Madeira

Koupě bytu na Madeiře – příběh + proces

  •  

Koupě bytu 3+1 ve Funchalu

V tomto příspěvku bych chtěla podrobně popsat vše o koupi bytu na Madeiře, informace a různé tipy ohledně realitek, cen,  jak probíhal zbytek procesu koupě po příjezdu do ČR a v závěru shrnu stručně v bodech celý proces.

Pokud uvažujete o koupi bytu v zahraničí, určitě se vám tyto informace a tipy můžou hodit, ať už budete kupovat nemovitost na Madeiře nebo jinde. Např. v zemích jako Španělsko či Itálie je ten proces podobný (aspoň podle toho co jsem tak četla…).

Příběh jak vznikl sen koupit byt na Madeiře a náš výběr bytu při naší únorové návštěvě (02/2020) už jsem popsala, můžete si přečíst můj článek Madeira 02/2020 (https://lenkacestounecestou.cz/?p=1237&preview=true).

Obecně koupě bytu na Madeiře není pro kupujícího složitý proces, realitka se vším pomůže, všude s vámi zajde a nic nemusíte řešit sami. Já to měla o něco jednodušší, protože mluvím portugalsky, ale i pokud portugalsky neumíte, tak to není problém, realitní makléři mluví anglicky, bankéři v bance občas ne, ale vždy se tam najde někdo, kdo mluví. Takže už při zařizování účtu trvejte na tom, že chcete někoho, kdo mluví anglicky. Mě to vlastně občas znalost portugalštiny ztěžovala, protože s mluvením nemám problém, vždycky dokážu říct, co potřebuju, ale u některých lidí mám problém rozumět a oni když viděli, že portugalsky mluvím, tak pak se moc nesnažili a chtěli mluvit raději portugalsky.

Pokud si netroufáte na koupi sami, lze využít pomoci české agentury/realitky, na internetu jsem našla Vít Klíma reality (https://klima.cz ), ale ani jsem o tom neuvažovala, protože jsem nechtěla platit navíc poplatek ještě české realitce.

Na jejich stránkách je taky hezky popsaný proces koupě – https://klima.cz/nemovitosti/jak-spravne-koupit-nemovitost-v-zahranici/sedm-kroku-pri-nakupu-nemovitosti-v-portugalsku/

Vše co popíšu je samozřejmě naše osobní zkušenost, není to vyčerpávající výčet všech možností, vždycky bude více variant, jak danou věc řešit.

Realitní kanceláře & realitní servery

Pokud uvažujete o koupi bytu, rozhodně doporučuju jít přes realitku, vlastně naprostá většina nabídek je přes realitku. Doporučuju sledovat nejen realitní servery, ale i realitky samotné.

Byty označují jinak než u nás, podle počtu ložnic – takže T1 má 1 ložnici a obývák, takže odpovídá našemu 2+1 (T2 = 3+1, T3 = 4+1)

Realitní servery

My sledovali především následující dva, postřehla jsem, že naprostá většina nabídek je zde:

https://www.idealista.pt

https://casa.sapo.pt

Dále jsem občas mrkla na další stránky, ale zde už jsem nikdy nic nového nenašla:

https://casa.trovit.pt

https://www.imovirtual.com

https://www.properstar.pt

Realitní kanceláře

Na Madeiře je jich celá řada a často se stává, že jeden byt je u více realitek na jednou, teď je tam třeba jeden nic moc k rekonstrukci, který inzeruje asi 13 realitek najednou…

Nejlepší zkušenost máme s realitkou Era, přes kterou jsme byt kupovali. Vlastně Eru jsme sledovali už před příjezdem na Madeiru, viděli jsme, že mají dobrou nabídku, často exklusivní, často měli nabídku, kterou jiné realitky nenabízeli. A je dobré sledovat přímo jejich stránky, ne všechny jejich nabídky byly na výše zmíněných realitních serverech. Od našeho realitního makléře jsme se dozvěděli, že Era je největší realitka nejen na Madeiře, ale v celém Portugalsku. Náš realitní makléř Joao Pedro mluvil i perfektně anglicky, takže pokud se chystáte pořizovat nějakou nemovitost na Madeiře, určitě ho kontaktujte.

Erahttps://www.era.pt/

João Pedro Rodrigues – prodrigues.funchalforum@era.pt

Dále jsme měli prohlídku přes následující 2 realitky, anglicky mluvili taky v pohodě. S těmito byla komunikace dobrá, podařilo se mi domluvit prohlídku už před příjezdem na Madeiru:

Pink real estatehttps://www.pinkrealestate.pt

Prediguíahttp://prediguia.pt/

Další realitky

Tady je pár dalších realitek, které jsem sledovala, ale je jich samozřejmě mnohem víc…

https://www.7mrealestate.com

https://www.kwportugal.pt/

http://hihome.pt

https://www.remax.pt

Obecně byl problém v tom, že většina mi ani neodpověděla na mail, když jsem jim psala 1-2 týdny před odjezdem na Madeiru a chtěla jsem domluvit prohlídku. Všichni se začali víc snažit, až když jsme byli osobně na Madeiře. Ale určitě doporučuju nereagovat pouze na nabídky realitních serverů a realitek, funguje to tam podobně jak u nás a ne vše je na jejich stránkách a v inzerci realitních serverů a taky ne vše je na serverech aktuální. Vedla jsem si evidenci a říkala jsem si, kolik bytů tam trčí několik měsíců. Ale když jsem takto před příjezdem na Madeiru požádala o prohlídku asi 6 bytů, všechny tyto byty už byly pryč nebo zarezervované (buď mi ani neodepsali a jen inzerát najednou zmizel z nabídky nebo se tam objevil na fotce nápis „reservado“ nebo mi odepsali emailem, že byt už je rezervovaný).

My jsme během naší návštěvy viděli celkem 3 byty a ani jeden z nich nebyl v nabídce na webu realitek či realitních serverů (u jednoho realiťačka říkala, že se majitelka rozvádí a ještě nechce zveřejňovat fotky – inzerát se objevil na webu až po 2 měsících, další byl byt od banky, který realitka aktivně vyštrachala, když viděla, že jsme na Madeiru přijeli, a poslední který jsme koupili, ještě v nabídce nebyl, protože cena byla přestřelená a realitka se snažila majitele přemluvit, aby cenu snížil a chystali se ho teprve dát do nabídky). Takže určitě doporučuju zkusit obeslat co nejvíc realitek s popisem, co hledáte a požádat, aby si vás dali do databáze a ozvali se, když se něco objeví. Pokud uvidíte, že je nějaká realitka, se kterou je dobrá komunikace, můžete se s ní domluvit, jestli vám může zařídit prohlídku bytu, který nabízí jiná realitka. Toho můžete využít především v případě, kdy jiná realitka nebude reagovat na vaši žádost o prohlídku. Realitky tady takto spolu spolupracují a když realitka vidí v jiné realitce byt, který by se mohl líbit jeho klientovi, dohodí klienta této realitce, domluví prohlídku a o případnou provizi se rozdělí. Sami to občas píšou přímo v inzerátu a i jedna realitka nám to takto říkala, že můžeme jít jen přes ní a řekla, že když uvidíme nabídku v jiné realitce, ať jí kontaktujeme a ona nám prohlídku domluví. V tu chvíli jsem měla v plánu její nabídky využít, když jsem viděla, jak realitky často ani neodpoví, ale nečekala jsem, že nám hned za pár dní klapne byt napřímo přes Eru, s kterou jsme byli taky v kontaktu. Takže takto si můžete z někoho, s kým jste spokojený, udělat vašeho „dvorního“ realiťáka a vše řešit přes něj.

Prohlídky

Co bych udělala jinak? Raději bych realitkám nepsala, ale spíš zavolala, aby viděli skutečný zájem. Vlastně i v ČR to tak funguje, že realitka někdy na mail ani neodpoví, když má dostatek zájemců, kteří ji kontaktují přes telefon. Ale já nevolala z toho důvodu, že jsme to zatím nebrali vážně, původní účel naší únorové návštěvy bylo jen omrknout pořádně Funchal a pokecat s realiťáky a koupit až později cca do 3 let. Ale byt, který jsme vybrali, byl tak hezký a komplet zrekonstruovaný (což nebývá úplně zvykem v tom finančním limitu, který jsme měli) a za slušnou cenu, tak prostě nešel nevzít 🙂  A hlavně, když jsem viděla to množství náhod, které nás v tom týdnu potkalo, tak tento byt byl asi osud J (pokud vás zajímají bližší info, tak mrkněte na článek Madeira 02/2020 https://lenkacestounecestou.cz/?p=1237&preview=true)

Jinak ale samozřejmě jde napsat o prohlídku jen emailem nebo přes odpovědní formulář. Ale jak říkám, doporučila bych spíš volat, jazykové bariéry se nebojte, realiťáci anglicky často mluví, příp. vás přepojí na někoho, kdo bude mluvit anglicky.

Řekla bych, že koupě bytu se dá řešit dvojím způsobem

  1. Vybrat byt při dovolené

Buď si můžete udělat na Madeiře dovolenou a za 1-2 týdny stihnout co nejvíc prohlídek a doufat, že si vyberete. Záleží, jak moc jste omezení lokalitou, jestli je vám to více méně jedno nebo budete mít velmi konkrétní představu jako my (Já kvůli dobré dostupnosti a přijatelné ceně nakonec vybrala Funchal – Sao Martinho – Nazaré, takže jsme byli omezení vlastně na pár ulic, takže nabídka nebyla zrovna velká a byla to fakt náhoda, že se zrovna něco objevilo).

  1. Extra cesta na Madeiru kvůli prohlídce

A když se vám nepodaří vybrat si během dovolené, tak pak sledovat nabídku a zareagovat vždy, když uvidíte něco zajímavého. Než se ale kvůli takové prohlídce vydáte ihned na Madeiru, doporučuju zjistit si víc informací na dálku, realiťáci jsou jako u nás obchodníci a v inzerátech často neuvádí kompletní informace – jako např. často je byt bez výtahu a ta informace často v inzerátu není zmíněná. Nebo když je koupelna či kuchyň škaredá, tak často fotku na web nedají. Koupelny a kuchyně často bývají nezrekonstruované a někdy fakt v takovém stavu, že to opravdu vyžaduje rekonstrukci, tak je dobré požádat o víc fotek, abyste nejeli zbytečně na prohlídku a pak zjistili, že koupelna či kuchyň jsou v hrozném stavu a rekonstrukce bude vyžadovat další náklady… Někdy ani není v inzerátu zmíněno, že byt je majetkem banky, takže tohle také doporučuju rozhodně ověřit, u těchto bytů určitě nemá smysl na prohlídku jezdit z ČR, než tam dojedete, tak bude pryč nebo už nebudou přijímat nabídky.

Pokud byste si tedy vyhlídli byt a jeli kvůli prohlídce na Madeiru, doporučuju s koupí letenek neotálet a odjet co nejdříve (respektive bude asi lepší koupit last minute zájezd přes cestovku, co jsem se namátkou dívala, tak pokud chce člověk odletět v řádu několika dnů až týdne, tak jsou někdy letenky fakt předražené, viděla jsem letenky s přestupem i za 15-25 000 Kč. Takže last minute zájezd od cestovky určitě bude levnější). Taky doporučuju zkusit si byt zarezervovat – náš realiťák Joao Pedro říkal, že je to možné a že to rozhodně doporučuje, protože pokud je byt za slušnou cenu a v dobrém stavu, tak rozhodně není jisté, zda třeba za týden ještě bude volný. Takže zarezervovat se dá, ale musí se složit vratná záloha, u Ery to bylo 10% z kupní ceny a pokud se člověk nakonec pro tento byt nerozhodne, tu rezervační zálohu vrátí.

Jak jsem zmiňovala, obzvlášť kuchyně jsou často v bytech původní a koupelny často taky žádná sláva. Co jsem viděla z fotek, tak by se s tím dalo žít (aspoň já nejsem až tak náročná), ale občas to fakt opravdu vyžadovalo rekonstrukci. Původně jsme měli brát jiný byt od realitky Pink real estate, ale ten nakonec neklapl, a ten byl za velmi nízkou cenu (70 000 EUR), ale rekonstrukce kuchyně a částečná rekonstrukce koupelny byla potřeba a říkali, že by vše zařídili, že by nám nechali udělat nabídku s rozpočtem a my bychom se jen rozhodli, jestli s nimi do toho chceme jít a pak už bysme se prý o nic nemuseli starat…takže asi i rekonstrukce by to šla realizovat nějak na dálku….

Výtah

Co se týče výtahů, tak v naší čtvrti dost bytů bylo bez výtahu. Někde byly, někde ne a někde aktuálně probíhal projekt na jejich zhotovení (každý dům tam měl předpřipravený prostor s šachtou). Já si říkala, že pokud bysme koupili byt v 3. či 4. patře, rozhodně chci byt s výtahem. Ale jsem nakonec ráda, že nemáme tato vyšší patra, protože jsem si všimla, že některé domy výtah měly, ale rozbil se a jeho opravu neřešili a jen před výtah naskládali květináče, aby bylo vidět, že nejede… Co jsem pochopila, tak tyhle věci si lidi zřejmě neplatí sami z fondu oprav jako u nás, ale platí to město, tak asi musí čekat, až na ně přijde řada, podle toho jaký je rozpočet…

Ceny

Za rok co jsem se dívali (02/2019 – 02/2020), se ceny běžných bytů 3+1 ve Funchalu pohybovaly tak mezi 75 000 – 100 000 EUR. Teď už teda nějakých 75-85 000 EUR není moc reálné, ceny stouply, uvidíme, jak teď s trhem zahýbe koronavirus… Na začátku roku 2020 se dal sehnat byt za 75 000 – 85 000 EUR jen za předpokladu, že to bylo např. 4. patro bez výtahu (ty jsou levnější) nebo opravdu horší stav s nutnou rekonstrukcí nebo byt od banky, kde se člověk bude přetahovat s ostatními zájemci a bude muset stejně nabídnout vyšší cenu.

Ale co se týče luxusních novostaveb s výhledem na moře, tak ty jsou hodně drahé, ty stojí třeba 200- 300 000 EUR někdy i více, třeba i 500 000 EUR.

Náš realiťák Joao Pedro byl moc sympatický a povykládal nám dost věcí o Madeirském realitním trhu a o procesu koupě. Vlastně jsme na něj narazili náhodou, realitku Era jsme měli kousek od našeho ubytka a tak jsme tam jednou zašli a ujal se nás Joao Pedro. Říkal, že ceny dost rychle rostou, hlavně právě ty nejlevnější do 100 000 EUR. Pobavilo nás, jak nám to názorně namaloval na papír.

Cena do 100 000 EUR – roste nejvíc (v této cenové hladině jsme se chtěli pohybovat i my)

100 – 250 000 EUR – tady to taky ještě roste

250 – 500 000 EUR – tady prý cena celkem stagnuje

Ceny nad 500 000 EUR – tady už zřejmě je kupujícím cena jedno a neřeší jí

Říkal, že právě u těch bytů do 100 000 EUR musí být člověk hodně rychlý, pokud je to byt ve slušném stavu a s výtahem.

Taky jsme se ho ptali, jak to vypadá s bankovními byty. Občas totiž bylo v nabídce zmíněno, že se jedná o majetek banky. V takovém případě se jedná o zabavený majetek těch, kteří nebyli schopní splácet hypotéku. Tyto byty jsou často za dobrou cenu, ale taky to nemusí být cena konečná. Nestačí kývnout na byt jako první, ale prý sbírají nabídky, které pak posuzujou a vyberou, komu to prodají a pokud ten byt člověk chce, je potřeba často nabídnout vyšší částku, když je víc zájemců. Taky říkal, že zde je vlastně nevýhoda nebrat hypotéku (což jsme v portugalské bance určitě nechtěli), protože ideální zájemce je pro ně ten, který vezme hypotéku přes jejich banku a tudíž ještě přeplatí na úrocích, takže vydělají víc, než když má někdo hotovost. No, my pak měli kupovat bankovní byt přes realitku Pink real estate, ale o tomhle nám neřekli, prezentovali to tak, že kupujeme byt za nabízenou cenu 70 000 EUR. Ten byt měl teda jen nové podlahy ale jinak kuchyň ke kompletní rekonstrukci a koupelna by vyžadovala částečnou rekonstrukci. Díky té ceně jsme na to kývli, protože i s částkou za rekonstrukci by to pořád byla cena v pohodě. Ale nakonec to neklaplo, druhý den jsme šli podepsat dokumenty do banky a založit účet do Santanderu (člověk si musí udělat účet v bance, která konkrétní byt nabízí a peníze se tak posílají rovnou z vlastního účtu v této bance na jejich účet). Když jsme zrovna stáli ve frontě, abychom si tam založili účet, tak realitačce volali, že už nepřijímají další nabídky. Až v tento moment nám řekla, že přijímají víc nabídek a pak nabídky analyzují a posuzují, komu to prodají. Po této zkušenosti jsem viděla, že řešit příp. podobný byt od banky na dálku z ČR by fakt nemělo smysl. Než by člověk přijel na Madeiru, tak už by ani nemuseli přijímat nabídky a i kdyby přijímali, člověk by neměl jistotu, že byt nakonec nedají někomu jinému. A zajímavé je, že nakonec tento byt ještě neprodali, protože cca za 2 měsíce se objevil v nabídce na webu jiné realitky a za podstatně vyšší cenu, původně byl za 70 000 EUR a teď je na webu za 87 000 EUR. Taky jsme měli původně před odjezdem domluvenou prohlídku bytu 3+1 v Amparo, taky bankovní byt a den před prohlídkou nám reatlitka prohlídku zrušila, protože už byl pryč.

Jsem zvědavá, jak se ceny budou vyvíjet teď v období koronaviru, jestli třeba nepůjdou dolů. Ale každopádně jsme rádi, že jsme to stihli koupit ještě včas, protože i kdyby ceny šly dolů, je teď zas velmi nevýhodný kurz EUR a ona každá desetina v takové částce udělá docela dost peněz…

 

Provize

Ceny na webu jsou už včetně provize, což pro nás bylo velmi příjemné překvapení.

 

Hypotéka 

Nejdřív mě ani ve snu nenapadlo, že bychom mohli koupit byt v zahraničí, protože jsem myslela, že to bude něco strašně drahého a pro nás nedostupného. Pak jsem zjistila, že ceny jsou slušné, ale myslela jsem, že hypotéka nepůjde vyřídit a proto jsme původně plánovali koupit byt chvíli před důchodem, až našetříme…

Ale pak jsme zjistili, že se to dá řešit hypotékou a to tzv. americkou hypotékou, která je neúčelová a tudíž ani nemusíte dokládat, co si za půjčené peníze koupíte. Má to ale jeden háček, abyste si mohli vzít americkou hypotéku, je třeba mít v ČR jinou nemovitost na zastavení. Komerční banka půjčuje 70% z ceny odhadu nemovitosti, kterou zastavujete, zbytek člověk musí mít našetřeno. To je nejjednodušší řešení, pokud si člověk chce brát hypotéku.

Nevím, jestli by šla vzít v ČR standardní hypotéka s tím, že by se zastavila kupovaná madeirská nemovitost, na to se naše banka moc netvářila a rovnou nám nabídla možnost americké hypotéky. 

Hypotéka s portugalskou bankou by asi teoreticky taky šla (nezjišťovali jsme), ale o tom jsme ani neuvažovali. Obzvlášť když jsem viděla, co bylo potřeba doložit na pouhé založení účtu, tak nechci vidět, co by cizinec musel dokládat, aby se mu podařilo získat hypotéku od portugalské banky.

Máme vybraný byt. Co dál?

 

Vyjednávání o ceně

Ceny jsme sledovali rok a viděli jsme, že občas realitka zlevnila. Říkali jsme si, že to taky aspoň zkusíme, ale nečekali jsme, že by se nám jako cizincům mohlo podařit něco usmlouvat.

Cena bytu, který jsme vybrali, byla na hranici našeho rozpočtu, ale věděli jsme, že bysme ho případně vzali i za nabízenou cenu. Bavili jsme se o naší situaci a rozpočtu s naším realiťákem a říkali jsme, že to přišlo tak trochu dřív než jsme čekali. Tajně jsme doufali, že sám nadhodí, že cena je k jednání. On pak sám nadhodil, že můžeme zkusit udělat nabídku na nižší částku, např. o 5000 EUR níže nebo dokonce o 10 000 EUR níže a třeba se potkáme někde uprostřed.

Mysleli jsme, že něco takového ověří jen tak ústně s majiteli, ale tady to vyjednávání o ceně funguje zřejmě trošku jinak. S manželem jsme se teda rozhodli, že zkusíme udělat nabídku o 10 000 EUR nižší než původní cena. Nečekali jsme, že bysme mohli usmlouvat tuhle částku, ale doufali jsme, že bysme se mohli sejít někde uprostřed a ukecat těch 5000 EUR. Takže jsme k večeru Joaovi volali, že bychom chtěli udělat nabídku s částkou nižší o 10 000 EUR a on říkal, že je potřeba to oficiálně zpapírovat. Pozval si nás tedy k němu do kanceláře a oficiálně jsme to sepsali a on měl druhý den s majiteli mluvit, jestli na tuto částku přistoupí. Jak jsem čekala, 10 000 EUR nezlevnili, ale setkali jsme se uprostřed a zlevnili o 5 000 EUR, což bylo velmi příjemné J

Takže určitě doporučuju zkusit a nebát se vyjednávat o ceně. Taky když se jedná o byt, který nebyl v inzerci, tak těžko říct, jestli sami nezkusili nadsadit částku a pak předstírat, že jsou ochotní jít s cenou dolů a my budeme spokojení, že jsme něco usmlouvali. Těžko říct… ale nedávno jsme viděli, že první byt, který jsme viděli, tak nám ho nabídli za 90 000 EUR (nebyl v inzerci) a v inzerci se objevil až cca za 2 měsíce a už byl za 85 000 EUR, tak těžko říct, jestli šla realitka s cenou dolů nebo na nás těch 90 000 jen zkoušeli…

 

Společné jmění manželů

Co jsem pochopila, tak když má standardně člověk majetek v režimu společného jmění manželů, tak je potřeba, aby byt byl koupen opět v tomto režimu. Manželovi to bylo jedno a pro ulehčení chtěl, abych byt koupila jen na své jméno, protože věděl, že nebude moci přijet na „escrituru“ kvůli podpisu kupní smlouvy, přepisu na katastr a doplacení peněz. Tak jsme se ptali, jestli tam můžu být jen já ve smlouvě a na katastru a dostali jsme informaci, že když máme standardně společný majetek, tak zase musíme koupit společně, ale že manžel mi může dát plnou moc, když nemůže přijet osobně. Nevím, jestli by to fakt nešlo, ale nechtěli jsme to komplikovat a rozhodli jsme se teda, že to budu řešit prostřednictvím plné moci od manžela (nakonec to bylo jinak, kvůli koronaviru a nemožnosti cestovat jsme vyřídili plnou moc realiťačce).

 

NIF – Número de Identificacao Fiscal

Jako první krok je třeba zařídit NIF, takové daňové číslo (něco jako naše DIČ), které má každý Portugalec a používá se k jednání na úřadech. Takže bez tohoto opravdu zařídit koupi bytu nejde. Zařizuje se na Finančním úřadě. Realitka se zařízením pomůže. NIF jsme teda nezařizovali s Erou, protože jsme původně měli brát jiný byt a tak jsme šli na Finančák s jinou realitkou. Na Finančáku to probíhalo rychle a bez komplikací. Byl potřeba jen pas a občanka (chtěli doklad, kde byla vidět adresa trvalého bydliště)

Poplatek za zřízení NIF bylo 10 EUR/osoba. Vydali nám k tomu papír s číslem, které jsme dostali. NIF jsme si vyřídili jak pro mě, tak pro mého manžela.

Finanční úřad se nachází zde – https://goo.gl/maps/EXgAxwz1x7nnwgEt9

 

Založení bankovního účtu

Původní byt, který jsme měli kupovat, byl majetkem banky Santander a tudíž jsme neměli na výběr a museli si zřídit účet zde. Ale ve standardním případě si můžete vybrat banku, kterou chcete.

Takže po návštěvě Finančáku nás zavedla realiťačka do pobočky Santanderu v centru Funchalu. Byla tam dost velká fronta, asi 30 minut jsme čekali, než jsme se dostali na řadu. Během čekání jsme se dozvěděli, že banka už nepřijímá další nabídky od zájemců o byt a tak jsme už v této fázi věděli, že tento byt od Santanderu neklapne. Ale realiťačka říkala, že když už tam jsme, že bude lepší si ten účet vyřídit, abychom byli připravení na další byt, až se objeví. To chudák netušila, že to zabere celkem 2 hodiny… Byt jsme nakonec koupili přes jinou realitku, takže realiťačky nám bylo líto, že s námi strávila cca 3 hodiny, ale na druhou stranu, nebyl náš problém, že ten byt neklapl… Po půl hodině jsme se dostali na řadu. Bankéřka bohužel neuměla vůbec anglicky, tak jsme museli vše řešit v portugalštině. A zrovna jí jsem rozuměla špatně, takže mi prakticky realiťačka tlumočila z portugalštiny do portugalštiny, realiťačce jsem rozuměla bez problémů. Pokud tedy neumíte portugalsky, rovnou při zřizování účtu trvejte na tom, že chcete někoho, kdo umí anglicky, i když vás bude doprovázet realiťačka. S bankou můžete potřebovat řešit další věci a ten u koho zařizujete účet, je pak rovnou váš bankéř a komunikujete s ním….

Překvapilo mě, kolik věcí chtějí doložit u cizince na pouhé založení účtu. Nevím, jestli toto vše je standardní u všech bank, ale Santander po nás požadoval následující:

Pas/ občanka

Potvrzení o zdanitelných příjmech – to stejné, které dostanete od personalistky/mzdové účetní, když si člověk sám podává daňové přiznání

Poslední výplatní páska

„Osobní zpověď“ :p – pak po mě chtěli čestné prohlášení (ústně a bankéřka si dělala zápis), kde pracuju, jaká je moje pozice, kolik je můj hrubý příjem (přepočteno na EUR), kolik máme s manželem úspor a odkud pocházejí (jestli z úspor nebo např. dědictví atd.), jestli máme vlastní byt a jestli je na něm hypotéka, jaký máme další majetek a jakou má přibližně tento majetek hodnotu….

Potvrzení o zdanitelných příjmech si na dovolenou nevozím, ale naštěstí pracuju jako HR, tak stačilo zavolat jen mojí kolegyni a ona mi ho do pěti minut poslala a já ho pak přeposlala mailem bankéřce.

Výplatnice už jsme naštěstí měli čerstvě elektronické, tak stačilo bankéřce přeposlat email s výplatnicí.

Přitom když jsem komunikovala s touto realiťačkou, co si máme vzít sebou, kdybychom náhodou nějaký byt vybrali, tak mi řekla, že stačí občanka a pas a nic dalšího není třeba. Takže pro jistotu bych doporučila vzít si sebou co nejvíc dokumentů, radši i víc výplatnic, možná i Oddací list bych si příště radši vzala, pracovní smlouvu… těžko říct, jestli jiné banky mají stejné procesy…

Manželovi se na dálku takhle v rychlosti při čekání ve frontě nepodařilo zařídit tyto dokumenty jako mě, takže jsme se rozhodli to nekomplikovat a účet jsem si zřídila jen na sebe a jeho jako disponenta jsem tedy uvést nemohla, když tyto dokumenty nedoložil, ale při příští návštěvě by šel přidat jako disponent.

Pak mě čekalo podepsat ještě slušný stoh různých dokumentů, z kterých jsem nedostala ani jeden, všechno si nechala bankéřka. Mě pak dala jen jeden papír s číslem účtu a IBANem.

Také bylo potřeba vložit na účet alespoň 150 EUR.

Chtěla mi ještě zřídit internet banking, ale zrovna to nějak nefungovalo, tak mi jen ukázala jak na to a já si to pak udělala po návratu do ČR, protože z mobilu mi to taky pořád nefungovalo. Bylo potřeba vyplnit pár údajů a pak mi hned vzápětí někdo z banky volal, aby dokončil aktivaci. Naštěstí měli na lince někoho, kdo mluvil anglicky. U těchto důležitých věcí se přece jen s angličtinou cítím líp.

Tohle vše včetně půlhodinového čekání ve frontě zabralo 2 hodiny, uff… a to bylo jen založení účtu. Dovedete si představit řešit hypotéku v Portugalsku? Já si to radši ani představit nechci.

I když tento byt nakonec neklapl, tak jsme byli rádi, že účet už máme založený, ale jinak Santander určitě nedoporučuju. Je to poměrně zkostnatělá banka s neflexibilními procesy a později se pár zádrhelů objevilo (ale nemůžu posoudit, jestli by to v jiné bance bylo lepší).

Santander má měsíční poplatek za vedení účtu 6 EUR… Nic co by člověka zruinovalo, ale jak člověk z moderních bank v ČR není zvyklý platit poplatky, tak mi to přijde dost… Kartu jsem si nenechala dělat (za tu se taky ještě platilo zvlášť), spíše si zařídím ke svému účtu v ČR i účet v EUR a peníze si případně budu přeposílat tam, abych mohla vybírat z bankomatu.

Taky oproti našim bankám mi přijde, že ten účet není nějak extra zabezpečený, při přihlašování to chce jen uživatelské jméno a heslo, žádné další ověření přes telefon jako u nás tam není…

https://www.santander.pt

 

Rezervační smlouva

(Contrato de Promessa de Compra e Venda)

Ten původní byt nakonec tedy neklapl, ale za pár dní se objevil jiný a mnohem lepší 🙂 Den před odletem jsme tedy podepisovali v realitce rezervační smlouvu.

Rezervační (předkupní) smlouva obsahuje podmínky, na kterých se obě strany shodly (Identifikace nemovitosti, kupní cena, způsob platby a jméno prodávajícího a kupujícího, atd.). V případě, že by se prodávající od podepsané smlouvy rozhodl odstoupit, musel by vrátit nejen tu zálohu, co jsme již zaplatili, ale jako sankci zaplatit ještě částku ve výši zálohy (takže vlastně dvojnásobek zaplacené zálohy). Kdybychom nakonec od smlouvy odstoupili my, tak o tu zálohu (10% ceny bytu) přijdeme.

Dostali jsme do ruky portugalsko anglické znění smlouvy a realiťačka María začala celou smlouvu přede všemi předčítat. Poté co dočetla, jsme probrali ještě pár detailů a pak jsme přistoupili k podpisům, kromě poslední strany bylo potřeba, aby se každý podepsal na každou stranu smlouvy nahoru do rohu. Na základě rezervační smlouvy jsme měli zaplatit 10% kupní ceny přímo na účet majitelů bytu. Ale oproti našim smlouvám mi smlouva nepřišla moc precizní, třeba tam vůbec nebylo stanoveno, do kdy máme ty peníze poslat. Po podpisu rezervační smlouvy jsme si oddychli, že teď už by to snad mělo klapnout. Ve smlouvě bylo stanoveno, že je třeba dokončit proces koupě (escritura), tj. přepsání na katastru a předání zbylých 90% ceny formou šeku do 3 měsíců. Je to takové zvláštní, že tok peněz nejde přes úschovu u notáře/advokáta tak jako u nás.

Rezervační smlouvu jsme dali na 3 měsíce, i když už jsme věděli, že peníze už máme k dispozici a koupi můžeme uskutečnit, hned jak budou mít majitelé vyřešenou návaznost na jejich byt, který se chystali koupit (prý už měli snad nějaký vyhlídnutý). Ještě že jsme to dali i tak na ty 3 měsíce, kvůli koronaviru nakonec koupě bez 3 dnů trvala přesně 3 měsíce.

Co jsme vyřizovali po návratu z Madeiry?

Když jsme se vrátili z Madeiry, vypadalo to, že proces koupě bude velmi jednoduchý, tím že se vším pomáhá realitka, mělo stačit přijet znovu na Madeiru a vyřídit proces tzv. escritura (přepis na katastr, podpis kupní smlouvy a předání šeků majitelům). A protože můj manžel na escrituru se mnou přijet nemohl, měla jsem jen vyřídit plnou moc.

Takže vcelku velmi jednoduchý proces – NIF, založení účtu, plná moc od manžela, escritura a hotovo – brnkačka… No jenže krátce po návratu z Madeiry pomalu a jistě všude začínala přibývat čísla nakažených koronavirem. V tu chvíli mě nenapadlo, že to ten podělaný koronavirus vše tak zkomplikuje…jsem si říkala, pohoda, když mi zruší let, mám spoustu dalších možností, můžu letět kromě Prahy z Vídně, Bratislavy, příp. Katowice by se taky daly a v nejhorším i do toho Německa bych na nějaké letiště zajela… To mě fakt nenapadlo, že zakážou cestovat úplně a uzavřou se všechny hranice… Co teď? Naštěstí realiťačka nám řekla, že můžeme teda vyřídit plnou moc pro ni a ona za nás vše zařídí. Plná moc se taky pěkně zkomplikovala, bližší info najdete v kapitole Plná moc.

Zaplacení zálohy

Podle rezervační smlouvy jsme měli zaplatit 10% jako zálohu přímo majitelům na účet. Přišlo mi to takové zvláštní, že to nejde přes notářskou úschovu a rovnou relativně velká částka majitelům přímo na účet. No, nechtěli jsme si vymýšlet a komplikovat to, tak jsme na to přistoupili. Hned v pondělí po návratu z Madeiry, jsem teda tyto peníze poslala na účet přímo prodávajícím.

Zaplacení zbylé částky majitelům

Zaplacení zbylé částky za byt se mělo řešit přes šeky. Tzn. já pošlu do své banky na Madeiře peníze, nechám si pak vystavit šeky a jakmile v rámci „escritury“ proběhne přepis na katastru a podpis kupní smlouvy, rovnou se předá šek majitelům. Přišlo mi to takové zvláštní, že to není přes notářskou úschovu, ale neřešili jsme to a souhlasili jsme. Kdybych to měla řešit znovu, trvala bych na notářské úschově, protože tohle zrovna se kvůli koronaviru zkomplikovalo…

Výměna CZK na EUR

Dále jsme hned po návratu jsme řešili, jak efektivně vyměnit tak velkou částku na EUR a poslat na můj účet do Santanderu. Přemýšleli jsme jak získat co nejvýhodnější kurz.

Možnosti, na které jsme přišli byly následující:

Poslaní z našeho bankovního účtu v ČR na účet Santanderu – kurz šel nahoru, takže nic moc řešení

Oberbank – zde měli po našem návratu nejlepší kurz ze všech bank a tak jsme uvažovali o založení účtu zde a poslání peněz odtud

Směnárna – jedna banka, kde také máme účet nám poradila, že si to u nich můžeme vybrat a jít hned vedle do směnárny vyměnit na EURa a pak jen vložit na účet EURa… že to tak prý u nich dělají všichni, že ve směnárně mají dobrý kurz, že ví, že oni sami ho mají vysoký. No, zde bychom sice dost ušetřili oproti standardnímu kurzu v bance, ale byť byla směnárna hned vedle banky, nechtělo se nám takový balík nosit „po kapsách“

Devizová online směnárna – další možností bylo vyměnit peníze v devizové směnárně. Funguje jako běžná směnárna, ale výměna probíhá online. Kurz měli taky velmi dobrý, ale celý proces než pošlou vyměněné peníze, trvá asi týden. Neměli jsme ale osobní zkušenost a tak jsme se této cesty báli, když to nemáme vyzkoušené a ani nikoho neznáme, kdo s tím má zkušenost . Devizových směnáren je víc, my se dívali na tuto – http://www.devizove-obchody.cz

Individuální kurz Komerční banky

této možnosti jsme využili. I když to není asi úplně záživné čtení, níže najdete popis, jak to celé probíhalo, třeba se vám to bude hodit. Nevím, jestli to nabízí i ostatní banky, ale u větších částek ten rozdíl udělá tolik oproti standardnímu kurzu, že by se vyplatilo už jen kvůli tomu zařídit si účet u KB, kdyby tuhle možnost ostatní banky nenabízely.

Vlastně jsme na tuto možnost přišli náhodou, když manžel volal do jiné banky a zjišťoval možnosti, jak výhodně poslat větší sumu peněz, tak mu řekli, že je možné domluvit si u větších částek individuální kurz. V této bance to nakonec nešlo, protože podruhé nám řekli, že jsme dostali nesprávnou informaci. Ale na základě toho to manžel zkusil ověřit u KB, kde máme účet a tam jsme dostali informaci, že to skutečně jde (u částek cca nad 70 000 Kč). Náš bankovní poradce nám dal telefonní číslo na oddělení dealingu, kam jsem si zavolala, abych zjistila, jaký mi ten den můžou nabídnout kurz. Paní mi řekla nějakou částku, ale říkala, že se s nimi musím domluvit na přesné částce, kolik budeme posílat, tak jsem ještě volala manželovi, kolik pošleme, abychom k tomu rovnou připočítali nějakou částku za daň z nabytí a za notáře. A taky jsem v Santanderu ještě potřebovala ověřit, zda můžu celou částku poslat najednou, protože mi při zařizování internet bankingu bylo řečeno, že najednou můžu poslat jen 25 000 EUR… na chatu mi paní ale potvrdila, že na účet můžu poslat jakoukoliv částku, že omezení platí jen kdybych já z účtu Santanderu posílala peníze jinam. Než jsem tohle vyřídila, tak jsem na dealing volala znova, abych se tedy domluvila na obchodu, ale paní mi řekla, že mi nemůže dát ten kurz, co jsem se dozvěděla před hodinou, pokud jsem už neuzavřela konkrétní obchod na konkrétní částku, protože kurz se neustále v průběhu dne mění.

A tak jsem řekla, že obchod chci uzavřít teď a jaký mi může dát kurz teď. A kurz byl dokonce ještě o maličko lepší. Takže oproti běžnému devizovému kurzu z webu KB byl tento individuální kurz o 0,71 Kč nižší, což je hodně velký rozdíl u větší částky. Po tom, co jsem takto po telefonu uzavřela obchod, tak pak mi můj bankovní poradce poslal emailem tzv. konfirmaci, soubor, kde bylo popsané, jaký obchod jsem uzavřela a kolik dělá individuální kurz. Dále jsem dostala informaci, že je potřeba poslat to až následující den, že přes noc se mi na stránkách KB zobrazí položka Finanční trhy, přes které se zadává Zahraniční platba s individuálním kurzem.

Ráno jsme to chtěli s manželem poslat pro jistotu společně, přece jen tak velkou platbu člověk neposílá každý den. Finanční trhy se tam skutečně objevily (zajímavé, že jsem ji viděla jen já, manžel ne, i když je disponentem účtu), ale když jsem pak platbu zadávala, tak se mě to v dalším kroku ptalo, jestli to chci zadat jako SEPA platbu, pro kterou splňuji podmínky. Nebyla jsem si jistá a tak jsem to chtěla radši ověřit. Platbu jsem teda zrušila a rozhodla se to poslat později, až to ověřím. Jakmile jsem přišla do práce, tak jsem se nalogovala do svého účtu a polilo mě horko a začala jsem panikařit. Najednou to tam ukazovalo odečtenou celou částku, kterou jsem měla odeslat, ale příjemce nebyla moje banka Santander. V tu chvíli ve mně hrklo, jestli jsem ráno něco nepokazila, ale říkala jsem si, že jsem tlačítko potvrdit přece nezadala a platbu zrušila. Pak jsem viděla, že se to odeslalo na nějaký účet KB a tak jsem se začínala uklidňovat, že tohle bude asi nějaký mezistupeň v rámci té transakce. Bylo tomu tak. Ale když v prvním momentě vidíte, jak částka k odeslání je už odečtená a odeslaná na účet, který neznám, je to v prvních sekundách trošku šok. Poté co jsem si ještě jednou pro jistotu postup ověřila s příslušným oddělením KB, tak jsem peníze zaslala.

Před odjezdem byl kurz snad na rekordním minimu, to jsem ještě ve směnárně měnila poslední eura za krásných 25,4 Kč. A jak jsme se vrátili, začali jsme řešit tu výměnu a viděli jsme, jak každým dnem to jde o trošku nahoru. U pár stovek EUR, které člověk vyměňuje na dovolenou, těch pár korun nehraje roli, ale u takhle větší částky každý desetník byl znát, celkem to pak už dělalo dost velkou částku.

A tak jsme díky tomuto individuálnímu kurzu ušetřili reálně něco přes 60 000 Kč, tím že kurz byl o 0,71 Kč levnější. A díky včasnému poslání asi hned týden po návratu z Madeiry jsme vlastně ušetřili ještě mnohem víc, protože v dalších dnech kurz rostl víc a víc. Ale jak jsme viděli, že to začíná růst, říkali jsme si, že to už bude možná začínající dopad koronaviru a nechtěli jsme riskovat a čekat jestli kurz půjde opět dolů. A dobře jsme udělali, kdybychom vyměňovali peníze až za pár týdnů, tak jen na kurzu bychom prodělali cca 280 000 Kč. Ufff, to už by fakt zabolelo.

Plná moc

Portugalská ambasáda

Původně jsem měla vyřizovat plnou moc pro mého manžela, aby nemusel se mnou jet vyřídit escrituru. Dostala jsem od realitky vzor plné moci připravený notářem a informovala mě, že je nejlepší vyřídit plnou moc přímo na portugalské ambasádě, abychom měli jistotu, že notář tu plnou moc přijme. Takže krátce po příjezdu z Madeiry mi realiťačka poslala vzor a já kontaktovala ambasádu v Praze, abych zjistila bližší informace:

  • Plnou moc je třeba vyřídit osobně, takže jsem manželovi zařídila termín, kdy se tam měl stavit
  • Cena – 770 Kč
  • Plná moc (Procuracao) byla v portugalštině a díky vyřizování na ambasádě nebyl překlad do češtiny potřeba… A to ani když manžel portugalsky neumí, řekli, že stačí, když mu řeknou obsah dokumentu…Super, byla jsem ráda, že se nemusí řešit překlady…
  • Občanka nebo pas sebou
  • Web Portugalské velvyslanectvíhttps://www.praga.embaixadaportugal.mne.pt/cs/

Mezitím se už začínala situace komplikovat a začínala jsem se bát, jestli půjde vycestovat kvůli koronaviru. Ale ještě to nebylo jasné, ale i tak jsme se rozhodli být o krok napřed a realiťačka potvrdila, že kdyby se to takto zkomplikovalo, šlo by, abych já a můj manžel udělili plnou moc jí a ona by vše zařídila za nás. Pro jistotu nám teda poslala nový vzor s plnou mocí pro ní a já se tedy rozhodla jet do Prahy s manželem, abychom si nechali vystavit pro jistotu plné moci 2 – pro mě od manžela, kdybych mohla jet vyřídit na Madeiru osobně a druhou plnou moc pro realitačku. No, ani tohle se nám už nepodařilo. Měli jsme objednaný termín ale v ten týden, kdy jsme tam měli jet, tak ambasádu uzavřeli a nebyli schopní říci, kdy začnou opět normálně fungovat. Ještě jsem tam zkoušela volat, ale bylo mi řečeno, že řeší jen urgentní věci jako repatriace do ČR… A mezitím uzavřeli i hranice, tak bylo jasné, že osobně si na Madeiru nezajedu…

 

Plná moc s apostilou

Co teď, když zavřeli i ambasádu? Ověřovala jsem s realiťačkou, jaké jsou další možnosti, a jak jsem doufala, potvrdila, že tedy plná moc půjde vyřídit přes apostilu, ale že je to mnohem náročnější proces a bude vyžadovat více kroků. Ale jiná možnost nebyla a nebylo jasné, kdy ambasádu znovu otevřou, tak jsem se pustila do vyřizování apostily a byla jsem šťastná, že existuje aspoň nějaká varianta, jak to vyřešit.

Překlad do češtiny

Volala jsem notáři, abych zjistila, jaký je proces a ten mi řekl, že aby mi ověřil plnou moc s našimi podpisy, je třeba, aby ten dokument byl v češtině přeložený úředním (soudním) překladem. No, ten úřední překlad jsem nepochopila, přece jen notář ověřuje jen podpisy a obsah neřeší…no nic, nechala jsem teda hned vyhotovit úřední překlad u Aspeny (https://www.aspena.cz), s kterou mám z práce celkem dobrou zkušenost (Skřivánka nedoporučuju, tam byla kvalita vždy fakt otřesná, jiné agentury jsem neřešila, ani jsem ceny neporovnávala, nebyl čas, chtěla jsem pro jistotu šetřit každý den, aby se to do těch 3 měsíců stihlo). Abych šetřila čas, tak jsem radši nechala udělat expresní překlad do 2. dne, ten stál 2371 Kč (necelé 2 strany A4).

Aspeně jsem jen poslala po mailu zadání překladu a oni ho překladatelce přeposlali. Do druhého dne jsem měla překlad.

Aspena – https://www.aspena.cz

Cena expresního překladu do 24 hod. – 2371 Kč

Notář

Pak jsme zašli k notářce, aby ověřila podpisy. Další nervy jsme měli z toho, aby ta plná moc s naším typem úředního ověření stačila, protože realitačka psala, že to ještě ověřovala s katastrem a že ta plná moc musí mít Termo de autenticacao. To je sice standardní úřední ověření od notáře, jenže v Portugalsku má trochu jiné náležitosti – notář ověří podpisy (stejné jako u nás), ověří totožnost (stejné jako u nás), ale pak na samostatné stránce je sekce Termo de autenticacao (Úřední ověření), kde se zároveň popisuje, že jsme dokument četli, jsme si vědomi obsahu a potvrzujeme, že plná moc vyjadřuje naší vůli. Tak jsem ověřovala s notářkou, jestli tohle půjde takto udělat i u nás a dostala jsem informaci, že ne, že u nás se ověřuje jen podpis a totožnost… Sakryš, co když to takto na katastru nebude stačit? A protože Češi jsou národ vynalézavý, vymyslela jsem další variantu. Když notář říkal, že ověřuje jen podpisy a je mu jedno, co si tam dopíšeme ručně, tak jsem se rozhodla, že ten svazek překladu (tj. portugalský originál s překladem do češtiny svázané do jednoho dokumentu) prostě obohatím o tuto větičku, kterou mívají v Termo do autenticacao – a prostě jsem to tam dopsala ručně. A nechala jsem si v tomto svazku ověřit jak podpisy na portugalském originálu, tak na českém úředně ověřeném překladu.

Pak jsem udělala ještě jednu variantu – nechala jsem si od Aspeny poslat i Wordovou verzi překladu, do té jsem si dopsala na počítači tu větičku z Termo de autenticacao a vytiskla (abych měla jednu variantu, kde to není ručně dopsané). Takže nám notář ověřil podpisy i na této variantě. Razila jsem strategii „čím víc variant a podpisů, tím líp – jedna z nich prostě klapnout musí

Cena – 218 Kč (3 listiny)

 

Apostila

Pak jsem potřebovala zjistit, jak se zařizuje apostila. Vygooglila jsem, že to dělá Ministerstvo zahraničních věcí – super, mají otevřeno i v době koronaviru, uff, a dokonce tam ani nemusí se mnou jet ani manžel, můžu vyřídit sama…ale pro jistotu jsem tam zavolala a má radost hned pominula, protože mě informovali, že vydávají apostilu na jiný druh dokumentů a apostilu na plné moci vydává jen Ministerstvo spravedlnosti.

No, nic moc, Ministerstvo spravedlnosti zavřelo pro osobní styk, ale naštěstí fungujou aspoň prostřednictvím pošty. No ale na webu jsem se dočetla, že zákonná lhůta na vyřízení apostily jsou 4 týdny a standardní doba vyřízení je tak cca 2 týdny. No nic, zkusila jsem tam zavolat, abych zjistila bližší informace, jestli se to nedá nějak urychlit. Pán říkal, že urychlit se to úplně nedá, že to vyřizují popořadě, jak jim to přijde z podatelny na stůl a že jakmile to má na stole, vyřizují to do druhého dne. Tak jsem se ptala, jestli nemůžu nějak popohnat tu podatelnu. Říkal, že asi úplně ne, ale že to můžu do průvodního dopisu zkusit napsat. Tak jsem zkusila do průvodního dopisu slušně napsat, že bych velmi ocenila, kdyby to mohli vyřídit rychleji a popsala důvody. Nevím, jestli to pomohlo, ale dokument jsem do týdne měla, větší zdržení byla prakticky pošta, která ani po ČR většinou nedodávala do druhého dne, ale do dvou pracovních dnů. Já posílala do Prahy ve čtvrtek, až v pondělí to bylo na Ministerstvu spravedlnosti a v pátek už mi dokument ležel ve schránce. To opravdu potěšilo, zákonné 4 týdny byly dost děsivé. Už před nějakou dobou mi totiž napsala realitačka, že majitelé už jsou na koupi připravení a že se tedy čeká jen na plné moci ode mě a od manžela. Taky jsem měla strach, aby mezitím nezavřeli třeba nějaké úřady na Madeiře, takže jsem ten proces koupě chtěla co nejvíc urychlit.

Na vyřízení apostily jsou třeba kolky (100 Kč/listina), které se nedají koupit na místě, i když to jde člověk vyřizovat osobně (mimo období koronaviru). Kolek koupíte na každé poště.

Ministerstvo spravedlnostihttps://www.justice.cz/web/msp/overovani-listin-do-ciziny1

Cena – 100 Kč/listina (i když jsou tam 2 podpisy), my celkem 300 Kč za 3 kolky

 

Překlad do portugalštiny

Nečekala jsem, že by ta apostila mohla dorazit tak rychle a tak jsem nekontrolovala schránku 2x denně a že tam leží dopis z Ministerstva, jsme zjistili až v 18:00 večer. Sakryš, Aspena už je zavřená. Teď bylo totiž ještě potřeba znovu přeložit zpět do portugalštiny soudním překladem nejen tu plnou moc ale i razítko od notáře a apostilu.

Chtěla jsem nechat udělat překlady u obou variant:

  1. VerzeOriginál plná moc v portugalštině s úředním překladem do češtinyapostilou jak na portugalském originálu, tak na českém překladu a v české verzi obohacený o ručně napsanou větičku odpovídající termo de autenticacao (bylo potřeba přeložit ten překlad do češtiny zpět do portugalštiny a přeložit i to razítko od notáře a apostilu)
  2. Verze – Vytišněný český překlad portugalské plné moci s apostilou a na počítači doplněnou větou odpovídající termo de atenticacao (bylo potřeba přeložit zpět do portugalštiny a přeložit i to razítko od notáře a apostilu)

Jestli se v tom začínáte ztrácet, nelekejte se, není to způsobený nižším IQ ani tím že už je třeba pátek a už vám to nemyslí… já jsem sem v těch všech variantách a papírech už taky ztrácela, i když jsem to sama řešila :p

Čekat přes víkend než bude v pondělí otevřená Aspena mi přišlo jako celá věčnost a tak mě napadlo jiné řešení. Na úředním překladu je přeci jméno té překladatelky. Zkusila jsem si ji vygooglit a našla jsem její oficiální stránky, protože nepracuje jen pro Aspenu, ale zároveň je překladatelka na volné noze. Tak jsem jí zkusila zavolat a byla velmi ochotná a slíbila, že mi překlad do pondělka udělá. Vlastně to moc práce nebylo, jen překlad razítka a apostily (plnou moc do portugalštiny překládat nemusela, protože stačilo jen překopírovat původní portugalský originál). Ale tentokrát bylo vlastně potřeba doručit ty originály, protože jsem potřebovala, aby to vše bylo v jednom svazku s tou apostilou.  A protože jsem zas nechtěla ztrácet čas naší šnečí poštou a tak jsem nejdřív poslala v pátek jen vyfocené texty k překladu a v pondělí k večeru jsme si udělali s manželem výlet kousek za Brno, abychom jí předali originály a ona nám to na místě svázala s překladem. Ufff, klaplo to, s Aspenou a přeposíláním pošty bych ztratila spoustu času a navíc její cena byla samozřejmě výrazně levnější než přes Aspenu.

Takže kdybyste potřebovali soudní překlad z portugalštiny (nebo španělštiny a francouzštiny), Barboru určitě můžu doporučit.

Cena – 900 Kč

Web Překladatelka Barbora Vázquesová Drahozalováhttps://barbora-vazquezova.tlumoceni-preklady.cz/kontakt/

UPS – Zaslání plné moci na Madeiru

Jak jsme obdrželi překlady plné moci, bylo potřeba poslat originály na Madeiru naší realitačce.

Česká pošta doručuje do Portugalska za 4-6 dní, takže Madeira 6, když je to ostrov a ještě říkali, že teď v době koronaviru, to bude určitě pomalejší. Takže Českou poštu jsem opravdu nechtěla riskovat…

Dívala jsem se na další možnosti doručení jako např. DHL atd. ale nejlevnější a nejpřehlednější mi přišlo UPS přes stránky (https://www.expresniposta.cz ), jejich web mi přišel přehlednější než stránky UPS. Ti doručují na Madeiru do 3 pracovních dnů, ale říkali, že v aktuální situaci se to také může lehce zpozdit a ještě to bylo zrovna v období Velikonoc. Došlo to přesně do 4 pracovních dnů, na Velikonoční pondělí (to naštěstí na Madeiře neměli svátek).

Zde stačilo vyplnit formulář na webu a na základě toho mi poslali štítek k vytištění, který jsem si musela vytisknout a dát řidiči, aby to dal do speciální obálky UPS a dal na to ten štítek. Když jsem si pak prohlídla štítek pořádně, našla jsem hned dvě chyby – špatné směrovací číslo a dále moje telefonní číslo bylo špatně. Volala jsem na jejich linku a bylo vidět, že se jim nový štítek řešit nechce, říkali, že řidič vždy zvoní a nevolá a že do GPS si zadává adresu podle ulice, tak by špatné PSČ nemělo vadit. Takže na štítku jsem to jen opravila ručně. Moc mě to neuklidnilo, ale doufala jsem, že to proběhne v pořádku. Řidič si dopis s plnými mocemi vyzvedl během časového rozmezí, které uvedli v emailu. Měla jsem číslo zásilky a podle toho jsem mohla pěkně vidět, kde se zásilka zrovna nachází. Do Portugalska to dorazilo velmi rychle, ale tam se to v pátek zaseklo, a přestože bylo napsáno na webu, že očekávané datum doručení bude pátek, v pátek psali, že se zásilka zpozdí a na Madeiru to dorazilo v pondělí. Takže celkem 4 pracovní dny, což v období koronaviru není špatný.

Cena – 2394 Kč (včetně pojištění, to bylo cca 200 Kč)

UPS – https://www.expresniposta.cz

Tajně jsem doufala, že týden po Velikonocích již proběhne escritura. Ale pak realiťačka napsala, že ještě chybí jeden papír z Instituto de Habitação da Madeira a že byl úřad zavřený kvůli karanténě na Madeiře. Tohle nám předtím neřekla, říkala, že se čeká jen na naši plnou moc. Naštěstí za pár dnů úřad otevřeli konečně i pro veřejnost a vyřízení mělo být nejpozději do 2 týdnů. Jakmile to bylo hotové, začala realiťačka řešit šeky.

 

Šeky & doplacení peněz prodávajícím

Šeky byly další zádrhel, v plné moci jsem udělila naší realiťačce plnou moc i na zařízení šeků a po emailu jsme ověřovali, zda ty šeky půjdou vyřídit na základě plné moci a moje bankéřka potvrdila, že ano. Poté co byl vyřízen poslední papír a mohlo se přejít k escrituře, tak realitačka volala do banky, aby se domluvila na vyřízení šeků a tentokrát dostala informaci, že přes šeky to vyřídit nepůjde, protože můj účet je individuální a disponovat s ním může jen disponent a plná moc nepomůže… Nevím, proč nám tu informaci bankéřka neřekla rovnou, když jsme se ptali poprvé. Taky mě překvapilo, že to ani realitka ani notář, který připravoval znění plné moci, neví, že šeky přes plnou moc zařizovat nejdou. Nevím, jestli to je jen u této banky nebo obecně všude nejde vystavit šeky na základě plné moci… Dostali jsme teda informaci, že to předali na právní oddělení a čekají na vyjádření, zda můžou udělit výjimku a šeky vydat. Ale nebylo jasné, do kdy se vyjádří.

Hned v pátek ráno jsme se rozhodli zkusit zavolat do banky paní z přepážky, s kterou to řešila naše realiťačka. Ta mi řekla to samé, že to přes plnou moc nejde a čeká se na vyjádření právního oddělení. Na právní oddělení nás přepojit nechtěla. Tahle paní nemluvila anglicky, tak jsem to musela zvládnout v portugalštině. Pak jsem zkusila zavolat ještě jednou a požádala, aby nás přepojili na právní oddělení a někoho kdo mluví anglicky, ale opět nás nepřepojili, ale aspoň jsem to mohla probrat v angličtině. Paní navrhovala poslat peníze přímo realitce a nebo počkat na vyjádření právního oddělení.

Už předtím než jsem do banky volala, navrhla realiťačka navrhla 2 možná řešení – že buď můžeme poslat peníze na účet přímo prodávajícím nebo na účet realitky Era. Přišlo mi lepší samozřejmě na účet Ery. No, oproti zvykům v ČR jsme na to žádný oficiální dokument nedostali, vše jsme to měli jen po emailech a na základě toho jsme se rozhodli poslat zbylých 90% ceny + peníze na daně na účet realitky. Je to přece jen velká realitka a věřili jsme, že by si peníze nedovolili zpronevěřit… ale není to způsob, který bych doporučila, ale my se to rozhodli risknout…

Ale ani poslání na účet nebylo tak jednoduché, trvalo to 3 dny, než se mi to podařilo dořešit a poslat. Bankéřka říkala, že denní limit na poslání peněz je jen 25 000 EUR a přes telefon nebo online nejde limit navýšit…takto bysme tu částku museli posílat na několikrát, to se mi opravdu nechtělo… Bankéřka říkala, že najednou to jde poslat jen přes email, ale ta původní bankéřka co mluvila anglicky říkala, že v mém profilu email nevidí a že email jde aktualizovat jen osobně… No, kdybych tam mohla osobně, tak tohle řešit nemusím… Řekla jsem, že nechápu, proč tam můj email není, že při založení účtu jsem ho určitě uváděla a navíc jsem z něj posílala mé bankéřce svou výplatnici, takže podle toho může vidět, že se skutečně jedná o můj email. Naštěstí tedy souhlasili, že mi email aktualizují bez osobní návštěvy.

Pak mi bankéřka napsala asi 4 údaje, co je potřeba do emailu doplnit za údaje, aby transfer celé částky mohla udělat za mě. Další den jsem dostala číslo účtu od Ery a tak jsem psala své bankéřce všechny údaje, aby za mě mohla udělat transfer. Další den mi bankéřka volala, že přes ten email to nakonec nepůjde, že takto by šlo poslat opět maximálně 25 000 EUR, ale že je způsob jak to udělat. Vysvětlila mi, že mi pošle předvyplněný formulář s žádostí o transfer, který mám jen podepsat a poslat scan zpět a dále že mám ještě poslat scan občanky a rezervační smlouvy. A ještě mě informovala, že originál žádosti mám poslat poštou. Bylo úterý a escritura byla naplánovaná na další úterý, tak jsem si říkala, že se to snad stihne, peníze měly přijít do druhého dne do realitky na jejich účet. Všechny dokumenty jsem poslala a moje bankéřka udělala transfer peněz na účet realitky Era. Peníze naštěstí došly v pořádku a doufala jsem, že teď už žádný zádrhel nebude.

 

Escritura

Poté co konečně byly převedeny peníze na účet Ery a Era si vyzvedla šeky, mohlo dojít k poslednímu bodu – escritura (tj. přepsání na katastr, podpis kupní smlouvy a předání šeků prodávajícím). Zajímavé, že šeky se prý vyzvedávají až v den escritury.

Probíhá to tak, že se sejde prodávající, realitka (já kvůli koronaviru nemohla dorazit osobně, tak mě realitka na základě plné moci ode mně a od manžela zastupovala) a notář a proběhne podpis smlouvy, přepis na katastr a předání šeků.

Také mi přijde zajímavé, že člověk není seznámen se smlouvou předem. Před nějakou dobu jsem se ptala realiťačky, jestli je už kupní smlouva připravená a zda mi ji může poslat k nahlédnutí. Napsala mi, že smlouva má jasně dané náležitosti, které jsou vždy stejné a že se předem ani jedné straně nepředkládá a jak prodávající tak kupující jsou se smlouvou seznámeni až v momentu escritury…

 

Daně & poplatky

V rámci escritury se řeší ještě 2 daně a poplatek notáři, to se taky platilo formou šeků. Naše náklady byly následující:

IMT : 950,00 EUR (Daň z převodu nemovitost)

Imposto de Selo: 760,00 EUR

Escritura e registo: 375,00 EUR (poplatek za notáře)

IMT

  • Vypočítává se z ceny nemovitosti a je to 0-6% z ceny
  • Výše této daně je odlišná u místního či cizince, který zde nemá trvalé bydliště
  • Výše daně také záleží na ceně bytu, takže např. u levnějších bytů zaplatí cizinec jen 1% z ceny, ale např. u drahých nemovitostí (cca 359 000 EUR – 688 000 EUR) se platí 8% z kupní ceny.

Imposto de Selo

  • Výše činí 0,8 % z kupní ceny

Podrobnější informace v angličtině můžete najít např. zde – https://www.pinkrealestate.pt/buying/taxes-and-fees.html

Byla jsem celá netrpělivá, jestli už nebude žádná komplikace hlavně s naší plnou mocí a netrpělivě jsem čekala na email od realiťačky s potvrzením, že to už proběhlo. Napsala mi hned poté co escritura proběhla a poslala mi všechny dokumenty, které podepsali. To jsem si fakt oddechla, byla to obrovská úleva.

Uffff 🙂 Dobrali jsme se zdárného konce. Celý proces takto na dálku v době koronaviru, kdy byly i různé úřady zavřené, trval bez 3 dnů přesně 3 měsíce. Asi standard u koupě bytu, ale musím říct, že mi to přišlo jako věčnost. Bylo to období, kdy bysme nejradši zrušili všechny víkendy, Velikonoce a svátky, protože to byly dny, kdy jsme věděli, že se nic neděje :p

V době koronaviru to bylo podstatně komplikovanější, ale kdyby tam člověk mohl přijet osobně, tak by ten proces nebyl vůbec komplikovaný.

Štěstí / shoda náhod / haluz – osud?

Musím říct, že celý proces koupě od výběru až po podpis kupní smlouvy byla totální haluz, sled neuvěřitelných náhod a velké štěstí, že se to vše podařilo a klaplo to.

  1. Výběr bytu hned při první návštěvě – jaká je šance, že se objeví zajímavá nabídka zrovna v týdnu, kdy se člověk na Madeiře nachází? U všech 6 nabídek co jsme obeslali, jsme zjistili, že už nejsou aktuální. Objevili se pak 3 byty mimo nabídku, třetí jsme vzali.
  2. Přesně náš byt jsem si vyhlídla – při prozkoumávání Nazaré jsem si tento konkrétní byt vyhlídla – když jsem viděla tu terasu, prohlásila jsem, že přesně tenhle byt by se mi líbil a chtěla bych ho. O 3 dny později jsme šli do tohoto bytu na prohlídku (nebyl v inzerci) a vzali jsme ho. Jaká je pravděpodobnost, že si vyhlídnete z celého Funchalu jeden byt a on se opravdu objeví v nabídce a my ho vezmeme? Neuvěřitelná náhoda. Asi osud…. 🙂 
  3. Den před prohlídkou našeho bytu se manželovi nepodařilo zaparkovat u Forum Madeira a od našeho bytu jsme tam šli pěšky. Díky tomu jsme potkali našeho realiťáka Joao a díky tomu se nám podařilo domluvit prohlídku bytu hned na druhý den dopoledne. Kdybychom ho nepotkali, tak bysme to vše do našeho odjezdu asi nestihli dořešit.
  4. Nejhezčí byt co jsme viděli – byty jsme na dálku sledovali rok. Nabídka nic moc, často škaredá kuchyň, koupelna nebo původní podlahy. Ten náš byl bezkonkurenčně nejhezčí ze všech bytů, co jsme na internetu v naší cenové relaci viděli. Jaká náhoda, že se takový byt objevil zrovna při naší únorové návštěvě….
  5. Původní bankovní byt neklapl a ještě že tak. Hned ten den večer se objevil ten náš, mnohem hezčí a s velkou terasou a díky tomu bytu co neklapl, už jsme měli vyřízené NIF a číslo účtu. Velká výhoda, protože náš byt se řešil až na konci našeho pobytu, tak bysme to jinak vše nestihli zařídit.
  6. Sleva 5000 EUR – potěšilo nás, že se nám podařilo usmlouvat 5 000 EUR
  7. Kurz – kvůli koronaviru šel kurz eura po našem návratu každým dnem nahoru. My jsme stihli vyměnit ještě včas a reálně díky individuálnímu kurzu u KB jsme ušetřili přes 60 000 Kč. A teoreticky dokonce mnohem víc, protože kdybychom si s výměnou peněž nepospíšili, o několik týdnů později bychom na kurzu prodělali až 280 000 Kč.

Komplikace kvůli koronaviru – kvůli zavřeným hranicím se to vše zkomplikovalo a zařizování na dálku bylo mnohem komplikovanější, ale vždy se nakonec nějaké řešení našlo a klaplo to. Hurááááááááááááááááááá

Proces koupě – shrnutí v bodech

(dle naší zkušenosti, escritura na dálku na základě plné moci):

Výběr bytu

NIF – zařízení daňového identifikačního čísla na Finančním úřadu (pas, občanka) – 10 EUR/osoba

Založení čísla účtu – pas, občanka, výplatnice, potvrzení o zdanitelných příjmech, počáteční vklad 150 EUR

Rezervační smlouva – zaplacení 10% ceny

Výměna CZK na EUR a zaslání na portugalský účetnejlepší je domluvit si v bance individuální kurz

Plná moc

  1. v případě, že byt kupujete v režimu společného jmění manželů a váš manžel/manželka nemůže být přítomen u podpisu kupní smlouvy (escritura)
  2. v případě, že se nemůžete podpisu kupní smlouvy zúčastnit osobně (náš případ kvůli koronaviru a nemožnosti cestovat – vyřízena plná moc pro realiťačku)

a) Plná moc přes portugalskou ambasádu – nejjednodušší by bylo přes Portugalskou ambasádu (kvůli uzavření ambasády jsme bohužel nemohli využít)

b) Plná moc s apostilou

  • Výrazně složitější a zároveň dražší varianta
  • Plná moc připravená portugalským notářem
  • Soudní překlad do češtiny
  • Ověření podpisů notářem
  • Vyřízení apostily na Ministerstvu spravedlnosti
  • Soudní překlad plné moci, razítka od notáře a apostily do portugalštiny

UPS – Zaslání plné moci na Madeiru

Šeky & doplacení peněz prodávajícím

  • Šeky nebylo možno nakonec vyřídit na základě plné moci, peníze jsme tedy poslali na účet realitky a ta pak vyřídila šeky

 

Escritura

  • Podpis kupní smlouvy
  • Přepis na katastr
  • Předání šeku prodávajícím
  • Zaplacení daní a poplatku za notáře

Náklady- proces koupě

Provize realitce – 0 Kč (platí prodávající)

NIF – 10 EUR

Plná moc

Notář218 Kč

Překlad do češtiny -Aspena2371 Kč (expresní překlad)

Překlad do portugalštiny – Barbora Vázquesová Drahozalová 900 Kč

Apostila300 Kč (100 Kč/1 kolek = 1 listina)

UPS2394 Kč

Daně2085 EUR (53 376 Kč)

 

Budoucí pronájem pro Vaši dovolenou

Koupě přišla trochu dříve (02/2020), než jsme čekali a tak ještě potřebujeme došetřit na nábytek, ale přibližně za rok, bychom chtěli nabídnout náš byt k pronájmu turistům. Budeme zatím jezdit na Madeiru jen na dovolenou a byla by určitě škoda, aby byl byt zbytek roku prázdný.

Byt bude vhodný až pro 6 osob – takže ideální pro rodiny s dětmi či skupinku přátel.

Pokud máte taky nějakou zkušenost s koupí nemovitosti na Madeiře, určitě budu ráda, když se podělíte o vaše zkušenosti v komentářích.

A pokud byste se chtěli ještě na něco zeptat, taky napište do komentářů, ráda poradím, pokud budu vědět.

Please follow and like us:

  •  

7 komentáře

  • Petr

    Děkuji za vyčerpávající článek ohledně procesu nákupu bytu na Madeiře. Taky o tom uvažuji a dost věcí jsi mi ve článku objasnila, díky! Určitě uvítám i další zkušenosti ohldně zařizování bytu 🙂

    • Lenkacestounecestou

      Nemáš vůbec zač 🙂 Snažím se vždy sepsat vše podrobně, aby to někomu pomohlo, nemam rada, když na FB ve skupinach se člověk od každého dozví maximálně pár vět a žádné ucelené info…Chystas se kupovat taky na Madeire nebo jinde v Evropě? Určitě postupně sepíšu i ostatní zkušenosti až budu řešit zařízení nábytku, agenturu na správu bytu atd. Kdyby tě napadl nějaký dotaz, dej klidně vědět, ráda poradim, pokud budu vedet 🙂

      • Petr

        Ano přesně jak píšeš, na FB to je takové útržkovité, od každého trochu, ale nemá to žádnou ucelenou formu tako je tomu tady 🙂 Uvažujeme taky právě nad Madeirou, líbí se nám tam, je to tam takové „pestré“ 🙂

        • Lenka cestou necestou

          Super. Doporučuju, Madeira je fakt nádherná. Doporučuju s koupí moc neotálet, ceny tam za posledni 2 roky dost rostou…

  • Monika Č.

    Ahoj,
    Kupovala jsem s bývalým přítelem být ve Funchalu- Rua do Alto do Amparo 48. Krásný dům s velkými terasami na úplném vrcholu kopce v São Martinho.
    Puvodne vystaveno jako hotel. Často se tam byty objevují. Doporučuji. Skvělá lokalita kousek od Estrada Monumental a Playa Formosa.

    Proces byl pomerne jednoduchy a přehledný. Portugalský mluvím, ale bývalý přítel byl Portugalclec, takže spousta papírování odpadla.

    Kupovali jsme jako close out od banky – CGD- caisa geral depositos. Mají stránky se zabavenymi byty.
    https://www.caixaimobiliario.pt/comprar/imoveis-venda.jsp?op=comprar&pgnr=1&ofs=&rsnr=&pgsz=&listing=&ordby=&dc=30%3AMadeira&tptpl=0&pcmax=0&pcmin=-1&f=0&armin=0

    Byt byl několik let prazdny- takže cena byla 110tis euro. Usmlouvali jsme na 104tis. Nábytek jsme řešili komplet.
    Což mi připomíná jeden důležitý bod na který na pevnině není nikdo zvyklý a to, ze na obyc nábytek se čeká i několik měsíců!

    Madeira je srdcovka a doporučuji komukoli kdo nad bydlením nebo bytem/domem na dovolené v zahraničí přemýšlí 🙂

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *