trase a v soutěsce se nám podařilo tuto kešku bez problémů najít a protože byla střední velikosti, tak jsme do ní uložili Travel bug a už jsme zvědaví na jeho cestu po světě.

Na konci túry v Afuru je hned u zastávky menší bar, kde lze dokoupit pití. Autobus z Afuru nejezdí zrovna často, ale bus v 17:30 se dal bez problémů stihnout.

Trasa – PR – TF 8, 7,5 km – dle mapy.cz  3:37 hod.

Časová náročnost

• 5,5 hod. (s 6 letým dítětem a s focením a filmováním a přestávkou na jídlo)

• Občerstvení – po cestě žádné, v Afuru u zastávky jeden bar
  • Turistů jsme potkali jen pár a spíše šli opačný směrem než my

AnagaLas Escaleras – Punta del Hidalgo

Počasí nám přálo a hlásili krásné počasí, jasno a opět kolem 22°C a tak jsme se rozhodli pro další výlet do Anagy, která nás naprosto nadchla.

Autobusem jsme dojeli do Las Escaleras a šli přes vesničku Chinamanada až do Punta del Hidalgo. V Chinamada je restaurace La Cueva, ale nevyzkoušeli jsme, protože zrovna pondělky a úterky mají zavřeno.  Je to také krásná túra s nádhernými výhledy na okolní hory a místy i na krásné pobřeží. Pokud se jde z Las Escaleras tak to není náročná túra, prakticky pořád jen po rovince nebo z kopce, ale po kamenech, takže jsem jako vždy pro jistotu vedla 6letého syna za ruku. V našem směru jsme potkali opravdu jen pár turistů, více lidí jsme potkali v protisměru, protože šli z Punta del Hidalgo, což jsem jim nezáviděla, protože takto opačným směrem kvůli stoupání musela být túra o dost náročnější.

Ke konci túry jsme se zastavili na pláži Playa de los Troches, kde se sestra vykoupala, já jsem tam nevlezla, voda byla pěkně ledová. Na pláži jsme byli úplně sami, což jsem ocenila především při odchodu, kdy až poté co jsme prošli po velkých kamenech zpět na začátek pláže, si sestra uvědomila, že tam zapomněla mou kameru, takže hned pádila zpět, takže díky absenci turistů jsme se nemusely obávat, že by tam neležela. Z Punta del Hidalgo jezdí autobus dobře až do večera, tak jsme ani nemuseli pospíchat.

Trasa – 7,4 km – dle mapy.cz  3:25 hod. https://mapy.cz/s/3j7OO

Časová náročnost

• 5 hod. 45 minut (s 6 letým dítětem a s focením a filmováním a přestávkou na jídlo)

• Nechodit v/po dešti, cesta vede místy po kamenech, které by mohly být kluzké
  • Občerstvení – v Chinamada je restaurace La Cueva (pondělí a úterý zavřeno)
  • Turistů jsme potkali jen cca 30 a naprostá většina šla spíše opačným směrem než my

Santiago del Teide – Puerto Santiago – Los Gigantes

Další den jsme se vydali na túru z vesničky Santiago del Teide do Los Gigantes. Cesta vede mezi kamennými zídkami, byl to hezký výlet, ale ze všech, co jsme za ten týden absolvovali mi přišla túra nejméně zajímavá.

Nejhezčí část byla v horní části, kdy se odbočuje doleva a jsou tam nádherné výhledy na hory a ostrov Gomera, takže určitě je zajímavější jít touto cestou (PR TF 65.3 Circular el Molledo, https://mapy.cz/s/3piBn ) než pokračovat dále po modré, tohle byla nejzajímavější část cesty.

Po cestě jsme potkali opravdu jen pár turistů, ale na začátku jsme viděli, že před náma jde velká skupina turistů z organizovaného zájezdu, tak jsme se snažili jít extra pomalu, protože jsme si mysleli, že kdybychom je předešli, tak nám budou stále v patách, protože tempo s 6 letým dítětem není až tak velké… ale brzo jsme viděli, že jdou opravdu neskutečně pomalu, tak jsme je předešli a už nás nedohnali.

Ke konci se jde kolem banánových plantáží a poté co jsme přešli hlavní silnici vedoucí do Los Gigantes a Puerto Santiago, jsme měli v plánu pokračovat dále po modré, až do Puerta Santiago k pobřeží, kde jsme měli vyhlídnutou restauraci na pozdější oběd. Nicméně už po přejití silnice jsme měli pochybnosti, zda jdeme správně, ale jinou cestu jsme nenašli a navigace ukazovala, že jdeme po modré. No a asi v polovině jsme zjistili, že ta cesta najednou končí (https://mapy.cz/s/3piCp) a je uzavřená kvůli opravám této cesty. Nechtělo se nám vracet zpět nahoru na hlavní silnici, tak jsme se zkusili prodrat houštím a po kamenech okolo jedné plantáže až jsme se dostali na hlavní silnici.

Pak jsme pokračovali cestou po pobřeží až do Los Gigantes a protože jsme měli ještě dost času do odjezdu autobusu, zašli jsme na přírodní koupaliště (https://mapy.cz/s/3p7Xq ). Já do vody nevlezla, byla dost studená, ale sestra s mým synem se asi 2x vykoupali, prý to přece jen nebylo tak ledový jako moře, tím, že přírodní bazének byl trochu vyhřátější než otevřený oceán…

Trasa – 11,3 km – dle mapy.cz 3:22 hod., PR-TF 65 Santiago del Teide – Puerto de Santiago

Časová náročnost

• Ze Santiago del Teide do Puerto Santiago 4 hod. 15 minut (s 6 letým dítětem a s focením a filmováním a přestávkou na jídlo a šli jsme extra pomalu kvůli skupince organizovaného zajezdu, abychom jim nebyli stále v patách a pak jsme je stejně předešli)

• Nechodit v/po dešti, cesta vede místy po kamenech, které by mohly být kluzké
  • Občerstvení – po cestě žádné (ale dalo by se příp. něco najít cca v polovině ve vesnici Tamaimo), v Puerto Santiago a Los Gigantes je restaurací dostatek

Masca – Turrón – Las Portelas

Na poslední den jsme měli naplánovanou Mascu a kráťoučký trek do Las Portelas. Na Masca trek, který je označován za jeden z nejkrásnějších jsme se s 6letým dítětem nechystaly a nemuseli jsme litovat, soutěska je momentálně asi na 6 měsíců uzavřená kvůli pracím na stezce, značení atd. U vstupu jsou velká vrata na závoru, takže se tam ani nedá jít. Teda dá, ale nevím, jestli je trasa průchozí až dolů a jestli by to bylo bezpečné. Když jsme stáli před vraty a studovali ceduli, 3 kluci, který chvíli koukali přes plot najednou otevřeli závoru vlezli dovnitř a poprosili, ať za nima zavřeme… Nevím, jestli je trasa opravdu neprůchozí nebo se chtěli jen podívat kousek dolů, protože pak jsme je ještě zahlédli, že už jsou zpátky.

Ale i tak pouhá návštěva vesničky Masca stojí za to, výhledy jsou tam krásné. Narazili jsme také na pána, který prodával kaktusové fíky z opuncie, tak jsme si pytlík za 2,5 EUR koupili.

Pak jsme vyrazili na cestu, túru jsme měli naplánovanou z El Turrón, hned 1 zastávku za Mascou. Protože zrovna v 11:17 jel autobus, tak jsme tu jednu zastávku popojeli busem, abychom nemuseli s malým šlapat po silnici plné serpentin. Ale jinak by se to klidně dalo, bylo to asi jen 700 m a někteří lidi to chodili pěšky.

Na této trase rostly skoro všude kaktusové fíky, a protože malýmu moc chutnali, tak jsem mu chtěla udělat radost a natrhat další. Viděla jsem jako první jeden akorát čerstvě spadený a bez ostnů tak jsem ho vzala do ruky a začala loupat. Dřív jsem tohle ovoce měla jen párkrát z obchodu a nikdy jsem si nevšimla, že kromě těch velkých ostnů má vlastně ještě takové malé, které ani nebyly vidět. Ovoce jsem si ještě nešikovně přehodila z jedné ruky do druhé a vzápětí mi došlo, že to nebyl zrovna nápad. Měla jsem ruce plné malých trnů, který pěkně píchaly a nešly moc vyndat. Sestra se mi smála a chytala se za hlavu, že jsem to teda moc nezvládla. Jí fíky moc nechutnaly, ale chtěla mě trumfnout a ukázat, že je šikovnější než já a tak zanedlouho začala trhat fíky s pomocí igeliťáku, ve kterém byla banánová slupka. Byla to celkem efektivní ochrana, ale natrhané fíky se pak rozhodla přesypat z igelitky do uzavíratelné krabičky, aby se jí v baťohu nerozsypaly a při této manipulaci se taky popíchala, trny jsou prostě všude.

Výhledy na této trase byly také pěkné a nebyla to náročná trasa, byla krátká a cesta ubíhala rychle. Na vyhlídce Mirador de Cruz de Hilda se nachází občerstvení, ale k jídlu nic moc zajímavého neměli a tak jsme pokračovali dál. V našem cíli v Portelas jsme se rozhodli zajít na jídlo do restaurace Mesón del Norte https://mapy.cz/s/3piUZ, vařili tam opravdu výborně. Já si dala moje oblíbné Gambas al ajillo (Krevety na česneku) s bagetkou, papas arrugadas s mojo picón a malýmu jsem objednala kuřecí prso s hranolkama a protože to byla tak obrovská porce, tak jsme se podělili všichni a i když to bylo jen obyčejné grilované prso, tak bylo tak skvěle udělané, že jsme si opravdu pochutnali. I ceny byly velmi příznivé.

Trasa – PR-TF 59,  3,6 km –  dle mapy.cz 1:51 hod. – https://mapy.cz/s/3p82k

Naše doprava

Časová náročnost

• 2,5 hod. (s 6 letým dítětem a s focením a filmováním)

• Občerstvení na vyhlídce Mirador de Cruz de Hilda
  • Výborná restaurace v Portelas – Mesón del Norte

Restaurace

Do restaurací jsme na obědy nechodili každý den, protože ne vždy byla restaurace po ruce. Ale všude kde jsme byli, bylo jídlo výborné. Níže najdete co jsme si dali, včetně cen, abyste měli určitou představu, některé restaurace nejsou vůbec drahé. Fotky jídelních lístků najdete ve fotogalerii na konci příspěvku.

Puerto de la Cruz

Casa Pepe – restaurace v Loroparque (https://mapy.cz/s/3piU5)

Dali jsme si chobotnici – Pulpo a la gallega (předkrm, ale byla to tak velká porce, že by to téměř stačilo na celý oběd 11,5 EUR), Croquetas pollo – bešamelové kuřecí krokety (8 EUR) a kuřecí špíz 13,5 EUR, jablečný džus 2,1 EUR)

Ceny – útrata 35,10 EUR

Intermezzohttps://www.google.cz/maps/place/Inter+Mezzo/@28.4149799,-16.5390956,19.17z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0xc6a7fc6f1bca7a1:0x2d783f66b7a8b668!2sLoro+Parque!8m2!3d28.4083201!4d-16.5647169!3m4!1s0xc6a7ff4c04c2817:0xf3cd3a12a9772ddc!8m2!3d28.4150302!4d-16.5390426?hl=cs&authuser=0

Do této restaurace jsme zašli poslední den na oběd. Výběr mě nějak nenadchl, žádné typické tapas a tak jsme se rozhodli vyzkoušet obědové menu – rybu s papas arrugadas a kuřecí prso s hranolkama. Jídlo bylo celkem dobré, za tu cenu odpovídající (7,95 EUR – polévka, hlavní chod a jako dezert zmrzlina nebo káva)

Puerto Santiago

Casa Pedro (https://mapy.cz/s/3piCD)

Croquetas, Gambas al ajillo, Papas arrugadas, Kuřecí plátek s hranolkami, jablečný džus

Ceny – útrata 27,20 EUR

Portelas

Mesón del Norte (https://mapy.cz/s/3piUZ)

Zde vařili opravdu výborně, nejlepší restaurace, kterou jsme navštívili. Já si dala moje oblíbné Gambas al ajillo (Krevety na česneku 9,25 EUR) s bagetkou (zde to byly tygří krevety, jinak častěji bývají jen ty malé), papas arrugadas s mojo picón (4,25 EUR) a malýmu jsem objednala kuřecí prso s hranolkama (Pechuga del pollo a la brasa 6,95 EUR, obrovská porce, že stačí klidně pro 2) a džus, ceny nebyly vysoké

Ceny – útrata 31 EUR

Náklady

Kolik nás to stálo (2 dospělí, 1 dítě 6 let) – celkem cca 56 000 Kč:

Hostel Modrá – 1440 Kč + 1440 Kč (využili jsme na cestu tam i zpět)

Zájezd s CK Canaria Travel (letenky, 4* hotel, polopenze, transfer z/na letiště, pojištění) – 41 925 Kč (celkem pro všechny)

Restaurace – 114 EUR (4 x restaurace)

Jídlo (různé drobnosti, voda, pití) – 35 EUR

Autobusy (2x dospělý, 1 dítě) – 127 EUR

Vstupy:

Loroparque: 99 EUR (37 EUR dospělý, 25 EUR dítě)

Lanovka Teide: 67,5 EUR (zpáteční dospělý 27 EUR, zpáteční dítě – 13,5 EUR)

+ nějaká částka suvenýry – my utráceli hlavně za různé španělské dobroty, můžete mrknout na orientační ceny za kus podle toho, kde a jakou značku kupujete:

Mojo picón – 2,5 EUR (výborná salsa typická pro Kanárské ostrovy, jí se hlavně k bramborům a masu)

Mojo verde – 2,5 EUR (výborná salsa typická pro Kanárské ostrovy, jí se hlavně k bramborům a masu, u této je základem petržel)

Sirope de palma – 2,82 EUR (palmový sirup – mě připomíná javorový sirup, je lepší koupit v supermarketu, v obchodě se suvenýry stojí někde i 5 EUR)

Dulce de leche – 4 EUR (takový mléčný karamel) – já mám ráda na palačinky

Turrón – 1,65 – 2,50 EUR (moje nejoblíbenější španělská cukrovinka, existuje spousta druhů, já mám nejradši měkký Turrón de Jijona)

Odkazy

Hostel Modrá  –  https://www.booking.com/hotel/cz/ubytovny-letiste.cs.html?label=gen173nr-1FCAEoggI46AdIM1gEaDqIAQGYAQW4ARfIARXYAQHoAQH4AQuIAgGoAgO4Avr_8vAFwAIB&sid=8a4ba646305561c15b9f2b37a2338aab&all_sr_blocks=47146301_200159084_0_0_0&checkin=2020-02-20&checkout=2020-02-21&dest_id=-553173&dest_type=city&group_adults=2&group_children=0&hapos=1&highlighted_blocks=47146301_200159084_0_0_0&hpos=1&no_rooms=1&sr_order=popularity&sr_pri_blocks=47146301_200159084_0_0_0__5000&srepoch=1578942487&srpvid=e7ba868b3cf80036&ucfs=1&from=searchresults;highlight_room=#hotelTmpl

Hotel Puerto de la Cruzhttps://www.hotelpuertodelacruz.es/en/

Počasí

Webů a aplikací na počasí je spousta, mě přišel přehledný a přesný web níže –

Webkameryhttps://cz.webcams.travel/webcam/1429215185-parque-nacional-del-teide-north-west-teide-national-park

Uzavírky trashttp://www.tenerife.es/portalcabtfe/es/temas/medio-ambiente-de-tenerife/accede-a-la-red-de-senderos-de-tenerife/senderos/46/682

Busy

Titsa – odjezdy

Titsa – síť prodejců karty Ten+

Titsa – aplikace do mobilu (odjezdy busů, ceny)

Rome2rio – aplikace do mobilu na plánovaní cest nejen na Tenerife

Autopůjčovna Cicar https://www.cicar.com/

Loroparque https://www.loroparque.com

Vláček z Plaza de los Reyes Católicos – https://www.loroparque.com/index.php/el-parque/prepara-tu-visita/como-llegar-es

Časy jednotlivých showhttps://www.loroparque.com/index.php/el-parque/prepara-tu-visita/horarios-shows-y-atracciones

Vstupenky online – https://tickets.loroparque.com/gb/35-tickets

Teide

Lístky online na bus 348https://www.tomaticket.es/en/titsa-route-348

Lanovka

Zrušení/změna rezervace z důvodu počasí – https://www.volcanoteide.com/en/manage_your_booking

Lístky na lanovku – https://www.volcanoteide.com/en/volcano_teide/teide_cable_car/teide_cable_car

Info o uzavření lanovky z důvodu nepříznivého počasí – https://www.volcanoteide.com/en/how-s-the-weather-on-mt-teide-today

Povolení ke kráteru

Fotogalerie

Pokud máte rádi Španělsko, můžete se inspirovat v dalších mých příspěvcích:

Lanzarote – https://lenkacestounecestou.cz/lanzarote-s-detmi/

Barcelona – https://lenkacestounecestou.cz/spanelsko-barcelona/

Please follow and like us: