Evropa

Malta

Malta, Gozo a Comino bez půjčení auta

Maltu už jsem měla na seznamu pěkně dlouho a tak jsme se konečně rozhodly vyrazit. Jely jsme na 5 dní a stihly jsme navštívit i ostrov Gozo a Comino. Malta láká návštěvníky svým bohatým dědictvím, nádhernými památkami a úchvatnými scenériemi. Najdete zde spoustu kostelů, malebná městečka s úzkými uličkami a krásné skalnaté pobřeží. A díky velmi husté síti hromadné dopravy se to dá zvládnout v pohodě i bez půjčení auta.

Datum – 4.5. – 8.5.2024

Itinerář

• Den 1 – Přílet
  • Den 2 – Blue grotto, Mdina, Mosta, Valetta
  • Den 3 – ostrov Gozo – trek po pobřeží
  • Den 4 – ostrov Comino, Marsaxlokk
  • Den 5 – Trojměstí, Valetta

Na Maltu jsme jely ve třech. S jednou z těchto kámošek jsem jela poprvé a opět jsme si výborně sedly. Potkaly jsme se na lodním výletě na delfíny, když jsme byly na Azorech a od té doby jsme zůstaly v kontaktu a říkaly jsme si, že bysme mohly někam společně vyrazit.

Byly jsme na 5 dní a ani týden bysme se tady rozhodně nenudily, ale ostrov je malý, takže za těch 5 dní se toho dalo stihnout hodně.

Ostrov je dlouhý 27 km a široký 14,5 km, s celkovou plochou 246 km². Ostrov je i velmi hustě zalidněný, žije zde asi půl milionu obyvatel.

Navštívená místa

Letenky

Jako obvykle jsem hledala letenky přes Skyscanner a letenky jsem kupovala přímo u letecké společnosti. Vybraly jsme přímý let z Vídně s Ryanair.

Zpáteční letenka s přímým letem a 10 kg zavazadlem stála 2719 Kč osoba.

Letištní salonek Vienna Lounge

Už jste vyzkoušeli letištní salónky? Díky salónkům je čekání na letišti mnohem příjemnější.  Je zde pěkné prostředí, pohodlná křesílka, wifi, není tam moc lidí a hlavně máte zdarma jídlo i alkoholické i nealkoholické nápoje. Najednou má člověk pocit, že to čekání utíká prostě nějak rychleji. Bohužel každý se do salónku nedostane, aby si člověk mohl užít vstup zdarma, je potřeba si vyřídit u některé z bank kreditku u které je potřeba splnit jednu z podmínek banky (určitá výše platu, hypotéky či úspor/investic). Brzy dám na blog podrobnější článek o tom jak tyto letištní salónky fungují.

Autobusová doprava

Tady jsme se půjčovat auto nechystaly, protože se zde řídí vlevo a zároveň jsem četla, že jsou zde velmi často zácpy a je problém kdekoliv zaparkovat, takže jsme se rozhodly Maltu procestovat busem.

Malta má velmi hustou síť autobusových linek, takže se to tady bez auta dá zvládnout úplně v pohodě. Všechny autobusy jsou zde moderní a s klimatizací. Na konci pobytu jsme musely konstatovat, že bysme se příště rozhodly úplně stejně.

Nicméně při cestování busem je potřeba obrnit se tak trochu trpělivostí, protože kvůli těm zácpám to nejezdí zrovna na čas podle jízdního řádu. Asi 2x se nám stalo že jeden bus úplně vynechal a jel až ten další nebo jiná linka. Jednou měl zpoždění asi 30 minut, jinak tak max 5-15 minut. Ve většině případů jsme měly štěstí, že to jelo v pohodě a i přestupy nám pěkně navazovaly. Busy jezdí až pozdě do večera.

Zastávky jsou zde na znamení. Takže při nástupu je potřeba na řidiče mávnout a při výstupu stisknout tlačítko stop. Nastupuje se předními dveřmi, kde je potřeba pípnout si kartou nebo koupit jízdenku u řidiče. Ale určitě se rozhodně vyplatí týdenní karta, pokud jedete aspoň na 5 dní.

Ve většině článků z jiných destinací jsem měla ve zvyku psát přesně jakým busem a z jaké zastávky jsme kam jely, ale tady to opravdu nemá smysl psát tak detailně, protože i kdybyste měli ubytování na stejném místě, tak když pojedete v jinou dobu, tak zřejmě použijete jiný autobus. Ta síť je tak hustá, že na každou lokalitu bylo vždy více možností. Nejlepší bylo používat Google maps, kde naklikáte přes Trasa místo, odkud kam jedete, zadáte čas a vyjede vám to jednotlivé kombinace možností, jak se na dané místo dostat. Při rozkliknutí detailu je pak pěkně vidět, jak se přesně dostanete na zastávku. A při cestě pak jednoduše sledujete v mapě, kde vystoupit.

Tady u jiného článku to mám rozepsané podrobněji včetně print screenů – https://lenkacestounecestou.cz/autobusova-doprava-na-madeire/#Google_maps

Musím říct, že to tady mají oproti jiným zemím zmáklé, dokonce na každé zastávce byly přehledné jízdní řády a označení, jaké busy tam jezdí. A snad všude to jezdí aspoň jednou za hodinu (hlavní linky třeba i každých 20-30 minut), ale z některých lokalit i víc linek, takže když se to zkombinuje, tak to jezdí docela často.

Jízdní řády a mapa linek – https://www.publictransport.com.mt/en/routes-timetables

Ale nejpohodlnější mi přišlo vyhledávání na Google maps.

Jízdenky

I při 5 denní návštěvě se vyplatilo koupit si kartičku na týden, která stála 25 EUR. Dá se koupit v automatu hned u autobusové zastávky před letištní halou (u řidiče koupit nelze).

Dají se koupit jednorázové jízdenky za 2 eura přímo u řidiče (přestupní jízdenka na 2 hodiny), ale to nedoporučuju, vychází to dráž.

Dále je možno koupit si kartičku na 12 jízd, která je přenosná.

automat na lístky na autobus
Automat na jízdenky

Trajekty

Dalším způsobem, který lze na Maltě využít pro cestování, jsou trajekty. V rámci Malty jsme použily trajekt hned 3x – při cestě z našeho ubytování v Senglea (Trojměstí – Three cities) do Valetty, protože trajekt jede asi jen 10 minut, ale autobus cca 40 min.

Dále jsme jely trajektem na Gozo a další den na ostrůvek Comino.

Přívoz Valettta – Trojměstí

Tím, že Valeta leží na dlouhém poloostrově, autobusem je to celkem dlouhá cesta a přívoz ušetří dost času. Cesta trvá asi 10 minut.

Přívozy jezdí na obou trasách každých 30 minut cca od 6:30 do 19:00, v létě až cca do 23:30, viz přesný jízdní řád a poloha přístavišť na webu.

Z trajektu jsou moc hezké výhledy na Trojměstí i Valettu.

Trajekty na Gozo

Trajekt z Valetty

My se rozhodly použít rychlejší trajekt z Valetty, který je sice dražší, ale je to rychlejší. Jezdí jednou za hodinu. Protože jsme jeli hned prvním v 6:45, bylo tam docela málo lidí. Zeptali jsme se, zda můžeme nahoru a řekli nám že jo, nicméně tam dali zpět lano, protože tam lidi normálně nepouští a tak jsme měly celé horní patro trajektu úplně pro sebe 😊 Tento trajekt je jen pro pěší, pro auta ne.

Trajekt z Cirkewwa

Záleží, kde budete ubytovaní a třeba pro vás bude časově výhodnější jet trajektem z přístavu Cirkewwa. Tento trajekt jezdí 24 hodin denně a cesta tam se neplatí. Platí se až při cestě zpět z Gozo na Maltu. Tento trajekt přepravuje pěší i auta. Koupě jízdenky online není možná.

Trajekt na Gozo z Valetty

Trajekt na Comino

Trajekt vyplouvá z přístavu Cirkewwa. I když je to blíž než na Gozo, trajekt je dražší, 15 eur zpáteční. Na Comino vyplouvá každou půl hodinu, z Comina na Maltu po většinu dne každou hodinu. Jede přímo do Blue lagoon, která je největší atrakcí na Cominu.

Lod na tyrkysovém moři

Ubytování

Ubytování jsme měly v Senglea (jedno z měst z Trojměstí), což je krásné malebné městečko naproti Valettě. Tuto lokalitu můžu jen doporučit, opravdu se nám líbila atmosféra úzkých malebných uliček, barevné dveře a spousta květin v květináčích a krásné starobylé budovy, kostely a krásný výhled na Valettu.

Měly jsme ubytování v kamenném domě, kde byla kuchyň s obývákem, jedna ložnice s manželskou postelí a ještě jeden pokoj s jednolůžkovou postelí. Ubytování bylo moc hezké, ve starobylém maltském stylu. I vybavení bylo dobré, jinde jsem nezažila např. tolik zásuvek a také bylo fajn, že tam bylo k dispozici několik adaptérů na zásuvky britského typu, které se tady na Maltě používají.

V květnu na Maltě ještě nejsou žádná vedra, takže na spaní je lepší mít pyžamo s dlouhými kalhoty a rukávy, žádné krátké noční košilky na ramínka… Měla jsem pyžamo a i tak jsem ocenila, že ve skříni byly ještě další dvě deky, protože jako všude tady nemají normální peřiny, ale spí se pod prostěradlem.

Byl zde self check-in, takže check-in byl jednoduchý a nemusely jsme na nikoho čekat.

Praktické tipy

Počasí

V květnu bylo příjemné počasí, cca 19-23°C. První dny jsme měly krásně azuro bez jediného mráčku, předposlední den bylo zataženo. Poslední den po poledni začalo pršet, ale jinak v tomto období moc neprší, takže květen je pro návštěvu ideální. Teda pokud se nechcete koupat, v květnu byla voda ještě fakt ledová, cca 18-19°C.

Zásuvky – britského typu, takže je potřeba mít adaptér

Voda – voda z kohoutku není pitná (respektive prý by z ní člověku nic nebylo, ale je odsolovaná, takže není dobrá a všichni vodu kupují)

Nakupování

Přijde mi, že zde není zrovna moc supermarketů, aspoň v části, kde jsme bydlely (Senglea) nebyl žádný, jen nějaká menší smíšená zboží, ale tam jsme ani nezašly, protože brzo ráno nebo při návratu večer měli zavřeno.

Takže jsme chodily nakupovat do supermarketu ve Valettě (https://maps.app.goo.gl/kVMFWy57BbJsjDNN6 ), přes kterou jsme stejně většinou měly cestu při přestupování. Ale i tak musím říct, že mě překvapilo, že na to, že je Valetta hl. město, tak tento jediný supermarket fakt nebyl nic moc. Nebyl moc velký a kvalita a výběr ovoce a zeleniny dost tristní…

Gallarias – předsunuté balkony

Tyto balkony typické pro Maltu jsou pozůstatek arabského vlivu. Jsou to kryté dřevěné balkony rozmanitých dekorů a barev. V 16. a 17. století nejsou známy žádné gallarijas, domy mívaly jen otevřené kamenné balkóny. Teprve velmistr Pinto v 18. století nechal vybudovat tyto typické kryté balkony. Ženám v měšťanských domech prý sloužily k nerušenému sledování toho, co se děje na ulici, protože žena dříve nesměla na ulici bez doprovodu muže.

Dvoje hodiny na kostelech

Další zajímavostí, které si na Maltě můžete všimnout, jsou dvoje hodiny na kostelech. Správný čas ukazují jen ty vpravo, druhé hodiny mají pouze zmást ďábla a zlého ducha, aby nezasahovali do mše (např. dále v článku u baziliky v městečku Mosta).

Červené telefonní budky

Velká Británie označila Maltu za svou kolonii v roce 1813, kdy ji převzala od Francouzů. Nezávislost získaly ostrovy v roce 1964, takže v některých věcech je stále vidět britský vliv na každém kroku – najdete zde červené telefonní budky, poštovní schránky ve stejném odstínu a jízda vlevo nebo britský tip zásuvek.

Den 1

Přílet

Letěli jsme s Ryanair z Vídně. Po příletu ve 20:05 jsme se vydaly busem na ubytko do Senglea. Pak jsme se ještě prošly po naší čtvrti.

Liparské ostrovy
Výhled z letadla na sopku nad Sicílií
Sicílie

Den 2

Blue grotto

Jako první jsme se rozhodly navštívit známé Blue grotto, překrásný skalní útvar, který určitě znáte z fotek, je to jedno z nejnavštěvovanějších míst na Maltě. Tyto jeskyně s azurově modrou vodou se nachází na jižním pobřeží ostrova Malta.

Hlavní dominantou je krásný skalní oblouk, kterým proplouvají loďky s turisty. Skalní oblouk je vidět z vyhlídky, u které staví linkové autobusy.

Super zážitek je i plavba na lodičkách pod tímto skalním obloukem a kolem ostatních jeskyní. Loďky vyplouvají z místa asi 800 m od vyhlídky z blízkého přístavu ve vesničce Wied iż-Żurrieq

Jsme docela ranní ptáčata, tak jsme si přivstaly a byly jsme tam chvíli poté, co začaly jezdit lodičky podél pobřeží. Už i tak před námi ve frontě byli nějací lidé, ale šlo to velmi rychle a jezdila jedna lodička za druhou, takže jsme nečekaly dlouho.

Projížďka loďkou stála 10 EUR a určitě to stálo za to. Lístky se kupují u pokladny u malého přístavu, odkud loďky vyplouvají (https://mapy.cz/s/lufezugahu). Platit se dá pouze hotově. Malé loďky jsou asi pro 10 lidí a projely jsme krásné skalnaté pobřeží včetně několika jeskyní.

Plavba trvá asi 20-25 minut a čekací doba v letní sezoně může dosáhnout prý až 60 minut.

Opravdu doporučuju si tady přivstat a být tady už na otvíračku. Docela nás šokovala fronta, kterou jsme viděly poté, co jsme vylezly z loďky… A to je teprve květen, nechci si ani představovat, jak to vypadá v plné sezóně v létě…

Fronta az po budku na kupovani listku
a ještě fronta pokračuje až za roh

Zrovna odsud jel bus hůře, měl asi 30 minut zpoždění. Parkoviště na auta bylo dost malé, takže nevím, kde parkovali všichni ostatní. Zároveň sem jezdí hodně i zájezdové busy z místních cestovek, takže i ty tady měly problém zaparkovat a vytočit se, když vyjížděli.

Kromě jeskyně je dalším lákadlem vesnice je středověká strážní věž Torri Xutu (vstup zdarma).

Mdina

Dále jsme měly zamířeno do městečka Mdina. Opravdu krásné malebné městečko, které při návštěvě Malty určitě nesmíte vynechat. Busy staví před Mdinou ve městě Rabat. Mdina je malinká, takže jí projdete za chvilku.

Až do roku 1565 byla Mdina hlavní město Malty.  Je známá také jako „Město ticha“ nebo „Stará Mdina. Do Mdiny je velmi omezen vjezd aut. Často tady narazíte na kočáry tažené koňmi.

Mdina je obklopena hradbami a věžemi, které poskytují krásný výhled na okolní krajinu. Ve městě najdete úzké středověké uličky, malebná náměstí, kvetoucí buganvílie a historické domy, což vytváří příjemnou autentickou atmosféru.

Tento fotogenický dům s kvetoucími buganvíliemi najdete zde – https://mapy.cz/s/bosusucega

Katedrála sv. Pavla

Tato katedrála byla postavena v barokním slohu mezi lety 1697–1702 maltským architektem Lorenzem Gafou.

Narazily jsme tady i na svatbu.

Pak jsme zde zašly na oběd, vybrala jsem už dopředu z Googlu moc hezkou restauraci s moc hezkým posezením venku. Bližší info a fotky jídla najdete v sekci Restaurace.

Mapa – https://mapy.cz/s/nujavefufa

Mosta

Dále jsme měly po cestě město Mosta, kde se nachází krásná rotunda.

Rotunda Santa Marija Assunta

Rotunda Santa Marija Assunta (často nazývána Mosta Dome – Mostský chrám) je nejvýznamnější památkou města, postavená v letech 1833 až 1871 (zcela dokončena byla však až kolem roku 1930). Kvůli úspoře finančních prostředků byla kopule zřízena bez použití lešení. Svým průměrem 37 metrů patří k největším v Evropě.

Dá se vystoupat po schodech nahoru, odkud je krásný pohled na kopuli z vnitřního balkonu. Z terasy je také moc hezký na město Mosta.

Během 2. světové války 9. dubna 1942 na kostel spadla bomba, prorazila kupoli a zůstala ležet na podlaze. Bomba ale nevybuchla, což místní považují za zázračný zásah patronky kostela Panny Marie. Nakonec se ukázalo, že uvnitř bomby byl písek a vzkaz od dělníků z plzeňské Škodovky, kteří bombu vyráběli. Díky této sabotáži tak zachránili Malťany i kostel. Stopy po díře, kterou bomba v kupoli vytvořila, jsou stále viditelné. Replika bomby je dodnes vidět v zadní části kostela.

Před rotundou můžete navštívit také podzemní kryty z Druhé světové války, kde se před bombardováním schovávali místní obyvatelé.

Vstupné je 5 EUR (pro vstup do kostela, na vyhlídkový balkon i do krytu z Druhé světové války)

V Mostě jsme také na dveřích viděli zajímavá klepadla 🙂

Pozlacené klepadlo na tyrkysových dveřích
Klepadlo na červených dveřích ve tvaru kočky a myšyk
Zdobené klepadlo na dveřích

Valetta

Po Prohlídce Mosty jsme se vydaly na prohlídku hlavního města Valetty. Valetta je moc hezké město. V roce 1980 bylo zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO.

Neměly jsme ambice navštěvovat všechny památky zevnitř, a tak nám asi 2-3 hodiny na prohlídku Valetty stačily. Ale jinak se zde dá strávit klidně déle, pokud budete chtít navštívit i nějaké památky zevnitř. Pak jsme ještě měly na Valettu ještě část dne v den odletu.

Valetta je také krásné historické město, kde na vás dýchne starobylá atmosféra. Najdete zde spoustu historických památek, kostelů, krásné zahrady atd.

Najdete zde také spoustu domů s typickými barevnými balkony.

Budova parlamentu

Budova parlamentu byla postavena v letech 2011-2015.

Mapa – https://mapy.cz/s/bejopusuva

Velmistrovský palác

Největší a nejstarší vallettský palác z roku 1571. Na návštěvu zevnitř bohužel čas nebyl.

Mapa – https://mapy.cz/s/janatuduju

Lower Barraka Gardens

Tyto zahrady jsou moc hezké, s pěknými výhledy. Vstup je zdarma.

Mapa – https://mapy.cz/s/fegememuve

Upper baraka garden

Krásné zahrady, které určitě při návštěvě Valetty nesmíte vynechat. Je odsud krásný výhled na přístav a historické Trojměstí. Vstup do zahrad je zdarma.

Mapa – https://mapy.cz/s/hopugamumu

Výtah z Grand Harbour do Upper Barrakka Gardens

Nový výtah byl otevřen v prosinci 2012. Spojuje Velký přístav (Grand Harbour) a zahrady Upper Barakka Gardens, z nichž je moc hezký výhled.

Výtah je 58 metrů vysoký a pojme najednou 21 osob. Nabízí nejrychlejší cestu z pobřeží do centra města. Jízda výtahem stojí 1 EUR, ale když jsme jely trajektem z Goza, tak jsme rovnou dostaly lístek na výtah zdarma.

Mapy – https://mapy.cz/s/cacabekoco

Na konci dne jsme se ještě chtěly podívat na trajekt, který odsud vyjíždí na Gozo, abychom druhý den šly najisto, protože jsme chtěly stihnout hned první trajekt už v 6:45. Našly jsme to bez problémů. Bohužel trajekt takto večer už do Senglea nejezdil, ale najednou jsme si všimly, že tam jsou ještě nějaké malé dřevěné úzké loďky. Začaly jsme řešit, kolik stojí a jestli ještě v tuto hodinu jezdí do Senglea. Najednou nás předběhl jeden mladý asi 20 letý Angličan a když jsme chtěly zaplatit, tak pán řekl, že už to zaplatil ten Angličan. Tak jsme se ho ptaly a on že to je dobrý, že mu to platit nemusíme (bylo to 2 EUR na osobu). Zřejmě chtěl jet za každou cenu a myslel, že bude sám, takže musel zaplatit za min. počet lidí. Takže jsme měli cestu loďkou zdarma 😊.

Maltská národní knihovna

Byla založena velmistrem Maltézského řádu Emmanuelem de Rohan-Polduc roku 1776 pod názvem Bibliotheca Publica. Od roku 1925 zákon ukládá všem nakladatelům a vydavatelům nap Maltě povinný výtisk do knihovny. Je to hezká historická budova a vstup je zdarma, stačí ukázat pas či občanku.

Mapa – https://mapy.cz/s/mumadokucu

knihovna se starými knihami

V jižní části Valletty se nachází hlavní autobusové nádraží, odkud vyrážejí autobusy do všech koutů ostrova. Nádraží je přehledné a i na Google maps najde člověk u konkrétního spoje nástupiště, ale doporučuju radši vždy zkontrolovat s cedulí na nádraží.

Mapa – https://mapy.cz/s/capodateha

U nádraží najdete spoustu stánků, kde prodávají jejich typické pečivo pastizzi a další druhy pečiva plněné různými náplněmi, jako ricotta, hrášek či kuřecí maso atd. Dávají to na chvíli do trouby, takže je to teplé.

pečivo ve stánku
Stánek s občerstvením

Den 3

Gozo

Další den jsme se vydaly na ostrov Gozo. Opravdu doporučuju nezůstávat jen na Maltě ale vyrazit i na Gozo, je to opravdu nádherný ostrov. Klidně vyrazte na dva dny a přespěte zde, i když je to malý ostrůvek, je tu dost míst k vidění, jeden den byl na návštěvu celkem málo a určitě jsme vše nestihly, takže jsme musely prioritizovat, co chceme vidět nejvíc.

Na Gozo se dostanete trajektem. Jsou dvě možnosti, buď krátký trajekt z Cirkewa nebo delší a z Valetty.

Trajekt z Cirkewa

Cestou na Gozo se neplatí nic a platí se až při cestě zpět na Maltu. Trajekt jezdí 24/7 cca každých 45 minut.

Trajekt z Valetty na Gozo

Nicméně my se pro trajekt výše nerozhodly, protože z našeho ubytování k trajektu to bylo 2 hodiny autobusem. Proto jsme se rozhodly pro sice o něco dražší, ale také rychlejší variantu a rozhodly jsme se jet na Gozo trajektem z Valetty. Ten trvá jen 45 minut až na Gozo, takže jsme dost času ušetřily, protože jsme ušetřily delší cestu busem. Jezdí každou hodinu, ale na začátku dne ne tak často a tak jsme se rozhodly vyrazit hned prvním trajektem v 6:45, abychom měly dost času na trek. Takže jsme vstávaly v pět a protože první trajekt ze Senglea do Valetty jel až trochu později, takže jsme to musely objet busem, což trvá cca 40 minut.

Na trajektu v tuto hodinu fakt moc lidí nebylo, a protože jsme nevěděly, jak to tu funguje, chtěly jsme jít nahoru, abychom mohly jít kvůli focení ven na palubu. Ale řekli nám, že nahoru jít můžeme, ale musíme zůstat vevnitř. A protože pak ke schodům dali zpět lano, jako že se nahoru nechodí, tak jsme nahoře byly úplně samy, měly jsme celé druhé patro úplně pro sebe.

Po připlutí do přístavu na Gozo

Autobusová doprava na Gozo

I zde je autobusová doprava v pohodě, stejný systém jako na ostrově Malta a platí zde také stejná týdenní kartička.

Pobřežní trek z vesničky Għarb do Marsalforn

Na ostrově Gozo jsme se rozhodly podniknout trek po pobřeží. Jely jsme teda od trajektu autobusem do hlavního města Rabat na autobusové nádraží a odtud na start treku u městečka Għarb. Vystoupily jsme kousek před městečkem, abychom nejdřív navštívily krásný kostel Ta´Pinu.

Pak jsme pokračovaly do městečka Għarb, kde byl další hezký kostel a pak už jsme pokračovaly směrem k pobřeží.

Wied il-Mielaħ Window

Jako první jsme zašly ke krásnému skalnímu oknu Wied il-Mielaħ Window.

Po zřícení známějšího Azurového okna v roce 2017 se stalo toto skalní okno stalo navštěvovanějším, ale i tak zde nejsou žádné davy turistů.

Přímo sem busy nejezdí, je potřeba jít z městečka Gharb cca 4 km.

Mapa – https://mapy.cz/s/devogucuze

Dále jsme narazily na moc pěkné skalní útvary.

Mapa – https://mapy.cz/s/gamacaravo

Zátoka Wied il-Għasri

Další zastávkou byla nádherná zátoka Wied il-Għasri s krásnou malou pláží a tyrkysovou vodou. V květnu to byla teda ještě fakt ledárna, zvládla jsem to po lýtka, ale pár odvážlivců se koupalo.

Mapa – https://mapy.cz/s/mamusosohu

Solné pánve

Pak jsme pokračovaly dále podél pobřeží, kde se nachází solné pánve, které jsou přes 300 let staré.v Mořská voda se z pánví postupně vypařuje, až v nich zbude samotná sůl. Ta byla skladována v přilehlých jeskyních, které byly vytesány do skal podél pobřeží.

Mapa – https://maps.app.goo.gl/efXSuTUyz3pUvs6t8

Trek jsme skončily kousek před vesničkou Marsalforn, kde jsme počkaly na autobus do hlavního města, kde jsme si zašly na pozdní oběd a pak jsme pokračovaly opět trajektem až do Valetty.

Trasa – https://mapy.cz/s/fuharoroze (11,2 km, dle mapy.cz 3:20 min)

Den 4

Comino

Další den jsme vyrazily na ostrůvek Comino. Původně nebyl v plánu, protože jsem měla pocit, že už není časově kam ho nacpat. Ale protože na tento den bylo na půlden naplánovaná prohlídka Trojměstí u našeho ubytování, říkala jsem si, je možné to přesunout až na poslední den dopoledne a vyrazily jsme na Comino. A byla jsem fakt ráda, že to kámoška navrhla, Comino bylo opravdu jedno z nejhezčích míst, co jsme navštívily.

Musely jsme teda z našeho ubytování jet busem do Iċ-Ċirkewwa, což z našeho ubytování i s přestupem a čekáním na navazující bus zabralo 2 hodiny. Trajekt na Comino jezdil každou půl hodinu a měly jsme štěstí, že nám to krásně navazovalo na bus a hned po zaplacení jsme nastupovaly na trajekt.

Mapa – https://mapy.cz/s/govukovuva

Cena – 15 EUR zpáteční

Cesta trvá asi 25 minut, protože nejedou přímo na Comino, ale loď projede i kolem krásných skalních útesů.

Když jsme na Cominu vystoupily, bylo tam docela hodně turistů, ale dál po pobřeží už jich tolik nepokračovalo, takže tam nebyly žádné šílené davy.

Daly jsme menší trek podél pobřeží a udělaly jsme okruh vnitrozemím zpět. Pobřeží je opravdu nádherné, hned za přístavištěm se nachází modrá laguna Blue lagoon, která má nádhernou tyrkysovou barvu, je to opravdu pastva pro oči.

Mapa – https://mapy.cz/s/mozemugama

Pokračovaly jsme pak dále po pobřeží, kde byly krásné výhledy na skalnaté pobřeží.

Poté co jsme vystoupily z trajektu v Iċ-Ċirkewwa, šly jsme na bus a jely jsme s přestupem ve Valettě až do městečka Marsxlokk.

Trajekt z Ċirkewwa – http://www.cominoferries.com/schedule.html

Cena – 15 eur zpáteční

Trasa – https://mapy.cz/s/fevacahegu (3,1 km, 59 min)

Marsaxlokk

Marsaxlokk je krásné malebné rybářské město s přístavem s hezkými barevnými lodičkami. Tyto rybářské čluny se nazývají „luzzu“ a jsou často zdobeny očima na přídi a různými barevnými motivy. Přes den tam dělají na těchto lodičkách i výlety, ale v 17:00 odpoledne už nejezdily.

U pobřeží u Marsaxlokku se nachází krásné fotogenické skalnaté bílé útesy padající strmě do moře.

Prošly jsme se v městečku kolem přístavu a pak jsme pokračovaly dál podél pobřeží, abychom si prohlédly tyto krásné útesy a zátoku St. Peter’s Pool.

Pak jsme se vrátily do Marsaxlokk a jely jsme odtud zpět do našeho ubytování v Senglea.

Mapa – https://mapy.cz/s/degerunapa

Trasa – https://mapy.cz/s/kepazobema (5,1 km, 1:34 min)

Den 5

Trojměstí (Three cities)

Poslední den jsme se rozhodly víc projít okolí našeho ubytování – Trojměstí.

Vittoriosa, Senglea a Cospicua se rozkládají jižně od maltského hlavního města, Valletty, na mořském břehu zálivu Grand Harbour.

Senglea

Senglea je moc hezké malebné městečko s typickými domy a úzkými uličkami. Na konci je pěkný parčík s hezkým výhledem na Valettu. I když je Trojměstí místo vyhledávané turisty, večer zde byl klid a v ulicích téměř nikdo.

Mapa – https://mapy.cz/s/buvekuvujo

Parčík
Dům s modrými dveřmi a květiny v květináčích
Výhled na moře a historické centrum města
Výhled na Valettu ze Senglea

Vittoriosa

Pak jsme prošly podél pobřeží do vedlejšího městečka Vittoriosa (https://mapy.cz/s/benudosehu ).

Vittoriosa je plná klikatých uliček s restauracemi a kavárnami.

Prošly jsme se malebnými uličkami a pak jsme tu zašly na oběd do restaurace d Center.

Musely jsme konstatovat, že na Maltě i záchody v restauraci mají atmosféru :p  V této restauraci byly opravdu nejhezčí záchody, které jsem v restauraci viděla (foto na konci článku v sekci Restaurace) 😊

Výhled na přístav a historické budovy
Výhled na Vittoriosa ze Senglea
Dům s tyrkysovými dveřmi a květiny v květináčích
Dům s předsunutým balkonem

Valetta

Pak jsme jely trajektem do Valetty (trajekt staví zde – https://maps.app.goo.gl/KSu5Guk6LbYYqN5y7) . Trajekt jede cca 10 minut, takže oproti busu je to slušná úspora času. Busem to trvá cca 40 minut.

Jízdenky se platí při nástupu obsluze trajektu a je možné platit kartou i hotově.

Cena – 2 EUR

Plavební řád – https://www.vallettaferryservices.com/

Bohužel začalo pršet a docela hodně, takže moc nemělo smysl se toulat v dešti uličkami a tak jsme navštívily jen Národní knihovnu a jely jsme o něco dříve na letiště.

trajekt zevnitř
výhled z trajektu na historické městečko

Restaurace

V restauracích nejčastěji najdete těstoviny, pizzy a burgery, které jsou za slušnou cenu, dá se najíst za 10-14 eur (pizza i pod 10 eur). Ale pokud by si člověk chtěl dát nějaké maso či rybu, tak to teda fakt není levné, běžná cena je 20-30 EUR za porci.

Ale jinak nám všude moc chutnalo, těstoviny měli všude moc dobré.

Jinak když chce člověk jen tak něco rychlého ve městě k snědku, tak mají na dost místech různé pečivo, které ohřívají, takže je fajn, že to je teplé. Typické je např. pastizzi, pečivo z listového těsta plněné např. ricottou nebo s kuřetem.

Ricottou plní i několik dalších druhů jiného pečiva a vše bylo moc dobré. Nebo třeba pečivo plněné lilkem a sýrem.

Malta

Vittoriosa

D center

Zde jsem si také dala ravioli na rajčatech plněné ricottou a byly opět výborné. Kámoška si dala typické pečivo ftira.

Je to moc hezká restaurace a musely jsme konstatovat, že zde i záchody měly atmosféru, hezčí záchody v restauraci jsem neviděla.

Mapa – https://maps.app.goo.gl/ACn6FHYr8UhK3rR3A

• Ravioli – 9,9 EUR
  • Ftira – 5,3 EUR
Stylové toalety ve starém stylu
Stylové toalety
Prostředí restaurace zařízené ve starém stylu
Maltské pečivo ftira na bílém talíři

Senglea

Il-Hnejja Restaurant

Zde jsem si dala těstoviny s mletým masem a byly výborné. A holky si daly bruschettu a involtini (nějaké závitky). Moc nám tu chutnalo.

Mapa – https://maps.app.goo.gl/aSQe2QaJrjAy3aut9

Cena – 13,7 EUR

Rigatone na bílém talíři
Involtini
Bruschetta s rukolou na talíři

Mdina

Coogi’s Restaurant & Tea Garden

Ve městečku Mdina jsme se zastavily na oběd v restauraci Coogi’s Restaurant & Tea Garden. Daly jsme si zde pro Maltu typického králíka na rajčatech a byl moc dobrý.

Králík – 22,90 EUR

Mapa – https://maps.app.goo.gl/QvwsZr4QVa9fEtve7

Králík s bramborem a zeleninou na bílém talíři
Stylová restaurace s krytým venkovním posezením
Interiér stylové restaurace
Bílé umyvadlo s dvěma kohoutky
2 kouhoutky podobně jako v Anglii 😀

Gozo

Kozmo Cafe and Vineria

Na Gozu jsme zašly do restaurace v hlavním městě a bylo to opět výborné. Všechny jsme si daly ravioly na rajčatech plněné ricottou.

Ravioly – 11 EUR

Kinnie – 2 EUR (místní limonáda z bylinek)

Mapa – https://maps.app.goo.gl/unKfDaNvE9Kt4NmQA

Ravioli v rajčatové omáčce na bílém talíři

Náklady

Celkem za 5 dní – 9700 Kč/osoba

• Letenky – 2719 Kč (s malým baťůžkem)
  • Bus Vídeň – Brno – 408 Kč
  • Ubytování – 87 EUR (554 Kč/noc/osoba)
  • 7 denní karta na autobus – 25 EUR
  • Lodní výlet Blue grotto – 10 EUR
  • Trajekt na Gozo z Valetty – 15 EUR
  • Trajekt na Comino – 15 EUR
  • Trajekt ze Senglea do Valetty – 2 EUR
  • Mosta rotunda – 5 EUR
  • Jídlo – 31 EUR
  • Výtah Valetta – 2 EUR
  • Restaurace – 64 EUR

Pokud se vám článek líbil a ušetřil vám čas při plánování vaší dovolené a chtěli byste přispět na provoz tohoto webu, můžete mi poslat nějakou symbolickou částku na účet 1017134683/5500

Tvorba webu zabere spoustu času a provoz webu i nějaké ty peníze, ale určitě nechci vytvářet jako ostatní nějaké placené e-booky či placené členské sekce, takže web bude vždy pro všechny celý zdarma, protože není nad to, když mi posíláte milé zprávy, jak vám můj blog pomáhá při plánování vašich cest 🙂 Ale kdybyste mě chtěli podpořit a obdarovat mě nějakým dobrovolným příspěvkem na provoz webu, určitě mě potěší jakákoliv částka, kterou mi zašlete 🙂

Please follow and like us: