Pohled na krásnou baziliku
Evropa,  Itálie

Itálie – Bergamo

Bergamo, Lago di Como a Lago d´Iseo bez půjčení auta

Do italského Bergama jsem vyrazila se synem a dvěma novými kámoškami na prodloužený víkend v červnu. Navštívili jsme jezero Lago d´Iseo a Lago di Como. U jezera Lago di Como jsme navštívili také krásnou soutěsku Orrido di Bellano a poté jsme se vlakem přesunuli do městečka Varenna, kde jsme se prošli po pobřeží a také jsme navštívili hrad s krásnými výhledy na jezero. V den odletu jsme navštívili Bergamo, které také opravdu stojí za návštěvu. V tomto příspěvku jako vždy najdete podrobné informace, které vám ušetří spoustu času při plánování, pokud se rozhodnete tento krásný kout Itálie navštívit.

Datum: 30.6.-3.7.2023

Itinerář

• Den 1 – Lago d´Iseo – Lovere, Castro
  • Den 2 – Lago di Como – Bellano a soutěska Orrido di Bellano, Varenna
  • Den 3 – Bergamo a odlet do Brna

Navštívená místa

Když jsem na jaře objevila, že obnovili lety do Bergama z Brna, tak jsem si říkala, že toho musím využít, než tu linku zas časem zruší, kdyby o ni náhodou nebyl zájem. Normálně to nedělám, ale tady jsem koupila letenky ještě ten den pro mě a pro malýho, aniž bych měla domluvenou ještě nějakou kámošku. Říkala jsem si, že než se s někým domluvím, tak by letenky taky mohly zdražit a termín byl celkem daný, protože vzhledem k mému cestování už jsem nebyla schopná to napasovat na jiný termín. A říkala jsem si, že když nikoho dalšího neseženu, tak klidně pojedu se svým 10letým synem sama. A musím říct, že mi to opravdu zabralo asi měsíc, než jsem někoho sehnala. Několik kámošek chtělo čas na rozmyšlenou a pak to vždy z nějakého důvodu odmítly. Tak jsem si ještě vzpomněla na jednu známou, s kterou jsem se byla před 3 lety na jednodenním výletu do Rakouska, ale tam jsme se vlastně neseznámily, napsala mi až po výletu, když viděla můj příspěvek na fb cestovky. Tak jsme si začaly občas psát a zůstaly jsme v kontaktu, že bysme spolu někdy časem mohly něco podniknout, ale osobně jsme se nikdy vlastně od té doby neviděly. Tak jsem jí napsala, jestli by s náma nechtěla jet do Bergama a do dvou hodin měla koupené letenky. Taková spontánní rozhodnutí jsou nejlepší 😊 A protože mi klapl opět home exchange, velký byt 3+1, tak se mě zeptala, jestli by mohla vzít ještě jednu kámošku. Souhlasila jsem a tak jsme nakonec vyrazily ve čtyřech. S její kámoškou jsem se před cestou neznala vůbec, až chvíli před jsem zjistila, že jsme si vlastně už dřív psaly kvůli ubytování v Algarve a že je to moje sledující, protože jí o mě ta známá řekla a od té doby mě sledovala 😊 A sedly jsme si výborně, obě jsou velmi sympatické a určitě v budoucnu podnikneme i další cesty. Takže jestli nemáte s kým jet, klidně se nebojte s někým seznámit třeba v cestovatelské seznamce na Facebooku. Ideální je teda se pro jistotu před cestou setkat, abyste viděli, jestli si sednete, ale to poznáte za chvíli a můžete snadno získat nové partačky a nové kámošky. Už jsem takto celkem jela celkem s 4 partačkami, které jsem před cestou neznala a se všemi jsem si sedla výborně a mám díky blogu několik dalších, s kterými už pomalu plánujeme v budoucnu podniknout nějakou cestu 😊

Jeli jsme tedy z Brna do Bergama na prodloužený víkend. Pro nás Brňáky ideál, protože jsem vlastně potřebovala jen jeden den volna. A určitě jsem v Bergamu nebyla naposledy, v okolí je tolik krásných jezer a treků, že se tam člověk jen tak nudit nebude. Jen na poznávačku je ideální jet spíš mimo léto, aby na treky a poznávací dovolenou nebylo takové teplo. A i mimo sezónu jsou letenky levnější.

Ubytování – home exchange

Říkala jsem si, že zkusím obeslat nějaké domovy přes home exchange, ale nevěděla jsem, zda něco klapne, když je to takto jen na 3 noci, přece jen se některým hostitelům kvůli tak krátké době nechce připravovat celý byt a řešit praní povlečení a ručníků. Pár domovů jsem v Bergamu našla, ale nikdo se pár dní neozýval a tak jsem rezervovala nejlevnější ubytování přes Airbnb, které stálo asi 700 Kč na noc.

Ale asi až za dva týdny jsem najednou dostala jednu nabídku. Hostitelka mi psala, že ten její byt, na který jsem psala to není možné, ale že zároveň teď čerstvě začala nabízet byt její tety. Takže jsem hned na její nabídku kývla. Byl to moc hezký velký byt 3+1 s obrovskou terasou, která vedla podél celého bytu a byl tam vstup jak z kuchyně, tak z obýváku a obou ložnic. Byly tam dvě koupelny, jedna velká s vanou a WC a druhá malá se sprchovým koutem a pračkou. Byt se nacházel na předměstí, 4 km od letiště. Takže když jsem viděla, jak velký je to byt, tak jsem si říkala, že by bylo škoda nevzít sebou někoho dalšího, takže jsem byla ráda, že to klaplo a jeli jsme ve čtyřech. Lokalita byla dobrá, sice to nebylo centrum, ale zastávka byla kousek od bytu a jezdil nám do centra přímý autobus č. 6.

Kdyby vás zajímalo, jak přesně funguje výměna domovů (home exchange), mrkněte na tento článek, kde jsem to podrobně popsala – https://lenkacestounecestou.cz/home-exchange/

Obývák se světlou sedačkou, kobercem před sedačkou a u okna stůl se 4 židlemi a vepředu skříňka s televizí
Prostorná kuchyň se stolem uprostřed
Ložnice s manželskou postelí a komoda nad kterou visí obraz
Obývák se světlou sedačkou, kobercem před sedačkou a u okna stůl se 4 židlemi
Velká terasa se stolem na konci terasy
Velká terasa se stolem a židlemi
Koupelna s vanou, umyvadlem a na konci místnosti záchod a bidet
Pokoj s jednolůžkovou postelí nad kterou jsou dva obrazy

Letenky

Jako vždy jsem hledala přes Skyscanner.cz  a kupovala pak přímo přes Ryanair. Stálo nás to 1650 Kč zpáteční na osobu (s malým baťůžkem). Mimo sezónu se dají sehnat i letenky kolem tisícovky. Vzhledem k tomu, že jsme jeli jen na prodloužený víkend, tak jsme to zvládly jen s malým batohem, takže jsme za větší příruční zavazadlo nepřipláceli.

Letěli jsme z Brna, takže jsem to měla opravdu jen kousek, jen tramvají do centra a odtud z hlavního nádraží busem E76 (zastávka na malém autobusovém nádraží naproti hotelu Grand) přímo na letiště.

Let z Brna do Bergama

Brněnské letiště je opravdu malinké, jen 5 gatů, takže tady se opravdu neztratíte 🙂

Už krátce po příjezdu na letišti jsme zjistili, že náš let má 2 hodiny zpoždění. Super… ale co naděláme.

Takže jsem rychle psala hostitelce, že bohužel máme 2 hodiny zpoždění a jestli nám teda může klíče předat i v takto pozdní hodinu, odhadem kolem 2:30 ráno. Naštěstí potvrdila že ano, akorát že na nás nebude čekat na bytě, ale že máme přijít k ní domů. Naštěstí bydlela v domě ve vedlejší ulici. Nakonec jsme tam dorazili něco po 3:00, protože na letišti byl velký nedostatek taxíků.

Přepážky na checkin na malém letišti
Gaty na maličkém letiši v Brně

Taxi z letiště

Čekání na taxi bylo taky šílený, tím že to mělo takové zpoždění, tak noční busy do centra už nejezdily a tak všichni cestující, kteří původně měli v plánu jet busem za pár korun, tak museli jet taxíkem, takže taxíků byl rázem velký nedostatek a fronta nebyla úplně malá. Na taxika jsme čekali ve frontě hodinu, takže do postele jsme se dostali asi v 3:30 ráno. Uber bohužel nefungoval, hlásilo to nedostatek řidičů, takže Uber využít nešlo.

Jinak horší taxikáře jsem zatím nezažila. Někteří si vybírali jen pro ně výhodné kšefty a hlásili, že jedou pouze do Milána za 122 EUR a že do centra Bergama nevozí, takže někteří díky tomu, že jeli do Milána, mohli předběhnout půlku fronty…

Já se pak s taxikářem dohádala a kdybych nebyla dostatečně asertivní, tak nás taky nevzal a čekali bychom ještě déle. Když jsme se totiž konečně dostali na řadu a přijel taxík, tak nám oznámil, že vezme jen 3 lidi (my byli 4). To jsem nechápala, protože měl standardní auto pro 5 a nikoho jiného nevezl. Tak jsem trvala na svém, že chci, aby nás vzal, když jsme konečně na řadě a nechápu, proč by měl vzít jen 3 lidi. A on, že má na přední sedačce baťůžek… Normální malý městský batůžek a ještě nějakou drobnost. Tak říkám, že mi to nevadí, ať si to uklidí nebo to podržím na klíně, že jedeme stejně jen 4 km. On si stále mlel svou, že jen 3 lidi, že tam má ten baťůžek a já si zas mlela svou, že trvám na tom, aby nás vzal, že jak může vidět, že mám sebou 10 letého syna a chce jít spát. Když viděl, jak se nedám, tak po takovémhle dohadování mojí lámanou italštinou konečně kývl s tím, že je možná jen platba v hotovosti a že to bude za 30 EUR (standardní cena, s kterou jsem počítala, i Uber ukazoval stejnou částku…). Tak holky a můj syn nastoupili dozadu a já čekala, až si odklidí ten batoh. Holky říkaly, že celou tu dobu než jsem nasedla pořádně nadával a že slyšely jen slovo „bastardos„. No chápete to, aby nám ještě taxikář nadával do bastardů, když se chceme svézt pouhé 4 km ve 3 hodiny ráno? Každopádně jsem si oddychla, že už sedíme v autě a jedeme na ubytování.

Cena taxi – 30 EUR

Doprava po Bergamu

Na MHD po Bergamu je dobré si nainstalovat appku Atb Mobile, přes kterou můžete rovnou kupovat lístky na MHD. Spočítali jsme si, že tím, že nebydlíme v centru a budeme mít tím pádem určitě 2 jízdy za den, tak se vyplatila jízdenka na 72 hodin (12 EUR) a mělo to vyjít prakticky stejně, jako to, co bysme projeli za jednotlivé jízdenky. Nakonec jsme se ještě vezly 2 lanovkami a sem tam se kus někde popovezli, takže nakonec se nám to vyplatilo opravdu víc než jednotlivé lístky.

Doprava je jinak přehledná, stačí si do Google maps naťukat trasu a ukáže vám to časy odjezdů a mapu trasy včetně cesty na zastávku (pokud to neznáte, popsala jsem zde v jiném článku, jak vyhledávat spoje přes Google maps https://lenkacestounecestou.cz/autobusova-doprava-na-madeire/#Google_maps ).

Doprava z letiště

Bergamo má i super spojení z letiště. Z letiště a na letiště jezdí bus č. 1 (pozor, ne 1A, ale jen č. 1 a je tam napsáno Airport bus). Když nemá letadlo zpoždění, tak ještě jede spoj po půlnoci, takže pokud máte ubytování v centru, nemusíte platit za taxi. Pokud kupujete např. celodenní nebo 72 hod. jízdenku (např. v appce Atb Mobile), platí i na autobus z letiště

Zastávka busu č. 1 směr z centra Bergama na letiště –

Den 1

Lago d´Iseo

Lovere & Castro

Když jsme viděli, že jsme se dostali do postele až v 3:30 ráno, tak jsme nějaké ranní vstávání vzdali a rozhodli se, že prostě na výlet pojedeme, až se vzbudíme.

Plán jsme nakonec překopali a tím, že jsme vyjížděli později, rozhodli jsme se nejdřív navštívit jezero Lago d´Iseo, protože u Lago di Como jsme měli naplánovaný nabitější program.

Trochu jsme se báli počasí, protože v celé této oblasti mělo od 13:00 pršet a bouřky. Naštěstí předpověď nevyšla a nakonec nepršelo vůbec a bylo celý den krásně sluníčko.

K Lago d´Iseo jsme jeli autobusem. Vybrala jsem městečko Castro a Lovere, určitě doporučuju, jsou to moc hezký městečka s krásnými výhledy na jezero.

Z Bergama jsme jeli z autobusového nádraží (https://mapy.cz/s/jonohevupu). Lístky se kupovaly hned vedle v prodejně jízdenek (biglietteria) a paní nám také rovnou řekla informaci, že nám to jede z nástupiště č. 9. Nedošlo nám, že jsme si mohli koupit rovnou i zpáteční, abychom nemuseli řešit, kde pak v městečku jízdenky koupit. Na zastávce jsem se pak ptala pána, jestli je potřeba tu jízdenku někde označit a dostali jsme info, že ji označí řidič v buse, buď jí natrhne nebo tam napíše čas a datum.

Poté co jsme přijeli do Lovere, tak jsme rovnou koupili jízdenku na cestu zpět, která se dala koupit v trafice hned u zastávky. U řidiče se jízdenky koupit nedají (aspoň ne zde, nevím jak v jiných regionech Itálie).

Domy na náměstí malebného městečka

Po příjezdu do Lovere byl čas oběda a tak jsme nejdřív zašli na oběd. Já si dala těstoviny a syn si dal rizoto s rybou (za obě jídla a pití 29 EUR), bylo to moc dobrý (Albergo Ristorante Modernohttps://goo.gl/maps/v5sctcon6KjPXYZa6). Více info a foto v sekci Restaurace.

Poté jsme vyrazili podél jezera a pak jsme daly menší trek s moc hezkými výhledy na jezero. Turistických tras je tady hodně, takže si trasy můžete libovolně upravovat podle toho kolik toho stihnete. My jsme oproti původnímu plánu trasu o něco zkrátili, protože syn přece jen nejde tak rychle jako dospělý a bylo taky dost vedro a přece jen jsme přijely až kolem oběda.

Nám to zabralo velmi pomalou chůzí s dítětem a ještě koupáním v jezeru 4 hodiny.

Jezero a loďky a výhled na hory
Jezero
Parčík u jezera
Jezero a výhled na hory
Promenáda kolem jezera, které je obklopeno horami
Pohled z ulice na jezero a hory
Zelená tráva a pohled na jezero a loďky
Výhled na jezero a hory
Louka a výhled na jezero a hory
Lávka, v dálce borovice a jezero s horami
Výhled na jezero, hory a v popředí domy
výhled mezi stromy na jezero a hory

Trasa – https://mapy.cz/s/monamunaka (7 km, dle mapy.cz 2:27 hod.)

Bus zpět jel včas, zastávky byly v pohodě označené a byly na nich přehledné jízdní řády. Pro hledání spojů jsme používali opět Google maps. Takže autobusová doprava sem proběhla bez problémů. Víc jsme se zapotily až u vlaků :p

Naše doprava:

Tam

Zpět

Den 2

Lago di Como

Další den jsme se rozhodli navštívit jezero Lago di Como. Sem jezdí z Bergama vlak s přestupem v městečku Lecco. Jeli jsme z hlavního nádraží, kde jsme koupili lístky v automatu. Automat byl přehledný, takže nebylo nic těžkého lístky koupit. Příp. se dá koupit lístek i přes appku. Ale pak jsme zkoumali, kde lístek z automatu označit. Měla jsem totiž z jiných blogů nastudováno, že je potřeba lístek označit, jinak je neplatný a člověk by mohl platit pokutu. Ale žádnou mašinku na označování lístků jsme nenašli. A tak jsem našla nějakého místního a zeptala se a ten mi řekl, že stačí, když si tam sami napíšeme datum a čas. Tak jsme to tak udělali a bylo to v pohodě.

Vystoupili jsme v městečku Lecco a pak jsme pokračovali dál do Bellana.

Vlakové nádraží Bergamo – https://mapy.cz/s/lumocovuve

Moderní bílozelený vlak na nástupišti nádraží

Bellano

Soutěska Orrido di Bellano

Vybrala jsem městečko Bellano a Varenna. Bellano jsem vybrala především proto, že jsem tam náhodu při googlení narazila na soutěsku a já soutěsky moc ráda. Soutěska Orrido di Bellano byla moc hezká a návštěva se nám moc líbila. Vstup stál jen 5 EUR.

Vstup do soutěsky
Soutěska ve skalách a říčka
Soutěska s malým vodopádem
Soutěska a pohled na řeku s můstkem
Pohled na soutěsku s řekou a stromy
Soutěska a nahoře dům
Pohled na soutěsku a v dálce vodopád
Pohled na soutěsku a stromy
Pohled na stromy a cestu podél zdi
Vodopád a stromy

Po prohlídce soutěsky jsme se vydaly k jezeru a prošli jsme se podél jezera až k pláži a tam jsme si s malým zašli na oběd do restaurace Lido di Bellano – tu teda nedoporučuju, více info a foto v sekci Restaurace.

Strom, kostelík a v dálce jezero
Jezero a pohled na hory

Pak se šel syn vykoupat na pláž vedle a za chvíli jsme vyrazili do městečka Varenna. Už ráno při příjezdu jsme zkoumali, kde koupit lístky na vlak, ale automat ani žádné okénko s prodejem lístků jsme tam nenašli. Tak jsme to chtěli koupit přes appku Trenord (https://play.google.com/store/search?q=trenord&c=apps&hl=cs&gl=US ), ale ta platba neprocházela mě ani kámošce, nevím proč… Tak jsme se pak ptala někoho na nádraží a dostala jsem info, že jde lístek koupit ve vlaku. Ta jedna zastávka stála 1,50 EUR (dítě 0,80 EUR)

No, musím říct, že jízda vlakem po zbytek dne byla tak trochu adrenalin :p Na ceduli bylo napsáno, že to jede z nástupiště číslo 1. Tak tam tak pěkně čekáme a najednou vidíme, jak vlak v moment, kdy to mělo jet, přijíždí, ale z opačné strany. Takže bylo pravděpodobné, že ten náš přijede na tu druhou kolej. Tak jsem to rychle ještě ověřila s jednou paní na nástupišti, která mi to potvrdila. Už byl čas odjezdu, tak bylo jasné, že to musí každou chvíli přijet a my musely projít na druhou kolej podchodem. Takže jsme nasadili sprint a pro jistotu běželi na druhou kolej. A vlak už mezi tím přijel a když jsme vyběhli z podchodu, už lidé nastupovali a tak tak jsme to stihli…Docela paradox, že člověk je na nádraží včas a pak to málem nestihne.

A to nebylo vše, překvápka s vlakovou dopravou pokračovala i ve zbytku dne, jak se dočtete níže.

Pohled na řeku vlévající se do jezera a v dálce hory
Přelidněná pláž u jezera obklopeného horami

Varenna

Hrad Castello di Vezio

Po příjezdu do Varenny jsme nejdřív vyrazily na hrad. Je to docela krpál nahoru, ale ten výšlap za tu námahu stojí. Nahoře jsme byli odměněni krásnými výhledy na jezero. Vstup stál 5 EUR.

Výhled na jezero a hory v dálce
Šedý dům s věžičkou a v dálce hory
Pohled na jezero a v mlžném oparu hory
Výhled na jezero a hornaté pobřeží
Výhled na kuželovité jehličnaté stromy a jezero za nimi
Zahrada se stromy
Výhled na jezero a hory a stromy v popředí
Výhled na jezero a hory a zeleň
Lesy a vesničky v dálce
Hrad a hory v dálce
Pohled na hrad a lesy
Hrad
Hrad vykukující mezi stromy

Po prohlídce hradu jsme se vypravily stejnou cestou zpět. Ale jinak doporučuju udělat okruh, tou druhou stezkou dolu, ale bála jsem se, že bysme nemusely stíhat vlak a tak jsme šly dolů radši stejnou cestou, abychom lépe odhadli, jak moc se vzdálit od nádraží, abychom se stihli vrátit zpět. Dole jsme se vydali procházkou po pobřeží po promenádě. Je už sezona, takže zde byly docela davy… Holky se šly projít ještě dál a my jsme se synem zakotvili na pláži, protože se chtěl vykoupat. Na pláži byla hlava na hlavě, takže na nějaké celodenní ležení by nás to nebavilo, ale nějaké jednorázové vykoupání v tom vedru bylo fajn.

Trasa – https://mapy.cz/s/ludosevazo (4,1 km, dle mapy.cz 1:34 hod.)

Jezero a barevné domy v dálce
Lidé koupající se v jezeře a hory v dálce
Loďky kotvící na břehu jezera
Břeh jezera s horami v dálce
Úzká ulička s kamennými schody
Malebné uličky a kamenný oblouk

Z Varenny do Bergama jsem chtěla jet zpět v 18:05, pro jistotu předposledním vlakem, aby tam byla možnost ještě jednoho, kdyby bylo nějaký překvápko a nějak nám to třeba ujelo, kdyby se opakovala nějaká situace jako ráno. No, a i tady jsme byli včas, o 25 minut dřív a stihly jsme to nakonec tak tak. Myslely jsme, že lístky budeme opět kupovat ve vlaku, protože jsme tam viděli jen rozbitý automat. Jedna z kámošek si šla ještě odskočit a jak jsme na ní čekali, tak jsme viděli, že se tam vedle kupují lístky. Tak jsme je rychle koupili a chtěli jsme pomalým krokem vyrazit na nástupiště a najít kámošku, ale najednou vidím, jak přijíždí vlak a paní prodavačka potvrdila, že to je náš vlak do Bergama. Ale ujistila mě, že jede až v 18:05. I tak jsme radši vyběhli a hledali druhou kámošku. Už stála na nástupišti a tak jsme jí rychle odchytli a rychle běželi k vlaku, abychom nastoupili. A poté co jsme nastoupili, tak najednou koukáme, že se vlak už rozjíždí…. Takže jel o 20 minut dříve oproti jízdnímu řádu, aspoň mi jinou variantu Google maps nevyhodily…Až pak jsem se ještě dívala na web Trenord a tam bylo, že to mělo jet v 17:35. Takže zde výjimečně Google maps neseděl, v naprosté většině případů ukazuje ok, ale je vždy lepší samozřejmě ověřovat s oficiálními jízdními řády.

A protože už je sezona, takže tady byly opravdu doslova davy. Tak jsme popoběhli ještě o vagon vedle, ale po nástupu jsme viděli, že vlak je beznadějně plný. Prošli jsme asi 4 vagony, než jsme nějaké místo našli, samozřejmě ne pohromadě, ale já se se synem na jedné čtyřce a kámošky přes roh za námi. A tak si tak jedeme, já ještě řešila s hostitelkou čas odjezdu v pondělí a pak si říkám, že se radši podívám, kde jsme, zrovna když jsme někde stáli. Jak mi v aplikaci v Google maps najela poloha, tak jsem se zhrozila, protože jsem viděla, že to je Lecco, městečko, kde jsme měli přestupovat. Ta cesta nám teď připadala nějak krátká, že mi nedošlo, že už tam jsme. A vzhledem k tomu, že jsem si toho všimla až po chvíli, co jsme tam stáli, tak jsem se lekla, že už nestihneme vystoupit. Tak jsem rychle popadla můj i synův batoh a na holky jsem zařvala „holky, okamžitě vystupovat, jsme v Lecco“ a rvali jsme se celým dlouhým vagonem ven a ještě jsem se radši ujišťovala, že to je fakt Lecco. Nebyla to žádná sranda, protože vlak byl fakt plný a tak jsme se drali mezi lidmi stojícími v uličce. Naštěstí jsme to stihli a podařilo se nám vystoupit. Tak jdem tak pomalým krokem a najednou na ceduli vidíme, že vlak do Bergama odjíždí za minutu. Tak opět běžíme na nástupiště, kde vlak už stál, ale průvodčí nás uklidňuje, že můžeme zpomalit, že máme čas. Ale tady bylo vidět, že díky tomu, že jsme jeli z Varenny o 20 minut dřív, tak jsme stihli dřívější vlak a kdyby nám ujel, tak by se nic nestalo.

Takže vlaky za nás byly tak trochu hektičtější, jednou teda naší nepozorností. Takže je fakt asi lepší nespoléhat se na poslední vlak, kdyby se konaly nějaký překvápka a zmatky a taky radši ověřovat jízdní řády na oficiálních webech…

Ušetřili jsme ještě nějaký čas a tak jsme si ještě trochu prohlédli centrum Bergama (foto níže u třetího dne za oba dva dny).

Naše doprava

Tam

Zpět

• Vlak z Varrenna – 17:35 (doporučuju hledat na webu, ne na Google maps, na Google maps to nebylo přesně, bylo tam 18:05)

Den 3

Bergamo

Na poslední den jsme si nechali prohlídku Bergama.

Nejdřív jsme zamířili do historického centra Cittá Alta, které je opravdu moc hezké. Z centra se sem dostanete od hlavního nádraží autobusem 1A.

My ale jeli z našeho předměstí busem 6 a pak jsme šli kus pěšky a nastoupili na lanovku (zubačku), která nás popovezla kus nahoru, abychom nejdřív navštívili La Rocca. I sem platil 72 hod. lístek na MHD. Před námi byla fronta asi 20 lidí, ale naštěstí to šlo rychle a moc dlouho jsme nečekali.

Zastávka zubačky – https://mapy.cz/s/cekodecoka

La Rocca

V La Rocca jsme si prošli hezké zahrady. Je to vojenská pevnost s památníky a kaňony a najdete zde také moc hezký výhled na Citta Alta

Mapa – https://mapy.cz/s/mudohucufo

Pevnost s borovicí v popředí
Výhled na historickou část města
Výhled na město
pohled na historickou část centra za stromy

Antico Lavatoio

Tady můžete vidět mramorovou umývárnu s litinovou střechou, která fungovala jako prádelna až do 50. let 20. století. Nechal jí vybudovat magistrát kvůli nedostatku tekoucí vody v okolních domech.

Mapa – https://mapy.cz/s/jerulosuke

mramorová umývárna s litinovou střechou

Překvapilo mě, že v Cittá Alta nebyly žádné davy, asi víc lidí v těch vedrech míří k jezerům.

Piazza Vecchia

Krásné náměstí v srdci Citta Alta, kde najdete krásnou architekturu, restaurace a kavárny.

Pohled na historické náměstí s kašnou
Pohled z podloubí
Pohled na historickou budovu
Kašna na náměstí

U Piazza Vecchia také najdete krásnou baziliku Bazilika Santa Maria Maggiore a Bergamskou katedrálu (Duomo di Bergamo), hlavní památky v Bergamu, které určitě nesmíte minout.

Bazilika Santa Maria Maggiore

Pohled na krásnou baziliku

Duomo di Bergamo

Bergamská katedrála – https://mapy.cz/s/cohoredebo

Pohled na katedrálu osvětlenou zapadajícím sluncem
Katedrála osvětlená sluncem při západu

Campanone

Campanone je zvonice z 12. století, která se nachází na náměstí Piazza Vecchia. Dá se vyjít po schodech nahoru, ale v pondělí mívají zavřeno, takže jsme se nahoru nedostali.

Pohled na historické budovy ve městě
Pohled na kruhovou budovou a stromy
Historická budova

Pak jsme hledali kam na oběd, nikde se mi to moc nelíbilo, vše často začínalo tak na 16-17 EURech, tak jsme pokračovali dál a zkoumala jsem, co bysme tak mohli vybrat. Pak jsem v Google maps narazila na restauraci Circolino Città Alta, která vypadala velmi dobře, tak jsme tam vyrazili. A vybrala jsem dobře, restaurace je opravdu výborná a za dobré ceny.😊.

Menu měli za 15 EUR a obsahovalo těstoviny, pak hlavní chod a vodu a víno. Bylo to opravdu výborné. Restaurace byla obrovská, ale i tak obsluha byla velmi rychlá. I vevnitř to bylo moc hezké, tuhle restauraci opravdu můžu jen doporučit. Více v sekci Restaurace.

Při toulání městem mě také vždy baví pozorovat výlohy se všemi možnými dobrotami 🙂 Žlutý zákusek níže, typický pro Bergamo (Polenta e osei) jsme ochutnali, bylo to dobrý, ale nic po čem bych nějak prahla…

Výloha se sladkostmi a zákusky
Výloha s koláčemi
výloha s pizzami s mozzarelou
Výloha s pizzami

San Vigilio

Potom jsme vyjeli lanovkou na kopec San Vigilio, odkud jsou moc hezké výhledy na město. Na lanovku platí stejné jízdenky na MHD, takže nám tam platila ta 72 hodinová jízdenka, stačilo ji jen ukázat v mobilu.

Kolej na které přijíždí zubačka
Konečná stanice zubačky
výhled na historické centrum města

Castello di San Vigilio

Na kopci San Vigilio se nachází Castello di San Vigilio – zbytky starověkého radu z 6. století.

Mapa – https://mapy.cz/s/kesalecoge

Zastávka lanovky – https://mapy.cz/s/nelohaveja

Hrad
Vyhlídka na město a stromy

Botanická zahrada

Poté co jsme sjeli lanovkou dolů, tak jsme ještě zašli do botanické zahrady, vstup je zdarma.

Mapa – https://mapy.cz/s/fojajeneno

Botanická zahrada s různými rostlinami a chodníčkem
Botanická zahrada s dřevěnou lávkou a jezírkem s lekníny

Città Bassa

Città Bassa neboli Dolní město je moderní část Bergama. Ta nejzajímavější část se rozprostírá mezi nádražím a Città Alta.

Porta Nuova

Kousek od nádraží můžete najít 2 neoklasicistní stavby se sloupy – Porta Nuova, které představují vstupní bránu do města, kterou nechal zbudovat rakouský císař Ferdinand I.. Nad nimi je v dálce vidět nejstarší část Bergama – Città Alta.

Bergamo má super spojení s letištěm, jezdí tam bus 1 (ne 1A, ale jen 1a je tam napsano Airport bus). Je super, že tenhle bus jede jak od vlakového nádraží, ale i z historického centra Citta Alta. Busem jsme tedy jeli hned od zastávky lanovky. Bus jezdí docela často, stačí opět naklikat do Google maps a ukáže vám to časy odjezdů a přesnou zastávku.

Poté co jsme dorazili na letiště, viděli jsme, že je náš let je o půl hodiny opožděn. A poté co jsme nastoupili do letadla, tak jsme si tam poseděli ještě další půl hodinu, protože byla velká bouřka a na obloze se objevoval jeden blesk za druhým, obloha byla prakticky permanentně rozsvícená. Po půlhodině sice obloha vypadala stále stejně, ale už jsme vzlétli, evidentně náš let byl mimo bouřku. Ale musím říct, že to byl docela divný pocit vzlétat takto v bouřce, když člověk v dálce viděl jeden blesk za druhým

Neoklasicistní budova v Bergamu se sloupy

Restaurace

Bergamo

Circolino Città Alta

Menu měli za 15 EUR a obsahovalo těstoviny (Casoncelli alla bergamasca con pancetta, erba salvia e burro fuso), pak hlavní chod (hovězí na víně s polentou – bocconcini di manzo brasati al Valcalepio rosso con polenta) a vodu a víno. Bylo to opravdu výborné. Ale jinak šlo objednat příp. i zvlášť těstoviny za 7 EUR a hl. chod za 8,5 EUR. Venku bylo velmi příjemné posezení. Restaurace byla obrovská, ale i tak obsluha byla velmi rychlá. I vevnitř to bylo moc hezké, sem určitě zajděte 😊.

Výhled na venkovní posezení restaurace s porostlou střechou pnoucími se rostlinami
Hovězí kostky masa se šťávou a polentou na bílém talíři
Těstoviny na bílém talíři
zmrzlina s ostružinami a malinami
Venkovní posezení restaurace
Restaurace stoly a židlemi

Ristorante pizzeria Vecchia Colognola

Jednou jsme večer zašli na pizzu, byla moc dobrá. Ceny se pohybovaly mezi 7-8 EUR.

Mapa – https://goo.gl/maps/CTXJ8ruqvvkVrLqe9

Pizza se sýrem a žampiony
Interiér restaurace

Lovere (Lago d´Iseo)

Albergo Ristorante Moderno

Tahle restaurace byla hned kousek od zastávky, měla i dobré ceny, tak jsme zašli sem. Syn měl výborné rizoto s rybou (12 EUR) a já těstoviny rigatoni all´amatriciana (12 EUR)

Mapa – https://goo.gl/maps/v5sctcon6KjPXYZa6

Italské rizoto s osmaženou rybou
Těstoviny s rajčaty na bílém talíři

Bellano (Lago di Como)

Lido di Bellano

Tuhle restauraci teda nedoporučuju, za ty peníze to fakt nestálo a obsluha naprosto strašná. Když jsme tam přišli, tak víc jak půlka restaurace byla prázdná a šli jsme za servírkou, abychom ověřili, kam si můžeme sednout. Dostali jsme zamítavou odpověď že nikam, pokud nemáme rezervaci. Ale když jsem viděla, kolik je tam volných míst, tak jsem se dožadovala informace, kdy mají ti hosti s rezervací přijít, protože jsem nečekala, že se do půl hodiny zaplní úplně celá restaurace a snažila jsem se jí vysvětlit, že se jen rychle najíme a půjdeme, že se tam nechystáme sedět dvě hodiny…Stejně nás dost nepříjemně odbyla a řekla, že je možný jen take away hned vedle u dřevěných stolů bez prostření. Tak aspoň něco, ale fakt jsem to nepochopila, protože za celou dobu, než jsme se najedly se neobsadily prakticky žádné stoly venku ani vevnitř, jen se plnily ty stoly na take away…Takže nechápu, takto můžou přijít o dost klientů… Asi jsou líní obsluhovat a prostírat stoly a připravovat příbory… Jídlo tu není nejlevnější, těstoviny stály 15-20 EUR a bohužel to za to fakt nestálo. Já si dala paccheri con crema di pistacchi Sicilia e gamberoni a sice byly dobrý, ale byla to strašně malá porce, přesně 8 těstovinových rour a asi 4 velké krevety, takže jsem opravdu neměla pocit sytosti, tak jsem si dala ještě trochu od syna a bagetky, které vždy k tomu dávají. Syn si dal špagety se slávkami (spaghetti alle vongole) a to sice byla větší porce, ale těch slávek tam bylo opravdu málo, většina skořápek byla prázdná a v misce fakt vypadený nebyly…Takže za mě tahle restaurace fakt ne s tímto přístupem a porcemi…

Mapa – https://goo.gl/maps/TrMeVjEj7c6ThBbp6

Těstoviny paccheri s pestem a krevetami v krabičce
Špagety se slávkami

Náklady

Celkem 4560 Kč/dospělá osoba

• Letenky – 1658 Kč/ osoba
  • Taxi z letiště na ubytování v Bergamu (4km) – 30 EUR (tj. 7,5 EUR osoba)
  • MHD Bergamo (lístek na 72 hod.) – 12 EUR
  • Vlaky + busy – cca 24 EUR / osoba
  • Restaurace – 50 EUR osoba
  • Jídlo – 15 EUR/osoba
  • Vstupné soutěska – 5 EUR dospělý (3 EUR dítě)
  • Vstupné hrad Varenna – 5 EUR dospělý

Pokud se vám článek líbil a ušetřil vám čas při plánování vaší dovolené a chtěli byste přispět na provoz tohoto webu, můžete mi poslat nějakou symbolickou částku na účet 1017134683/5500

Tvorba webu zabere spoustu času a provoz webu i nějaké ty peníze, ale určitě nechci vytvářet jako ostatní nějaké placené e-booky či placené členské sekce, takže web bude vždy pro všechny celý zdarma, protože není nad to, když mi posíláte milé zprávy, jak vám můj blog pomáhá při plánování vašich cest 🙂 Ale kdybyste mě chtěli podpořit a obdarovat mě nějakým dobrovolným příspěvkem na provoz webu, určitě mě potěší jakákoliv částka, kterou mi zašlete 🙂

Please follow and like us: