TRAJEKT V CANICAL
Madeira

Trajekt z Madeiry do Portugalska


Naše cesta lodí na trase Madeira (Caniçal) – Portugalsko (Leixões)

Na základě mnoha dotazů a ohlasů ohledně možnosti dopravy na/z ostrova Madeira jinou než leteckou přepravou, jsem se rozhodl podělit o osobní zkušenosti po jejím zdárném absolvování.

Guest post

Autor článku – Roman Fábik, 05/2024

Řešil jsem dlouhodobě alternativní možnost dopravy zejména z důvodu cestování se psem, kterého jsem nechtěl opět vystavovat stresu z umístění v cargo prostoru letadla. O obnovení možnosti absolvovat cestu na palubě nákladního trajektu jsem se dozvěděl úplnou náhodou na YouTube kanále jedné slečny. Povedlo se mi dohledat společnost, která tento druh přepravy nabízí a oslovil je napřímo. Potvrdili mi, že tato možnost existuje, že byla opětovně obnovena v roce 2022 a zaslali mi podrobné podmínky k seznámení. Podrobnosti a kontakt naleznete na závěr článku.

Cesta je operována kontejnerovým trajektem, který nabízí kapacitu celkem osmi pasažérů ve čtyřech jednolůžkových a dvou dvoulůžkových kajutách, vybavených vlastní koupelnou, přiléhající malé společné venkovní paluby a využití důstojnické jídelny pro stravování. Jelikož se jedná o doplňkovou službu jinak čistě nákladní lodi, tak neexistuje žádný booking proces a je nutno komunikovat s pověřeným pracovníkem, který potvrdí samotnou dostupnost přepravy v požadovaném termínu, aktualizaci podmínek, datumů a časů. Volná kapacita není garantována a je často využívána pro ubytování rotujících zaměstnanců, zaškolování kadetů apod.

Modrobílý trajekt
Trajekt v Canical
Modrobílý trajekt
Trajekt - nástup

Dále do hry dost zásadně vstupuje vliv počasí a objem přepravovaného nákladu, kdy může dojít k posunu časů odjezdu/příjezdu nebo dokonce ke zrušení plavby. K potvrzení dojde v řádu týdne před plánovanou cestou a definitivní verifikace včetně upřesnění času 24h před naloděním. Výhodou tohoto druhu dopravy je, že můžete s sebou vzít svého psa, vozidlo (prázdné), případně celý kontejner, nebo každá položka může cestovat i samostatně. Dále je nutné počítat s tím, že nalodění nákladu (auto, kontejner, atd.) probíhá 24h před samotným nástupem na palubu a stejný proces se opakuje i při vylodění/vykládce. To znamená, že je nutno připočíst dva další dny k samotné době plavby, která samotná trvá cca 43 hodin. Převzetí/vydání a manipulace s nákladem je v kompetenci třetích stran, přepravních společností, nikoli samotného dopravce.

Toliko úvod a dále popíšu svoji zkušenost s cestou, kterou jsem absolvoval v květnu roku 2024, na trase Madeira Porto, respektive přístavy Caniçal Leixões.

Cestu jsem nakonec pojal jako možnost přepravy psa (v kajutě) a osobního vozu (v nákladovém prostoru). Celá plavba byla potvrzena ve večerním slotu, tj. v úterý ve 24:00h s předpokládaným výstupem po 43 hodinách. Jelikož se jedná o večerní čas je v ceně obsažena možnost přespání na palubě vč. jídla do rána následujícího dne, bez možnosti opuštění lodi. K dispozici bývá ještě odpolední slot, který je v 19 h. Vše je závislé na počasí, ovlivňující rychlost a plynulost plavby a rychlosti vykládky/nakládky v přístavech. Interval plavby se odehrává v týdenních cyklech tam/zpět.

Předešlého dne, tj. v pondělí jsem byl nucen odevzdat automobil do 16 h v kanceláři přepravní společnosti sídlící v přístavu, kde obdržíte pouze jednoduchý dokument A4, který vám nic negarantuje ani nezaručuje (holt Portugalsko) a odevzdáte klíčky od vozu a nezbývá vám než věřit, že vše proběhne v pořádku. Z tohoto důvodu je požadavek, aby byl automobil zcela prázdný, protože veškeré věci ve vozidle nejsou jakkoli chráněny. Dle osobní zkušenosti a zkušeností ostatních, se občas něco ztratí, ale také většina zůstane, takže riziko je čistě na vás. Doporučuji nějakou drobnost/cetku, která vám nebude nikterak chybět (brýle, apod. v kabině viditelně vystavit, pak možná zůstanou ostatní věci netknuty a duše kleptomanova bude ukojena…) Každopádně nesmí být vozidlo naloženo až po střechu, může být z přepravy vyloučeno, jak je uvedeno v podmínkách.

V den odjezdu jsem se dostavil v požadovanou dobu (18-19 h) do přístavu, kde bylo ve vstupní vrátnici provedeno ztotožnění načež jsem byl dále vpuštěn do areálu i se psem a povoleným dvacetikilovým zavazadlem. Po vystoupání na záď lodi se mě okamžitě ujal kapitán, který mě odvedl do kajuty a požádal o sečkání na prvního důstojníka, který provede úvodní proškolení a orientaci. Ten se dostavil záhy a proběhlo vysvětlení ohledně pohybu na lodi, bezpečnosti, použití záchranné vesty a evakuace, umístění jídelny, vč. časů podávání jídla, apod. Na mé cestě jsem byl jediný pasažér a sdílel tedy celé patro pouze pro sebe. Patro nade mnou byl již kapitánský můstek, patro pode mnou sloužilo pro ubytování posádky, a ještě níže byla umístěna kuchyně s jídelnami (jedna pro posádku a druhá pro důstojníky a cestující. Ačkoli jsem byl upozorněn, že večeře v den nástupu není k dispozici, kapitán mě pozval do jídelny a plnohodnotnou večeři zajistil.

Po večeři se celá posádka odebrala na palubu a nastala intenzivní práce na doložení nákladu před vyplutím.

Já jsem tudíž měl čas podrobně prozkoumat mně přidělené patro. Dále se budu zmiňovat pouze v pozitivním duchu, protože téměř vše předčilo mé očekávání, jelikož informací předem moc nebylo, a tudíž jsem raději počítal s horší variantou… Berte prosím, že se jedná o subjektivní pohled doplněný fakty, který může být jiný v čase, v závislosti na posádce, počasí a snášenlivosti tohoto druhu plaveb, atd…

Kajuta se hodně blíží hotelovému pokoji a je plně vybavena a čistá a obsahuje veškeré náležitosti, které budete po dobu pobytu potřebovat. Postel je pohodlná, opatřena kvalitními pokrývkami i povlečením, pro každý případ je připravena i teplá deka. V kajutě naleznete jídelní i psací stůl s lavicí/židlí, skříň a na stolku dokonce bedýnky s několika vodami perlivá/neperlivá a balíčkem jednoduchých sušenek. Kajuta má centrální světlo i několik lampiček.

Kajuta na lodi, kde je stůl a židle
Kajuta
Postel v kajutě na lodi
Spací kout
Koupelna v kajutě na lodi
Koupelna
OBČERSTVENÍ V KAJUTĚ - několik nápojů
Občerstvení v kajutě

Koupelna je plnohodnotná a vybavena ručníky i mýdlem. Přirozené světlo je zajištěno 2 velkými okny s roletami. Kajuta má vstup přes chodbu, z které je možno se vnitřním schodištěm pohybovat mezi patry anebo se dostat na venkovní malou palubu, která je kdykoli volně přístupná a je o velikosti cca 25m². Paluby jsou propojeny venkovním schodištěm, které je po dobu plavby z bezpečnostních důvodů uzavřené plůtkem. Veškeré části paluby jsou ocelové a s tím měl můj pes obrovský problém, protože mu to, vzhledem k jeho čistotnosti, nepřišlo jako ideální místo na venčení….takže drží neoficiální rekord 36h mezi vymočením. Raději sem tuto zkušenost píšu, ať se na to můžete připravit.

Výhled z kajuty lodi
Výhled z kajuty
dlouhá chodba v podpalubí lodi
Společná chodba
Dveře vedoucí na palubu lodi
Výstup na palubu
Paluba se schody vedoucími nahoru
Paluba
Paluba na lodi
Paluba
Klidný oceán s mraky a modrou oblohou

Dále počítejte s tím, že na palubě je velký vítr a vstupní dveře jsou těžké ocelové s pákovým systémem známým z ponorek, tak opatrně při zavírání/otevírání. Toliko tedy popis životního prostoru, který nám byl vyčleněn na téměř 2 dny a jeho rozšířením bylo pouze pravidelné scházení o dvě patra níž do jídelny.

Práce na nakládce byly dokončeny 5 minut před půlnocí a přesně o půlnoci jsme opouštěli přístav a s ním i náš život na Madeiře. Mohl jsem se tedy odebrat ke spánku, oceán byl nezvykle klidný.

Nebudu zde popisovat chronologicky jednotlivá jídla, vycházky na palubu atd. popíšu zde spíše své dojmy z pobytu na lodi. Předně musím vypíchnout skutečnost, kterou si mnoho lidí v jednadvacátém století moc neuvědomuje, ale tento druh cestování se od století devatenáctého moc nezměnil – na lodi na širém oceánu není k dispozici jakýkoli signál – GSM, WIFI, TV, vyjma satelitního, ale ten jen pro mimořádné případy… tudíž se jedná o krásný digitální „detox“ a doporučuji se na něj připravit… knihy, filmy, hudba, apod.

Do předešlých století spadá i jídelní servis (naštěstí). Kuchař vás obsluhuje v důstojnické jídelně, která je vybavena vším potřebným komfortem: kávovar na kapsle, lednice s jogurty, džusy, colou, vodou atd. Jídla jsou pestrá, čerstvě vařená a vždy se sestávají z polévky, hlavního chodu a čerstvým salátem a v době oběda dokonce doplněný dezertem, stále k dispozici mísa s ovocem. Porce velké a kdykoli je možnost si nechat přidat. Při zajišťování cesty je dokonce možnost objednat menu pro cestující s různými omezeními a intolerancemi. K snídani vám kuchař nabídne párky, slaninu, vejce… rozhodně nestrádáte. Pohostinnost na vás dýchá ze všech stran a z celé posádky.

jídelna na lodi
Jídelna
tác s ovocem s banány a dalším ovocem
Jídelna
Cedulka s dobou podávání jídel
Doba podávání jídel

Aby rozptýlil můj den na palubě dotázal se mě kapitán, zdali bych měl zájem navštívit kapitánský můstek a strojovnu, v což jsem předem doufal jen tajně… Dohodli jsme se velice rychle na dopolední návštěvě můstku s výkladem prvního důstojníka a odpolední prohlídce srdce celé lodi – strojovny za asistence hlavního strojníka, v tomto případě „strojnice“. Velice sofistikovaně a poutavě vysvětlili veškeré náležitosti, zodpověděli veškeré otázky, provedli a ukázali veškeré vybavení, přístroje a stroje, které nemáte moc šancí si běžně prohlédnout a zejména ne v provozu.

Kapitánský můstek
STROJOVNA NA LODI
Strojovna

Počasí bylo nádherné… východy a západy slunce krásné, čisté, klidné a nezapomenutelné… První den byl oceán k mému překvapení absolutně hladký jak zrcadlo a kolébání lodi téměř neznatelné. Jak prohlásil kapitán, že tohle je referenční popis pro absolutně klidnou hladinu, která se objevuje pouze maximálně dvakrát do roka. Druhou noc už byly vlny dvoumetrové a kolébání lodi znatelnější… limitem pro plavbu tohoto druhu kontejnerové lodi jsou 6m vlny. To potom je celý cyklus narušen a loď vyčkává v domovském přístavu, jak tomu bylo ostatně počátkem tohoto roku. Vyvolává to samozřejmě spoustu následných problémů s hromaděním kontejnerů v docích, nedostatkem určitých komodit na ostrově apod… dobré si toto uvědomit, protože ani v současné době nedokáže letecká doprava plně lodní nahradit… vždyť jen sama tato „malá“ loď pojme přes 700 kontejnerů.

Východ slunce z lodi
Východ slunce
Západ slunce
Západ slunce

Nicméně plavba pokračovala nerušeně dál a my se okolo 14 hodiny následujícího dne přiblížili k pobřeží Porta. Tady musím zchladit veškerá očekávání, jak rychle plavba proběhla, protože jsme museli další 4 hodiny čekat na křížení hlavních tras a lodní “dálnice“ z Anglie a Francie podél západního pobřeží Evropy na Gibraltar a do západní Afriky. Následně na loď přibyl lodivod z přístavu, který pomáhá kapitánovi s jemným řízením trajektu v poměrně úzkém ústí přístavu s konečným otočením o 360° a přiražením ke břehu. Vykládka začíná téměř okamžitě.

Kapitán mi opět nabízí možnost večeře a přespání, ale já zdvořile odmítám a už se těším až naší „rekordmanku“ nechám proběhnout v parku a na pláži. Loučí se tedy mnou a informuje mne, jak bude probíhat opuštění lodi a přístavu.

Jelikož se jedná o velký mezinárodní kontejnerový přístav, který není zařízen pro cestující a není se zde možno volně pohybovat, jsem nucen čekat na přistavení vozu pracovníka přístavu, který nás proveze přes formální celní kontrolu a poté skrz vjezdovou bránu přístavu s druhou kontrolou. Za vjezdem nás vysazuje u stanoviště taxi, my přesedáme a necháme se dopravit do předem objednaného hotelu poblíž ve čtvrti Matosinhos. Musím podotknout, že mě tato část Porta okouzlila, jelikož se zde nachází krásná členitá písečná pláž a parky.

Druhý den dopoledne se šťastně shledávám se svojí ženou, která se přepravila do Porta již dříve letecky (nechtěl jsem riskovat nevolnosti) a také dostávám informaci o vyskladnění vozu a kontakt na spediční společnost, která musí provést vyzvednutí vozu a vyvezení mimo areál přístavu na odstavné parkoviště. Okolo 15 hodiny je automobil připraven k převzetí. Dojíždím taxíkem, podepisuji protokol, platím v hotovosti 80 euro a vracím se k hotelu.

Tímto tato část cesty končí a navazuje pozemní přes čtyři státy, spoustu krásných míst… až domů, do Čech.

Budu rád, když vám tento článek bude nápomocen či inspirací při vašem rozhodování.

Níže doplňuji ilustrační fotografie a uvádím text e-mailu, kde jsou kontakty a instrukce ohledně cesty ze strany provozovatele, tj. GS Line:

Výhled z lodi na oceán a náklad
Výhled vpřed
Výhled z lodi
Výhled vzad

Following your inquiry regarding the boarding of passengers (and the 1 dog) on our container ship, we inform you that we have weekly departures from Caniçal on Tuesday, with an expected arrival in Leixões on Thursday night. The cost of the trip is 195 € per passenger and takes place in a cabin with meals included. 

To book the trip, you will have to send us the following information/documentation:

– Intended departure date

– Telephone contact

– Copy of the ID Card

– Vaccination book of the animals

– Invoice details (name, address, VAT number/Tax number)

– Inform if the passenger has some food restriction or health condition

You will also have to take out a Personal Accident Insurance, which is the sole responsibility of the passenger, specifically to cover risks and civil liability for the sea voyage, on a container ship, between the intended ports.

  • Baggage:1 piece of baggage up to 20kg per passenger allowed

The animals will have to be transported in a specific box/cage for the transport of dogs, and you will also have to provide the food for the animals.

Boarding conditions: passengers boarding is subject to weather conditions, that is, if bad weather is forecast at sea, the trip is canceled or postponed depending on availability. This information is provided at the beginning of the departure week.

Please find below our best quotation for the transport of the vehicle described below, Caniçal – Leixões (Pier – Pier): 

Tabulka s cenou auta na trajektu

Notes:

In addition to the conditions in the B / L, we inform you that::

The vehicle will be transported under a conventional regime at the risk and expense of the carrier.

This quotation does not include insurance. If you want to make insurance for the transport please contact the vehicles insurance broker.

The vehicle may NOT contain any object or merchandise inside or in the trunk.

The quotation is only valid if the vehicle is registered in an EU country.

In the case of electric or hybrid vehicles (IMO 9 UN 3171) they must be referenced at the time of booking with our agency.

Payment terms: prompt payment.

Quotation validity: 30 days.

  

To book the reservation you have to send a copy of the car’s registration, and the information of the Shipper and Consignee (Name, Address, phone number and VAT number). 

Note: the collection of the vehicle in Leixões is only possible in car-carriers.

We inform you that we do not have a delivery / collection service in car-carriers, however we send you below the contact of a carrier who can help you:

AJRC – Mr. António José – 96 903 10 16

 

Best regards,

 

Carolina Nunes

Assistente Comercial

Commercial Assistant 

Avenida do Mar e das Comunidades Madeirenses, nº 21, 2º E

9000-054 Funchal

Madeira – Portugal

T.: (+351) 291 210 395, M.: (+351) 967 078 632

carolinanunes@gruposousa.pt

Cedule s technickými informacemi o nákladním trajektu
Trajekt - technické info
Výhled na město z lodi
Porto

Pokud vás zajímají další informace o cestování na Madeiru, mrkněte na ostatní články na blogu v sekci Madeira – https://lenkacestounecestou.cz/category/madeira/

Please follow and like us:

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *