Doutnající sopka a modrá obloha
Evropa,  Itálie

Sicílie

Sicílie autem - okolí Palerma a Etna

Na Sicílii jsme se vypravili v říjnu na týden s mou sestřenicí a jejím přítelem. Protože je Sicílie opravdu velká, rozhodli jsme se navštívit okolí Palerma. Sicílie nás opravdu nadchla a rozhodně mohu návštěvu tohoto krásného ostrova doporučit. Navštívili jsme krásná malebná městečka, podnikli jsme několik krásných treků po pobřeží i v horách s krásnými výhledy, nevynechali jsme ani Palermo a výlet na Etnu. Jako vždy v článku najdete podrobné informace z této cesty, takže jestli se chystáte navštívit tuto část Sicílie, určitě vám to ušetří nějaký čas při plánování.

Datum – 7.10.-14.10.2023

Itinerář

• Den 1  – přílet
  • Den 2 – městečko Cefalu, pláž
  • Den 3 – Přírodní rezervace Zingaro – trek podél pobřeží, pláž
  • Den 4 – Segesta, Erice
  • Den 5 – Altavilla Milicia, pláž Sperone
  • Den 6 – Etna, městečko Enna
  • Den 7 – Trek v Parco delle Madonie, Gratteri
  • Den 8 – Palermo, odlet

Navštívená místa

Sicílii jsme se rozhodli navštívit v říjnu, aby už bylo menší vedro na treky. Příště bych volila klidně konec října nebo klidně i začátek listopadu, teď bylo ještě docela dost teplo, ale zase se dalo ještě koupat, moře bylo krásně teplé a každý den opravdu azurová obloha a za celý týden nepršelo ani jednou, i večer na terase se stále dalo sedět v krátkém rukávu. Takže jsme poznávací dovolenou zkombinovali i s nějakým koupáním.

Jela jsem tentokrát se sestřenicí a jejím přítelem a bylo to super a už plánujeme další cesty 😊 Sicílie je obrovská, takže se za týdenní návštěvu rozhodně nedá projet celá. Takže ideál jet aspoň na dva týdny nebo si to rozdělit na 2 cesty, jednou letět do Palerma a navštívit okolí Palerma jako jsme to měli my a nebo letět do Catanie a navštívit okolí Catanie.

Akorát jsme i tak neododali a vyrazili jeden den na Etnu, i když to od nás bylo cca 3 hodiny cesty.

Ubytování – Home exchange

I zde jsem se rozhodla zkusit obeslat nějaké domovy, abychom opět využili ubytování přes home exchange. Říkala jsem si, že teda zkusím obeslat nejdřív domovy v okolí Palerma a kdyby nic neklaplo, tak pak v okolí Catanie. Obeslala jsem teda 9 domovů v okolí Palerma a z toho klaply hned 3 nabídky. Říkala jsem si, že by něco mohlo klapnout, protože i tady stejně jako na Sardinii, hodně nabízených domovů byly prázdninové domy, takže může být větší šance, že něco klapne, protože majitelé nemusí jet na dovolenou ve stejný termín, když tam nebydlí. Vybrala jsem dům ve vesničce Sperone a byl to opravdu dobrý výběr, opravdu krásný home exchange. Byla to velká prázdninová vila, kde byly hned 4 prázdninové apartmány, ale byli jsme tam úplně sami a byl tam úžasný klid, ani žádní sousedi tam zrovna nebyli. V našem apartmánu byla prostorná kuchyně, obývák a dvě ložnice a koupelna. Měli jsme tam také krásně velkou terasu s nádherným výhledem na moře a z druhé strany byl zas výhled na hory. Pláž byla od domu asi 10 minut pěšky. Hostitelé byli starší lidé přes 70 let, kteří zde tráví léto a mimo sezónu to evidentně nabízí na home exchange. Při příjezdu na nás čekali a klíče nám předali osobně. Druhý den ráno odjeli, takže jsme tam byli úplně sami. Také se dalo vylézt na střechu, kde byla další obrovská terasa přes celý dům a byl odtamtud ještě lepší výhled na moře a také na západ slunce.

Tenhle home exchange byl opravdu povedený 😊 Kdybyste si chtěli přečíst jak home exchange funguje, mrkněte na tento článek, kde jsem to podrobně popsala – https://lenkacestounecestou.cz/home-exchange/

výhled z terasy na dvůr a stromy
Terasa domu s se zábradlím a oblouky
Dům před kterým je strom a auto
Ložnice s manželskou postelí a krbem
Pokoj s dvěma jednolůžkovými postelemi
Kuchyň s kulatým stolem a linkou, kde je pračka
Obývák s červenou sedačkou a vzadu stůl a dvě židle
Výhled z domu na hory
Koupelna s tmavými kachlíčky, okno, bidet a záchod a roh vahy

Letenky

Letenky jsem hledala jako vždy přes Skyscanner.cz, ale kupovala jsem je přímo přes web společnosti Ryanair. Letenky s malým baťůžkem nás vyšly na 2770 Kč. Rozhodli jsme se to poprvé zkusit jen s malým baťůžkem, i když jsme jeli na týden a šlo to zvládnout v pohodě.

Měla jsem trochu obavy, jestli to zvládnu zbalit se do tak malýho batohu i na týden, ale chce to jen trochu cviku a člověk zjistí, že toho vlastně moc nepotřebuje. Tady do toho baťůžku na fotce jsem pohodlně dala 6 trik, 5 ponožek, 5 kalhotek, kraťasy i 3/4 legíny, plavky, docela neskladnou pončo pláštěnku, sandály, pyžamo, kosmetiku, lékárničku a další drobnosti, malý ručník a dokonce sandály, docela velký foťák a hrneček jako dáreček pro našeho hostitele, protože i zde nám klapl další home exchange a je zvykem přivézt malý dáreček a hrneček byl pořád skladnější než vézt nějaké bonbóny či české sušenky.

Doprava do Vídně

Letěli jsme z Vídně a do Vídně jsme jeli společností Gepard Express.

Gepard Express – https://tickets.gepard.com/#/?_k=v3t5dt

Letištní salónek ve Vídni

Vienna Lounge

Poprvé jsme vyzkoušeli letištní salonek, protože přítel mé sestřenice měl kreditku od České spořitelny, kde je několik vstupů zdarma.

Sama se chystám zařídit si kreditku od ČSOB, kde pro tuto kreditku stačí splnit jednu z podmínek (zaslat si na účet každý měsíc 50 000 Kč, nemusí to být nutně výplata, stačí poslat si tuto částku odjinud, nebo hypotéka nad 3 000 000 Kč nebo úspory a investice min. 1 500 000 Kč). Při splnění jedné z těchto podmínek je možno nechat si k prémiovému účtu udělat kreditku, ke které je pro držitele karty neomezený vstup do salonků ve Vídni, Praze (pouze terminál 1) a Bratislavě a další 4 vstupy do kteréhokoliv salonku na světě. Funguje to tedy tak, že držiteli karty odečtou vstup z neomezených vstupů (u Vídně, Prahy terminál 1, Bratislavy) a může sebou vzít hosty a za ty se odečte na každého hosta jeden vstup z těch 4 vstupů ročně.

Vstup je pak zcela zdarma včetně neomezené konzumace jídla i pití. Z vídeňského salonku jsme byli opravdu nadšení, byl tam výborný teplý bufet, my si dali výborné hovězí s omáčkou a brambory, ale dále tam bylo nějaké ragú, noky, zeleninové rizoto, těstoviny a dále studený bufet s různými salámy, šunkou a pečivem, zeleninové saláty, ovoce (banány, hrušky a jablka), dále 2 druhy výborných zákusků/buchet atd. Dále tam bylo na výběr dost nealkoholických nápojů (voda, jablečný, pomerančový a malinový džus, ledový čaj, Cola a citronová a bylinková limonáda. A nechybí ani alkoholické nápoje.

Navíc zde najdete krásná pohodlná křesílka nebo koutek, který vypadá jako kavárna a také malý dětský koutek. Bylo zde docela málo lidí, takže nebyl problém najít si koutek, kde mohl být člověk úplně sám.

ČSOB mi přijde nejvýhodnější v poměru kolik vstupů nabízí a jaké podmínky musí člověk splnit pro získání kreditky zdarma.

Ale můžete si zařídit i kreditku např. u KB nebo RB. Česká spořitelna má sice nejvíce vstupů (celkem 8 vstupů ročně), ale zase jsou tam nejtěžší podmínky na získání kreditky zdarma.

Tady níže odkazy s bližšími informacemi:

Letištní salónek s pohodlnými křesílky a stolky
Letištní salónek se stoly jako v kavárně
Letištní salónek s nabídkou ovoce
Letištní salónek s nabídkou jídla - dva velké hrnce s ragú a rýží
Bílý talíř s hovězím masem s omáčkou a celé vařené brambory
Dva druhy buchet v letištním salonku
Letištní salónek s nabídkou jídla - uzeniny
Nápis Vienna Lounge a pod ním obrazovka

Autopůjčovna

Ecovia

Vzhledem k velikosti Sicílie je opravdu lepší půjčit si auto. To teda doporučuju jen zkušeným řidičům, protože řízení je tu docela masakr, více info níže. Standardně se snažím půjčovat auto přímo přes půjčovnu a ne přes prostředníky, ale i tady stejně jako na Sardinii, přes půjčovnu to bylo výrazně dražší než přes prostředníka Rentalcars. Takže proto jsme se tady také rozhodli vzít to výjimečně přes prostředníka. Zde je nevýhoda to, že i když si vezmeme plné pojištění přes Rentalcars, tak kdyby se s autem něco stalo, tak půjčovna člověku nevrátí depozit (nebo jeho část) a člověk si to bude muset nechat refundovat u prostředníka, takže je to o něco složitější. Navíc půjčovny nemají rády, když pojištění nemáte přes ně, tak se pak někdy snaží najít každý škrábanec, jen aby vám mohli něco naúčtovat, takže je třeba pořádně si auto nafotit nebo ideálně nafilmovat, aby člověk mohl prokázat, že žádnou škodu nezpůsobil a nějaké ty škrábance už tam byly. Takže když člověk nemá plné pojištění přímo přes půjčovnu, tak je potřeba připravit se na podrobnější kontrolu, než když má člověk plné pojištění přes ně.

Nás takhle přes prostředníka stálo půjčení auta s plným pojištěním 34 EUR/den, což je výborná cena. Taky nás zaměstnanec půjčovny hned začal přesvědčovat, že by bylo lepší mít plné pojištění u nich, ale to jsme odmítli. To je taky docela standard, některé půjčovny se snaží plné pojištění opravdu vnutit, takže když už ho má člověk přes prostředníka, je to opravdu zbytečné platit to znovu.

Měli jsme Citroen a  auto jezdilo i do kopců velmi dobře.

Autopůjčovna nebyla přímo na letišti, ale pár kilometrů od letiště, takže autopůjčovna nás převezla shuttle busem zdarma. Po příletu bylo ale potřeba zavolat na jejich telefonní číslo, aby věděli, že už jsme dorazili a oni poslali dodávku pro nás, aby nás do půjčovny zavezli. Na voucheru od prostředníka byla tato instrukce popsaná a bylo tam napsáno, že máme čekat po východu z letiště u stanoviště taxíku s nějakým nápisem, ale takový nápis jsme opravdu nikde nenašli. Tak jsem se zeptala taxikáře, jestli je to tady v těch místech a on potvrdil že ano. Pak jsem zavolala do půjčovny a oni řekli, že mám čekat u východu z terminálu pod nějakým velkým nápisem, který je vidět hned naproti. Tam jsme přesně čekali, takže jsme to našli dobře. Dodávka kyvadlové dopravy dorazila do 10 minut. Na zpáteční cestě nás také z půjčovny dovezli na letiště.

Auto jsme přebírali večer po tmě, takže to nešlo tak dobře nafotit a až druhý den jsme si všimli, že jsou pořádně poškrábané poklice na kolech. Tak jsem si to hned ráno znova pořádně nafotila a nafilmovala, kdyby to při vracení řešili. Ale radši se snažte fakt nafotit vše hned při převzetí. Opravdu tentokrát auto hodně kontrolovali a když si paní všimla škrábanců na poklicích, tak se ptala, jestli to už bylo, protože na obrázku s vyznačenými škodami tohle vyznačené nebylo. Tak jsem řekla, že to už opravdu bylo, že jsem si 100% jistá. Ona se hned ptala, jestli mám nějakou fotku a jestli jí můžu najít. Tak jsem jí začala hledat a argumentovala jsem, že jsme ale auto přebírali úplně za tmy a nešlo to pořádně nafotit a paní pak naštěstí řekla, že je to teda ok a řešit to nebude a potvrdila, že depozit 500 EUR vrátí v plné výši. Ufff….

Po nás ještě řešili pěkně dlouho nějaký škrábanec na autě Francouzů, takže jsme tam při vracení strávili asi 40 minut. Takže si nezapomeňte při vracení nechat pořádnou rezervu, protože se vracení může protáhnout a nemuseli byste stihnout let nebo checkin pokud máte odbavené zavazadlo.

Pokud nemáte zkušenosti s půjčováním auta, u mě na blogu najdete podrobný článek s různými tipy a na co vše si dát pozor – https://lenkacestounecestou.cz/jak-na-pujceni-auta/

Doprava na Sicílii

Doprava na Sicílii je opravdu šílená, snad nejhorší, co jsem kdy viděla. Tady platí prostě pravidlo, silnější a rychlejší jede první. Auta často nepoužívají blinkry, často troubí, snaží se vecpat úplně všude, takže člověk musí fakt stále předvídat a dávat pozor, aby vás někdo neškrábl. Auta neustále přejíždí z pruhu do pruhu, když vymýšlí v kterém bude výhodnější v zácpě zůstat, mezi vámi se neustále motají motorky a skútry, jak zprava, tak zleva, takže je pořád potřeba být ve střehu. Nebo na dálnici u Palerma v zácpě byl úplně plný i odstavný pruh a motaly se tam opět i motorky a skútry, opět jak z levé tak pravé strany, kde to často vypadalo, že se tam ten skútr už ani nemůže vejít. Řidiči jsou tu opravdu bezohlední, jen tak vás někdo nepustí, takže při odbočování, když stále jezdí auta, tak člověk to prostě musí někdy risknout a rychle vypálit a doufat, že to stihnete, protože auta ani nejsou ochotni lehce přibrzdit, když vidí, že jste tam vjeli.

Jednou na menší silnici jsme se potřebovali otočit a naštěstí tam bylo volné místo na zaparkování. Už jsme se otáčeli a viděli jsme v dálce v protisměru, že jede auto, ale bylo jasné, že se nestihneme jen tak pohodlně zařadit do našeho pruhu, aniž by auto muselo ohleduplně zastavit a nechat nás tento manévr dokončit. Když jsme viděli, že auto se zřejmě fakt nechystá zpomalit, tak jsme zas rychle vjeli na parkovací místo, abychom se mu vyhli. Auto ani nepřibrzdilo, fakt hrůza, takhle bezohledné řidiče jsem fakt ještě nikde neviděla.

Snad nejhorší to bylo v Trapani, kde byl fakt velký šrumec a oddychli jsme si, že jsme vyjeli bez škrábnutí. Bála jsem se i Palerma, které jsme si nechali na poslední den, ale naštěstí to nebylo nakonec tak hrozné, protože v sobotu nejezdila auta do práce a byl výrazně menší provoz než ve všední den.

Den 1

Přílet

První den jsme strávili na cestě a na ubytko jsme dorazili kolem desáté večer.

Den 2

Cefalú

Na začátek jsme se rozhodli navštívit městečko Cefalú.

La Rocca

Nejdřív jsme vyrazili nahoru na La Rocca k hradu. Platilo se zde vstupné 5 eur/osoba. Byl zde automat, ale stejně ho obsluhovala obsluha… Byl to slušný krpál nahoru, ale naštěstí z části vedla cesta ve stínu. Postupně se nám začínaly otevírat nádherné výhledy na městečko a na moře. Opravdu doporučuju si sem vyšlápnout.

Pak jsme si prohlédli městečko Cefalú. Je to opravdu krásné starobylé městečko, kde na vás dýchne ta pravá sicilská atmosféra, když se procházíte v malebných křivolakých uličkách.

Také zde najdete krásnou katedrálu na náměstí Piazza Duomo.

A protože bylo dost teplo, tak jsme se pak rozhodli zastavit ještě na místní pláži. Dle počtu lidí to moc nevypadalo, že už je říjen, tak si nedovedu představit, jak to tu vypadá v létě v plné sezóně. Pláž je to moc hezká s krásným výhledem na město a na skály. Voda byla fakt teplá, odhaduju nějakých 26 stupňů určitě, což mě fakt překvapilo, že ještě v říjnu, se tady dá takhle krásně koupat.

Parkování – našli jsme jen placené (myslím 1 eur hodina). Tam, kde to vypadalo jako neplacené, tak je to jen pro rezidenty a kolikrát tam nebyla ani žádná cedule. Nejdřív jsme tam zastavili, ale hned za rohem jsme viděli policajty, jak dávají pokuty, tak jsem to ověřila a řekl, že to jsou místa pro rezidenty, že musíme stát tam, kde jsou modré pruhy, tj. placené parkování.

Trasa – https://mapy.cz/s/lakusoceja

Den 3

Přírodní rezervace Zingaro – trek podél pobřeží

Další den jsme se vydali na delší trek v krásné přírodní rezervaci Zingaro. Trek měl asi 14 km, což by normálně nebylo nic extra náročného, ale vzhledem k tomu, že se většinu cesty šlo na přímém slunci, tak to bylo v tom vedru docela náročné. Mimo sezónu by se dal udělat ještě okruh přes hory, ale v tom vedru jsme tuto myšlenku radši hned zahodili a šli jen po pobřeží.

Cestou jsou krásné zátoky s malými oblázkovými plážemi s nádherně průzračnou vodou. Na dvou z nich jsme se teda vykoupali a pak jsme se vydali na cestu zpět.

Web přírodní rezervace Zingaro – https://www.riservazingaro.it/en/home/

Trasa – https://mapy.cz/s/gapomebone (10,9 km, 3:46 hod.)

Pak jsme se zastavili na večeři v Castellammare del Golfo a prošli jsme si město.

Den 4

Segesta

Jestli máte rádi starověké památky, určitě doporučuju navštívit město Segesta. Segesta bylo antické město, z kterého se zachoval chrám s dórskými sloupy a antické divadlo. Vstup je 8 eur. Už od parkoviště je v kopci vidět chrám. Chrám nikdy nebyl dokončen a patří k nejzachovalejším antickým památkám na Sicílii.

Poté jsme sešli dolů a vydali se na opačnou stranu do kopce směrem k antickému divadlu. Komu se nechtělo šlapat, mohl si připlatit asi 3 eura za autobus a mohl se nechat vyvézt. Ale je to pěkná procházka, tak mě přijde zbytečné jezdit busem. Od divadla je nádherný výhled do okolí.

Cena – 8 EUR (bez shuttle busu)

Trasa – https://mapy.cz/s/belehojezo (3 km, 1:12 hod.)

Erice

Pak jsme pokračovali dál směrem do města Trapani, abychom odtud vyjeli lanovkou do krásného městečka Erice, které se nachází v nadmořské výšce 750 m nad mořem. Z lanovky je opravdu nádherný výhled na moře s několika ostrovy, na město Trapani a solné pánve.

Městečko Erice je opravdu okouzlující, další městečko s malebnými úzkými uličkami, historickými památkami a překrásnými výhledy.

V Erice najdete spoustu úzkých dlážděných uliček, malá náměstíčka a kostely.

Také zde najdete hrad na skále, odkud jsou překrásné výhledy.

Kolem hradu najdete několik turistických tras a můžete dát menší trek nebo se můžete jen tak toulat malebnými uličkami města a nasávat atmosféru pravé Sicílie.

Dá se sem nahoru vyjet i autem, ale parkování je zde o něco dražší než dole, takže by to zas tak velká úspora oproti lanovce nebyla a taky jsme nechtěli riskovat, že po příjezdu zjistíme, že není kde zaparkovat, protože v úzkých uličkách městečka by se parkovat nedalo.

Parkování – zaparkovali jsme na placeném parkovišti hned u lanovky. Jsou tam hned dvě parkoviště vedle sebe a platí se v automatu a je to hlídané parkoviště. První tři hodiny byly za 3 eura a pak každá další hodina za euro.

Původně jsme chtěli zaparkovat kus vedle na neplaceném parkovišti, kde bylo dostatek místa, jenže hned po zaparkování k nám přiskočil týpek pochybného vzezření, že to tam stojí 5 euro na celý den a že se to platí přímo jemu. V tu chvíli nějaký místňák co jel kolem, tak na něj začal pokřikovat, co to po nás chce, když je to neplacené parkoviště… No, takže jsme se radši sebrali a odjeli pro jistotu na oficiální placené a hlídané parkoviště, které nás ve finále stálo stejně, jako to původní „neplacené“.

Mapa – https://mapy.cz/s/fomagozabo

Den 5

Altavilla Milicia

Další den jsme se rozhodli dát odpočinkovější den a navštívili jsme městečko Altavilla Milicia, vedle kterého jsme bydleli. To můžete s klidným srdcem vynechat, není tu nic extra zajímavého. Pak jsme zde zašli na oběd do výborné rodinné restaurace za super ceny (více info v sekci restaurace).

Taky jsme tu narazili na náklaďák plný žlutých melounů. Melouny všeho druhu zbožňuju a tak jsme se rozhodli nějaké nakoupit, tak abychom to ještě stihli do odjezdu ujíst. Tady stál jeden meloun 1 EUR, takže super cena, protože v obchodě to bylo tak za 1,5 eur za kilo.

I tady jsme viděli jejich zvláštní systém popelnic. Nemají běžné velké popelnice jako u nás, ale jen malé popelnice velikosti odpadkového koše a mají jednotlivé na tříděný odpad. A pak je zde kalendář, co každý den vyváží a v ten den lidé vyndají před dům tenhle odpadkový koš, aby ho vyvezli. V několikapatrových činžácích mají provazy s háčkem, aby s tím nemuseli chodit dolů a popelnici spustí po provaze dolů a pak si ji zas vytáhnou nahoru. Takže systém třízení je tu dost přísný, ale paradoxně Sicílie je místo, kde je největší bordel na ulicích a silnicích, který jsem kdy viděla. Na ulicích člověk nenajde běžné odpadkové koše, tak všichni asi odpadky hážou prostě na zem. To samé podél silnic, evidentně odpadky vyhazují rovnou z okna, protože bordel podél silnic je také nehorázný… I to je prostě Sicílie… Popelnice a kontejnery v ulicích jsme viděli jen v Palermu, ale stejně to moc nepomohlo, tam byl snad ještě větší bordel než jinde. Zajímavé, že jen na trecích bylo naštěstí fakt čisto a neválely se po cestě odpadky.

Mapa – https://mapy.cz/s/decemukuze

Pláž Sperone

Po obědě jsme vyrazili na pláž u našeho ubytování. Bylo to tak kousek, že auto jsme nechali v ubytování a dolů jsme seběhli z kopce pěšky a pláž byla hned přes ulici.

Byla to hezká pláž, kde jsme byli skoro sami.

Den 6

Etna

Další den jsme se rozhodli vydat na Etnu, i když od nás to bylo pěkně daleko, cca 3 hodiny cesty. Řešili jsme počasí, měli jsme strach, abychom nepřijeli a nebylo úplně zataženo… Ten den to vypadalo, že od 13:00 by mohly být lehčí přeháňky. Takže přítel mé sestřenice navrhl, že bysme si mohli přivstat a vyrazit před šestou ráno. Uff, to je i na mě trochu moc, ale když je třeba, tak se hecnu a tak jsme vstávali lehce po páté.

Při cestě jsme mohli pozorovat ze silnice krásný východ slunce a výhledy na Etnu.

A vyplatilo se, brzkého vstávání určitě nelituju. Po příjezdu k Etně bylo krásně azuro. Parkování bylo úplně v pohodě, protože jsme přijeli asi 8:45, takže cca 15 minut po spuštění lanovky. V tuto dobu jsme byli ve frontě na lístky i u nástupu na lanovku první, žádné fronty se takto ráno netvořily. Cestou nahoru jsme si užívali krásné výhledy na Etnu i dolů k lanovce, protože bylo krásné počasí bez mraků.

Na Etnu je potřeba se pořádně obléknout, protože přece jen je to třítisícovka. Lanovka vás doveze do výšky 2500 m nad mořem, takže je tam už dost zima. Je možné si nahoře půjčit bundu asi za 5 eur. Původně jsem počítala, že si bundu půjčím, protože mělo být jen 9 stupňů a já měla jen triko s krátkým rukávem, tenkou sportovní mikinu a softshellku a normálně v 9 stupních mi softshellka nestačí. Ale jak svítilo krásně sluníčko, nefoukal vítr a věděla jsem, že půjdeme do kopce, tak jsem to riskla a rozhodla se bundu nepůjčovat. Pro případ nouze jsem ještě něco málo v baťůžku nesla, jedno triko s krátkým rukávem a vršek od pyžama s dlouhým rukávem, tak jsem si říkala, že i to v nejhorším na sebe navleču. Ale nebylo potřeba, vůbec mi zima nebyla jak svítilo sluníčko a šlo se do kopce nahoru. Ale to určitě není normální stav, když bude foukat vítr a nebude slunečno, tak bude pořádná zima, takže doporučuju oblečení nepodcenit.

Lanovka jedoucí na sopku

Nahoru se dá jít buď pěšky do výšky 2900 metrů k Torre del filosofo a nebo minibusy. My o minibusu ani neuvažovali, chtěli jsme si užít trek s krásnými výhledy.

Autobusy u stanice lanovky vedoucí na sopku
Minibus jedoucí po široké prašné cestě k sopce
Skupinka turistů mířící na sopku

Torre del filosofo je poslední místo na Etně, kam se smí bez průvodce. Dál už se s mí jedině s průvodcem.

Od lanovky k Torre del filosofo se dá jít pohodlnou širokou cestou, kudy jezdí minibusy. Také na mapy.cz jsou vyznačené nějaké boční cestičky a když sestřenice s přítelem viděli, že někteří se vydávají s průvodcem tudy, tak se rozhodli jít mimo trasu autobusů. Akorát ke konci to prý bylo dost náročné, protože to byl šílený krpál nahoru a člověk se dost bořil do štěrku z lávy.

Sopečná krajina s doutnající sopkou v dálce
Úzká cestička v sopečné krajině a na ní dvě postavy, které jsou sotva vidět
Sopečná krajina
Široká prašná cesta k sopce

Já se teda vydala tou oficiální cestou a setkali jsme se nahoře. Cestou nahoru jsem nepotkávala skoro nikoho, jen ty autobusy. Nahoře už bylo hodně lidí, protože zde už byly skupiny, které vylezly z autobusu a šli se podívat na nejbližší krátery.

Cestou nahoru na Etnu byly výhledy opravdu impozantní a stále krásně modrá obloha a dobrá viditelnost, takže jsme si užili krásné výhledy. Poté co jsme vyšli nahoru a prohlédli si krátery, tak se začalo zatahovat a cestou dolů už bylo vidět, jak se Etna zahaluje do mraků a poté co jsme přišli zpět k lanovce, tak od lanovky dolů už nebylo vidět vůbec nic, jen mraky…Takže jsme měli na počasí fakt štěstí, že cestou lanovkou i nahoru ke kráteru Torre del filosofo bylo krásné slunečné počasí bez mraků.

Sopečný kráter hrající pestrou paletou barev
cestička na strmém svahu na sopce
Sopečná krajina
Sopečná krajina a obloha s mraky
Pohled na stanici lanovky a zatažená obloha
Zatažená obloha na sopce Etna

Enna

Tím, že jsme si tak přivstali, tak jsme trek na Etnu zvládli celkem rychle a tak jsme se cestou zpět ještě zastavili v městečku Enna.

Další nádherné malebné městečko na skále s pravou sicilskou atmosférou. Ty výhledy odtud jsou opět naprosto impozantní. Krásné výhledy do okolí a na další městečko s hradem na skále. Na těch fotkách to bohužel prostě tak nevynikne, to chce prostě vidět na vlastní oči…

Mapa – https://mapy.cz/s/homadazovo

Výhled na městečko na skále a hrad
Výhled do přírody a kopce
Zajímavá lavička na náměstí a za ní strom
Výhled na dům a okolní přírodu
Výhled na hrad
Historická budova a několik stromů

Den 7

Trek Parco delle Madonie

Další den jsme zvolili kratší trek v pohoří Madonie (Parco delle Madonie). Šel by prodloužit na výrazně delší trek, ale protože bylo zas slušné vedro, tak jsme se rozhodli udělat jen malý okruh a pak ještě zajet na pláž.

Vybrala jsem trek z městečka Gratteri. Na začátku vedla cesta naštěstí krásně ve stínu a šlo se do mírného kopečka. Pak jsme uhli kousek mimo cestu, abychom zašli k jeskyni a k nádhernému skalnímu útvaru.

Zajímavý skalní útvar s dvěma otvory
Výhled na hory
Jeskyně ve skále
Výhled z jeskyně do přírody

Pak jsme se napojili zpět na cestu a pokračovali cestou s nádhernými výhledy.

Udělali jsme okruh, takže jsme se nemuseli vracet stejnou cestou. Na mapě vypadala tato cestička jako nějaká malá neoficiální trasa, ale ve skutečnosti to byla cesta široká na auto. Cestou jsme nepotkali na treku jediného člověka, až na této části cestou zpět jsme potkali několik aut místňáků, kteří tam sekali nějaké keříky. Bohužel tato část prošla v nedávné době pořádným požárem a odsud až k pobřeží jsme viděli ohořelé stromy.

Loukaa za kterou se tyčí skála
Výhled z hor na městečko a okolní přírodu
Výhled na městečko a okolní přírodu

Trasa – https://mapy.cz/s/kugevejaza (5,4 km, 2:11 hod.)

Gratteri

Městečko Graterri je také moc hezké městečko s úzkými uličkami.

Výhled na starobylé městečko
Ulička ve starobylém městečku
Starobylé domy
Kamenný dům s dvěma okny

Pak jsme se ještě zastavili na koupačku na pláži u vesničky Mazzaforno (https://mapy.cz/s/cecumemapa)

Výhled na tyrkysové moře a pláž
Výhled na moře a pláž

Den 8

Palermo

Poslední den jsme měli odlet až večer, takže jsme měli ještě dost času na nějaký program. Váhala jsem, jestli na program zařadit návštěvu Palerma, protože jsem se dost obávala dopravy, když jsem viděla, jak to vypadá i menších městech. Ale přítel sestřenice je dobrý řidič, tak se nenechal odradit a troufl si i na Palermo. Nakonec to nebyla taková hrůza, jak jsem se bála, protože tím, že byla sobota a lidi nejeli do práce, tak dálnice měla nejlepší provoz, když to srovnám se všedním dnem. A když jsme zahli do bočních ulic, abychom někde zaparkovali, tak to taky šlo. Ale stejně jsme zaparkovali asi 1,9 km od centra, protože dál už jsme nemohli najít žádná parkovací místa.

Pak jsme vyrazili do centra, kde jsme si prošli nejznámější památky. Neměli jsme ambice všude jít i dovnitř, protože bysme toho pak moc nestihli, takže jsme si prohlídli vše jen zvenčí.

Ulička v centru Palerma

Palermo má opravdu krásné památky a je jich tam opravdu hodně, každou chvíli jsme narazili na další a další náměstíčka, krásné kostely atd.

Palazzo dei Normanni

Mapa – https://mapy.cz/s/dafubedoto

Cattedrale di Palermo

Mapa – https://mapy.cz/s/mefeconuzo

Budova katedrály v Palermu

Fontana di piazza Pretoria

Mapa – https://mapy.cz/s/nohalohuvu

Mercato di Ballaro

Pak jsme vyrazili na trh, protože tržnice mám opravdu v oblibě. A tahle v Palermu stála opravdu za to. Opravu jedna z nejhezčích co jsem viděla, opravdu pastva pro oči. Opravdu pastva pro oci, najdete tu spousta stánků s rybami, mořskými plody, ovoce, zeleninu, koření, sladkosti, pečivo, ale i spoustu jídla, které vypadalo opravdu krásně, takže jsem trochu litovala, že už jsem byla po obědě. Jestli máte rádi tržnice, doporučuju navštívit.

Mapa – https://mapy.cz/s/mupehofosa

Talíře s plněnými kalamáry
Chobotnice na talíři
Stánek na tržnici s granátovými jablky
Jídla z lilku na tržnici
Stánek s olivami na tržnici
Stánek s rybami na tržnici
Jídlo na tržnici
Stánek na tržnici s rybami a dva prodavači
Stánek na tržnici, kde jsou hlavy ovcí
Stánek s ovocem na tržnici
Různé druhy sladkostí na tržnici

Restaurace

S restauracemi jsme byli velmi spokojení. Ve srovnání se Sardinii, kde to bylo opravdu drahé (často nad 16 eur), tak tady nebyl problém se najíst klidně za 9-11 eur. I v Palermu jsem měla těstoviny za 9 eur, což jsem nečekala. Pizzy jsou samozřejmě ještě levnější. Ale je nutné počítat ještě s částkou za servis, která je i zde cca 2-2,50 EUR na osobu.

Cefalú

Ristorante l’antica corte

V Cefalú jsme zašli do restaurace Ristorante l´antica corte, kde nam moc chutnalo. Měli jsme spaghetti alla norma a těstoviny s mořkými plody a chobotnici. Ceny zde byly dobré 😊

• Spaghetti alla norma – 9,50 EUR
  • Špagety s mořskými plody – 14,50

Mapa – https://maps.app.goo.gl/3vshiovXfURX8GTF7

Špagety s rajčatovou omáčkou posypané sýrem
Špagety s rajčatovou omáčkou a mořskými plody

Castellammare del Golfo

Luxor

Zde jsme zašli na večeři na pizzu, byla moc dobrá 😊

Pizza diavola – 10 EUR

Mapa – https://maps.app.goo.gl/FJXXbadwuCgwgVgj6

Pizza na bílém talíři

Erice

Ristorante Il Rifugio di Enea

Moc hezká restaurace v Erice. Dali jsme si těstoviny a byly moc dobré.

• Tonnarelli alla norma – 13 EUR
  • Busiato al pesto „Trapanese“- 13 EUR

Mapa – https://maps.app.goo.gl/XZN7wZPobkfAzDRj6

Těstoviny na bílém talíři

Altavilla Milicia

Trattoria del Mare Incandela

Tahle restaurace byla kousek od našeho ubytování, tak jsme sem zašli hned dvakrát. Jednou na oběd a moc nám chutnalo, já měla těstoviny a byly fakt výborný, jedny z nejlepších těstovin, co jsem jedla. Pak jsme sem zašli ještě jednou na večeři na pizzu, která byla také výborná. I ceny zde byly velmi dobré.

Rigatoni all´ortolana – 8 EUR

Mapa – https://maps.app.goo.gl/vvr9ru7h6mrXSfdWA

Interiér restaurace, kde jsou stoly s bílými ubrusy a šedé židle
Těstoviny rigatoni s rajčatovou omáčkou a posypané sýrem
Pizza s lilkem
Šunková pizza
Interiér prázdné restaurace s několika stoly a černými židlemi

Palermo

Osteria Al Casareccio

V tyhle restauraci v Palermu jsem si dala těstoviny alla norma a mile mě překvapilo, že to bylo jen za 9 EUR, to bych v hlavním městě nečekala.

Těstoviny la norma – 9 EUR

Mapa – https://maps.app.goo.gl/xiUVLBjYJ2DiDqKk8

Těstoviny rigatoni v rajčatové omáčcce a posypané ricottou
Ulička v Palermu s venkovním posezením restaurace

Náklady

Dovolená na Sícilii mě vyšla celkem na 11 270 Kč

• Letenky – 2770 Kč
  • Auto 1 osoba – 1859 Kč (za všechny na 7 dní = 5577 Kč)
  • Vlak z Vidne z letiste 429 Kč
  • Bus do Vidne Gepard -430 KC
  • Benzín – 156 EUR celkem (tj. 52 EUR osoba)
  • Parking – 12 EUR celkem (tj. 4 EUR osoba)
  • Jidlo – 44 EUR
  • Restaurace – 57 EUR
  • Vstupenky + lanovky – 79 EUR

A pokud máte rádi Itálii, třeba se vám pro plánování další dovolené budou hodit i další mé články:

Sardinie – https://lenkacestounecestou.cz/sardinie-09-2022/

Bergamo a okolí – https://lenkacestounecestou.cz/italie-bergamo/

Pokud se vám článek líbil a ušetřil vám čas při plánování vaší dovolené a chtěli byste přispět na provoz tohoto webu, můžete mi poslat nějakou symbolickou částku na účet 1017134683/5500

Tvorba webu zabere spoustu času a provoz webu i nějaké ty peníze, ale určitě nechci vytvářet jako ostatní nějaké placené e-booky či placené členské sekce, takže web bude vždy pro všechny celý zdarma, protože není nad to, když mi posíláte milé zprávy, jak vám můj blog pomáhá při plánování vašich cest 🙂 Ale kdybyste mě chtěli podpořit a obdarovat mě nějakým dobrovolným příspěvkem na provoz webu, určitě mě potěší jakákoliv částka, kterou mi zašlete 🙂

Please follow and like us: